Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1-443-1130/08-2/JB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.07.2008, sygn. IPPP1-443-1130/08-2/JB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Opieki Zdrowotnej, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2008r. (data wpływu 13 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla prac polegających na modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i termomodernizacji hotelu pielęgniarek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla prac polegających na modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i termomodernizacji hotelu pielęgniarek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z przetargiem ... ogłoszonym przez Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w X, Wnioskodawca zwraca się o opinię w sprawie stawki VAT jaką należy zastosować w przypadku wykonywania prac polegających na modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i termomodernizacji budynku hotelu pielęgniarek- będącego w posiadaniu SP ZOZ-u. Budynek hotelu pielęgniarek jest podzielony na dwie części: jedna część jest w gestii SP ZOZ-u w X i ona ma podlegać termomodernizacji (zamieszkiwana przez pracowników szpitala). Druga część należy do Wspólnoty Mieszkaniowej, nie stanowi własności SP ZOZ-u i jest zamieszkiwana przez indywidualnych lokatorów.

Budynek jest zamieszkiwany przez byłych i obecnych pracowników SP ZOZ-u na zasadzie umów najmu zawieranych na czas określony i nieokreślony.

Ww. budynek został sklasyfikowany przez Urząd Statystyczny w Łodzi zgodnie z zasadami Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) jako PKOB grupa 113 klasa 1130 budynki zbiorowego zamieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z otrzymaną klasyfikacją z Urzędu Statystycznego w Łodzi, budynek hotel pielęgniarek, którego powierzchnia użytkowa w przeważającej części wykorzystywana jest na cele mieszkaniowe dla pracowników szpitala należy sklasyfikować w grupie: PKOB grupa 113 klasa 1130 budynki zbiorowego zamieszkania. W związku z powyższym i w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustaw obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do: robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. W świetle przytoczonych powyżej przepisów oraz zgodnie z otrzymaną klasyfikacją z Urzędu Statystycznego, budynek hotelu pielęgniarek spełnia warunki do zastosowania przy wykonaniu w nim robót 7% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, stawka podatku wynosi 22%. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy stawkę w wysokości 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy należy rozumieć budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Natomiast przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Ust. 12b artykułu 41 ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się: 1) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2; 2) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 249, poz. 1861) w § 5 ust. 1a pkt 1 dokonano rozszerzenia zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, ustawodawca przewidział możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części a także do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów zaliczonych do budownictwa mieszkaniowego. Ustawa wprowadza szeroką definicję takich obiektów, odnosząc to pojęcie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i obejmując wszystkie budynki, jakie to grupowanie PKOB wyróżnia (w tym budynki tzw. zbiorowego zamieszkania).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w X ogłosił postępowanie przetargowe, którego przedmiotem będzie wykonanie prac polegających na modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i termomodernizacji budynku hotelu pielęgniarek, w którym zamieszkują pracownicy szpitala. Budynek zaklasyfikowany został w PKOB w grupie 113 w klasie 11.30 budynki zbiorowego zamieszkania.

Wskazana przez Wnioskodawcę klasyfikacja mieści się w dziale 11 PKOB, wypełniając tym samym definicję budownictwa mieszkaniowego zawartą w cyt. wyżej art. 2 pkt 12 ustawy. Zatem, stosownie do powołanego przepisu art. 41 ust. 12 ustawy usługi polegające na modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i termomodernizacji hotelu pielęgniarek będącego w posiadaniu SP ZOZ-u , opodatkowane będą stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż w myśl pkt 1 i 2 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS. Nr 1 poz. 11) zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania obiektu budowlanego według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o wskazaną we wniosku klasyfikację PKOB dla przedmiotowego budynku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie