Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP1/443-632/08-2/MK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2008, sygn. ILPP1/443-632/08-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 25 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawek podatku VAT jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawek podatku VAT.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca zawarł umowę, na podstawie której zarządza cmentarzem komunalnym, świadczy usługi związane z pochówkiem zmarłych oraz wykonuje usługi w zakresie zarządzania cmentarzem.


Zakres świadczonych przez Zainteresowanego usług obejmuje m. in.:

  1. pobieranie opłat (sprzedaż) za miejsca przeznaczone pod groby na cmentarzu, w tym:

  2.     - miejsca grzebalne związane bezpośrednio z pochówkiem zmarłego,
        - miejsca grzebalne rezerwowe (wykupione za życia) pod przyszłe groby (na okres 20 lat),
        - przedłużenie posiadanego miejsca pod grobem lub miejsca rezerwowego na dalszy okres 20 lat.
  3. świadczenie usług komunalnych związanych z wywozem śmieci, dostawą wody, utrzymaniem zieleni i urządzeń cmentarza, porządkowaniem grobów,
  4. opieka nad grobami zlecona przez rodziny zmarłych,
  5. kompleksowa organizacja i przeprowadzanie pogrzebów (sprzedaż trumien, krzyży pogrzebowych, wieńców i wiązanek, kopanie grobów, przewożenie zwłok, przeprowadzanie ceremonii pogrzebowej),
  6. transport dla uczestników uroczystości pogrzebowej,
  7. oprawa muzyczna podczas ceremonii pogrzebowej,
  8. przewóz zwłok na odrębne zlecenie, niezwiązany z przeprowadzeniem ceremonii pogrzebowej,
  9. udostępnianie obiektu cmentarza dla wykonawców grobowców,
  10. pozwolenie wjazdu na teren cmentarza niezwiązany z pogrzebem.


Wyżej wymienione usługi Zainteresowany opodatkowuje podatkiem od towarów i usług w następujący sposób:

  1. sprzedaż miejsc przeznaczonych pod groby niezależnie od aktualnego przeznaczenia miejsca (pkt 1 wyżej wymienionych usług) - 22% stawka VAT.
  2. usługi komunalne Wnioskodawca klasyfikuje pod symbolem PKWiU 90 i PKWiU 41 i stosuje 7% stawkę VAT,
  3. opieka nad grobami jak wskazuje Zainteresowany sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 93.03 zastosowanie ma 7% stawka VAT,
  4. kompleksowa organizacja i przeprowadzanie pogrzebu Wnioskodawca podaje PKWiU 93.03 zastosowanie ma 7% stawka VAT,
  5. transport uczestników uroczystości pogrzebowych (Spółka zleca wykonanie tych usług firmie przewozowej, do wartości usługi dolicza własną marżę) stosuje 22% stawkę podatku VAT,
  6. oprawa muzyczna (Spółka zleca wykonanie usługi obcym podmiotom, wartość usługi powiększa o marżę) zastosowanie ma 22% stawka podatku VAT,
  7. przewóz zwłok na odrębne zlecenie, opłaty za udostępnienie obiektów cmentarza oraz za wjazd na cmentarz niezwiązany z pochówkiem zmarłego zastosowanie ma 22% stawka VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka stosuje właściwe stawki podatku VAT do usług wymienionych w opisie stanu faktycznego w punktach od 1 do 9?

Zdaniem Wnioskodawcy, do usług wymienionych w opisie stanu faktycznego w punktach: 1- opłata za miejsce pod grób, 5 - transport dla uczestników ceremonii pogrzebowej i 6 - oprawa muzyczna, winna mieć zastosowanie 7% stawka podatku VAT (Wnioskodawca stosuje niewłaściwą w jego opinii 22% stawkę podatku VAT).

Opłata za miejsce pod grób, niezależnie od czasu jej wniesienia, tj. w momencie pochówku zmarłego jak również wniesiona za życia jako rezerwacja miejsca pod grób, stanowi część usługi pogrzebowej i winna być opodatkowana 7% stawką podatku VAT.

Analogicznie w opinii Wnioskodawcy do transportu uczestników ceremonii pogrzebowej i oprawy muzycznej, pomimo, że Spółka zleca wykonanie tych usług podmiotom trzecim i zwiększa wartość usług zafakturowanych przez wykonawców o własną marżę, to również w tym przypadku należy zastosować 7% stawkę VAT z uwagi na to, że usługi te są bezpośrednio związane z ceremonią pogrzebową.


W stosunku do pozostałych usług wymienionych w opisie stanu faktycznego - punkt 2, 3, 4, 8 i 9 Wnioskodawca uważa, że stosuje prawidłowe stawki podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT jak i w przepisach wykonawczych do ustawy przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak ust. 2 cytowanego art. 41 stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 138 ww. załącznika do ustawy, zawarto sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 41.00.2 usługi w zakresie rozprowadzania wody. Z kolei w pozycji 153 powołanego załącznika, określono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.0 usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne. Natomiast w pozycji 160 wymienionego załącznika zamieszczono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.03. usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn, i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną. Fakt, iż wolą ustawodawcy usługi te zawarto w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług skutkuje przypisaniem tym usługom stawki podatku VAT wynoszącej 7%.

Analogiczny status prawny posiadają usługi zawarte w omawianym załączniku w pozycjach 142, 143 oraz 144. Usługi przypisane do tych pozycji to: usługi pasażerskiego transportu rozkładowego lądowego pozostałe (PKWiU 60.21), usługi taksówkowe oraz wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 60.22), i usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe (PKWiU 60.23).

Dla niektórych czynności przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przewidują również zwolnienie od podatku. Podstawę prawną tego zwolnienia stanowi m. in. art. 43 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż jako zwolnione od podatku na podstawie powyższego załącznika, w poz. 11 wymieniono niektóre usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem (...), sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92 z zastrzeżeniem pewnych wyłączeń, ściśle w przepisie określonych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany zawarł umowę, na podstawie której zarządza cmentarzem komunalnym, świadczy usługi związane z pochówkiem zmarłych oraz wykonuje usługi związane z zarządzaniem cmentarza.

Zakres świadczonych przez Zainteresowanego usług obejmuje m. in.:

  1. pobieranie opłat (sprzedaż) za miejsca przeznaczone pod groby na cmentarzu, w tym:

  2.     - miejsca grzebalne związane bezpośrednio z pochówkiem zmarłego,
        - miejsca grzebalne rezerwowe (wykupione za życia) pod przyszłe groby (na okres 20 lat),
        - przedłużenie posiadanego miejsca pod grobem lub miejsca rezerwowego na dalszy okres 20 lat.
  3. świadczenie usług komunalnych związanych z wywozem śmieci, dostawą wody, utrzymaniem zieleni i urządzeń cmentarza, porządkowaniem grobów,
  4. opieka nad grobami zlecona przez rodziny zmarłych,
  5. kompleksowa organizacja i przeprowadzanie pogrzebów (sprzedaż trumien, krzyży pogrzebowych, wieńców i wiązanek, kopanie grobów, przewożenie zwłok, przeprowadzanie ceremonii pogrzebowej),
  6. transport dla uczestników uroczystości pogrzebowej,
  7. oprawa muzyczna podczas ceremonii pogrzebowej,
  8. przewóz zwłok na odrębne zlecenie, niezwiązany z przeprowadzeniem ceremonii pogrzebowej,
  9. udostępnianie obiektu cmentarza dla wykonawców grobowców,
  10. pozwolenie wjazdu na teren cmentarza niezwiązany z pogrzebem.


Wyżej wymienione usługi Zainteresowany opodatkowuje podatkiem od towarów i usług, stosując 22% stawkę podatku VAT do: sprzedaży miejsc przeznaczonych pod groby niezależnie od aktualnego przeznaczenia miejsca (katalog świadczonych usług pkt 1), transportu uczestników uroczystości pogrzebowych (katalog usług pkt 5), oprawy muzycznej (katalog usług pkt 6), przewozu zwłok na odrębne zlecenie (katalog usług pkt 7), opłaty za udostępnienie obiektów cmentarza (katalog usług pkt 8) oraz za wjazd na cmentarz niezwiązany z pochówkiem zmarłego (katalog usług pkt 9).

Natomiast 7% stawkę podatku od towarów i usług Zainteresowany stosuje do usług komunalnych (wyszczególnionych w katalogu usług Zainteresowanego w pkt 2) sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 90 i PKWiU 41, do opieki nad grobami (katalog usług pkt 3) objętych symbolem PKWiU 93.03, oraz kompleksowej organizacji i przeprowadzenia pogrzebu (katalog usług pkt 4) również sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 93.03.

Wnioskodawca uważa jednak, że do usług takich jak opłata za miejsce pod grób, transport dla uczestników ceremonii pogrzebowej oraz oprawa muzyczna w sposób niewłaściwy stosuje 22% stawkę podatku VAT. Jest zdania, iż winien stosować do wymienionych czynności 7% stawkę podatku VAT.

Mając na względzie treść powołanych przepisów oraz powyższy stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż w przypadku zaklasyfikowania usługi określonej w katalogu usług Wnioskodawcy w pkt 1, tj. pobieranie opłat za miejsca przeznaczone pod groby na cmentarzu do symbolu PKWiU 93.03, Zainteresowany błędnie stosuje 22% stawkę podatku. Przy spełnieniu tego warunku zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku zgodnie z poz. 160 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Odnosząc się do świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie transportu uczestników uroczystości pogrzebowych (pkt 5 katalogu usług) oraz usług przewozu zwłok na odrębne zlecenie, niezwiązanego z przeprowadzeniem ceremonii pogrzebowej (pkt 7 katalogu usług), stwierdzić należy, że jeżeli usługi te będą sklasyfikowane do symbolu PKWiU określonego w pozycji 142, 143 lub 144 w załączniku nr 3 do ustawy (czyli do symbolu PKWiU 60.21, 60.22 lub 60.23), w tej sytuacji zgodne z ustawą będzie stosowanie 7% stawki podatku VAT.

Z kolei w przedmiocie stosowania stawki podatku VAT dla usług polegających na wykonywaniu oprawy muzycznej dla ceremonii pogrzebowych wskazać należy, iż w przypadku zakwalifikowania wymienionej usługi do symbolu PKWiU ex. 92 wówczas wykonywana oprawa muzyczna skorzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Podstawą do zastosowania zwolnienia będzie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.


Jeżeli natomiast wymienione wyżej usługi zaliczone zostaną do innych grupowań statystycznych, wówczas zasadne będzie ich opodatkowanie 22% stawką podatku VAT.

Należy jednak zaznaczyć, iż dla prawidłowego ustalenia stawki podatku dla świadczonej usługi Wnioskodawca winien posiadać właściwy symbol PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek podmiotu.

W przedmiocie zastosowania stawek podatkowych dla wykonywanych przez Zainteresowanego usług odnoszących się do usług komunalnych (pkt 2 katalogu usług), opieki nad grobami (pkt 3 katalogu), kompleksowej organizacji i przeprowadzenia pogrzebu (pkt 4), stwierdzić należy, iż stosowane są w sposób prawidłowy.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej stawek podatku VAT. Rozstrzygnięcie w zakresie sposobu fakturowania usług pogrzebowych zostało zawarte w interpretacji wydanej w dniu 25 września 2008 r. nr ILPP1/443-632/08-3/MK.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r. W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje
ILPP1/423-632/08-3/MK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu