Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP2/443-799/08-2/ASi

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.08.2008, sygn. IPPP2/443-799/08-2/ASi, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług przychodów z pobieranych składek członkowskich i doraźnych usług parkingowych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług przychodów z pobieranych składek członkowskich i doraźnych usług parkingowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako stowarzyszenie powstało z inicjatywy osób fizycznych będących mieszkańcami osiedla mieszkaniowego, administrowanego przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach, w dniu 29 maja 2007 r. zostało wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego i uzyskało osobowość prawną, zaś w dniu 8 czerwca 2007 r. otrzymało regon z zaznaczeniem przeważającej działalności wg PKD 9133Z działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowanych.

Do celów statutowych stowarzyszenia należy:

  • zapewnienie swoim członkom prawa do parkowania używanych przez nich pojazdów samochodowych na parkingu;
  • zapewnienie swoim członkom możliwości korzystania z infrastruktury technicznej parkingu;
  • ochrona parkowanych pojazdów w oparciu o dostępne środki i posiadaną infrastrukturę parkingu;
  • propagowanie powszechnie uznanych zasad współżycia społecznego oraz działań dotyczących ochrony środowiska naturalnego;

Powołanie do życia Stowarzyszenia nastąpiło w ścisłym porozumieniu ze Spółdzielnią Mieszkaniową, co związane było z realizacją następujących celów społecznych:

  • zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców osiedla poprzez rozładowanie ruchu samochodowego w osiedlach mieszkaniowych;
  • przeciwdziałanie przestępczości i wandalizmowi na terenie osiedla poprzez zapewnienie dozoru mienia i ścisła współpracę z organami porządkowymi, działającymi w ramach administracji publicznej (straż miejska, policja);
  • aktywizowanie działalności społecznej;
  • integracja społeczności lokalnej.

Teren, na którym znajduje się parking stanowi dzierżawę wieczystą Spółdzielni Mieszkaniowej i jest użytkowany przez Stowarzyszenie na podstawie umowy dzierżawy. Infrastruktura parkingu ogrodzenia, budynek parkingowy, bramy wjazdowe, instalacje elektryczne oraz utwardzenia terenu została wybudowana ze środków członków Stowarzyszenia lub ich prawnych poprzedników zrzeszonych w społecznym komitecie parkingowym P.

Zgodnie ze statutem, członkowie Stowarzyszenia zobowiązani są do comiesięcznego uiszczania składki członkowskiej, mającej pokryć koszty funkcjonowania.

Stowarzyszenie P oprócz działalności statutowej, świadczy także w miarę możliwości usługę parkingową doraźną dla osób trzecich. W bieżącym roku zostanie przekroczona kwota uprawniająca do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 91). Działalność Stowarzyszenia nie jest jednorodna, ponieważ doraźne usługi parkingowe są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 63.21.24. Jednak wszystkie finansowe środki przeznaczane są na cele statutowe. Działalność Stowarzyszenia jest nastawiona na społeczną integrację członków, ochronę środowiska, wspieranie władzy publicznej i odciążanie jej w kwestiach porządkowych, zapobieganie przestępczości, dobry wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego na osiedlu mieszkaniowym i propagowanie ogólnie przyjętych zasad współżycia społecznego. W ocenie Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy wyrażoną w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług było wspomaganie inicjatyw obywatelskich, w tym także lokalnych, które nie są nastawione na zysk, lecz na społecznie uzasadnione interesy członków. Stowarzyszenie jest bez wątpienia organizacją obywatelską i świadczone usługi parkingowe nie stanowią wyłącznie czynnika zrzeszania się w nim obywateli. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jako organizacja obywatelska, mimo świadczenia usług parkingowych, z których przychód przeznaczony jest na cele statutowe, nie powinien być podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawne lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zakres pojęciowy świadczenia ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów zawartą w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług wszelkich transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, iż usługi parkingowe spełniają definicję świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże nie każda czynność stanowiąca usługę w rozumieniu art. 8 tej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. nr 79, poz. 855), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powołanych uregulowań wynika zatem, że Stowarzyszenie, jako osoba prawna, posiada status podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2.

Jak wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika, wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe), oznaczone symbolem PKWiU 91.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Ponadto, jak wynika z art. 113 ust. 2, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy, jeśli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Zatem do ustalenia momentu utraty zwolnienia z podatku od towarów i usług winien uwzględnić jedynie sprzedaż opodatkowaną stawkami 22%, 7%, 3%, 0%.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w związku z prowadzeniem działalności statutowej, członkowie Stowarzyszenia na pokrycie kosztów jego funkcjonowania uiszczają miesięczne składki. Odnosząc brzmienie powołanych przepisów prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje jedynie usługi statutowe, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 91 usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

Ponadto Wnioskodawca świadczy usługi parkingowe na rzecz osób trzecich, niewynikające ze statutu, które w związku z tym, iż nie są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z punktem 10 załącznika nr 4 do ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w przypadku, gdy wartość z pozastatutowej sprzedaży opodatkowanej świadczenia usług parkingowych na rzecz osób trzecich przekroczy w trakcie roku podatkowego określoną w art. 113 ust. 1 ustawy kwotę 50.000 zł, Wnioskodawca winien dokonać rejestracji dla celów podatku od towarów i usług i opodatkować nadwyżkę obrotów ponad tę kwotę.

Końcowo podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Urząd Statystyczny w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania usług.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie