Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PP2-443-892/07-2/ASi

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2008, sygn. IP-PP2-443-892/07-2/ASi, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2008r. (data wpływu 03 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT działalności statutowej Fundacji oraz możliwości odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego podatku naliczonego od zakupów finansowanych z dotacji lub ze środków własnych, które służą wyłącznie działalności statutowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 czerwca 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT działalności statutowej Fundacji oraz możliwości odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego podatku naliczonego od zakupów finansowanych z dotacji lub ze środków własnych, które służą wyłącznie działalności statutowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest fundacją, która prowadzi działalność od roku 1993.

Celami Fundacji są:

  1. Popieranie i promocja działalności wychowawczej i edukacyjnej zmierzającej ku upodmiotowieniu młodzieży.
  2. Popieranie i promocja międzynarodowej, w szczególności polsko - niemieckiej współpracy młodzieży.
  3. Kształcenie i promowanie idei demokracji, zwłaszcza wśród młodzieży.
  4. Tworzenie i wspieranie elit społecznych, gospodarczych i politycznych demokratycznego państwa, w szczególności młodego pokolenia.
  5. Prowadzenie działalności edukacyjnej służącej rozwojowi społecznemu, gospodarczemu i kulturalnemu w kierunku integracji z Unią Europejską, zwłaszcza wśród młodzieży.

Od początku działalności głównym źródłem finansowania działalności Fundacji są granty, dotacje zewnętrzne pozyskiwane w drodze konkursu.

W 2008 roku Fundacja stara się o dotację w ramach w 75 % z funduszy strukturalnych i 25 % z budżetu państwa (z 0 - ... %) wkładu fundacji - środki otrzymywane dotychczas w ramach SPORZL (działanie 1.6), a aktualnie w ramach P (m. in. działanie 6.1.1, 8.1.1).Dodatkowo fundacja prowadzi sporadyczną działalność statutową odpłatną polegającą na świadczeniu usług szkoleniowych osobom fizycznym i prawnym oraz prowadzeniu badań naukowych i analiz społeczno - ekonomicznych na rzecz osób prawnych oraz działalność gospodarczą na cele statutowe polegającą na świadczeniu usług promocyjnych, wynajmie powierzchni i organizacji imprez okolicznościowych. Wszelkie przychody z obu w/w działalności przeznaczone są wyłącznie na cele statutowe oraz działalność gospodarczą polegającą głównie na wynajmie posiadanej powierzchni użytkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 10 tego załącznika wymieniono PKWiU 91 usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że fundacja głównie zajmuje się głównie popieraniem i promocją działalności wychowawczej i edukacyjnej, współpracy międzynarodowej młodzieży, kształceniem i promowaniem idei demokracji (zwłaszcza wśród młodzieży), tworzeniem i wspieraniem elit społecznych, gospodarczych i politycznych demokratycznego państwa (w szczególności młodego pokolenia), prowadzeniem działalności edukacyjnej służącej rozwojowi społecznemu, gospodarczemu i kulturalnemu w kierunku integracji z Unią Europejską (zwłaszcza wśród młodzieży).

Wynika z tego, że wymienione zadania mieszczą się w katalogu czynności statutowych świadczonych przez fundację i na tej podstawie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Usługi statutowe świadczone przez organizacje członkowskie nie spełniają wymogów art. 8 ust. 2 ww. ustawy, w powiązaniu z art. 29 ust. 12 stanowiącymi o konieczności opodatkowania takich usług, w przypadku gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z tymi usługami w całości lub w części. Usługi świadczone przez organizacje członkowskie (wyłącznie statutowe) są zwolnione od podatku i przy zakupie towarów i usług związanych z tymi usługami nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z regulacją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy.

Ponieważ zakupy finansowane z dotacji lub ze środków własnych służą wyłącznie działalności statutowej Fundacji, to nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów sfinansowanych z dotacji lub ze środków własnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie