Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP1/443-592/08-2/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.09.2008, sygn. ILPP1/443-592/08-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu (...), przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2008 r. (data wpływu: 13 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego Gminy W(...), powołaną uchwałą Rady Miejskiej W(...) do prowadzenia inwestycji w ramach inwestorstwa zastępczego w imieniu i na rzecz Gminy W(...) i jej jednostek organizacyjnych.

Dodatkowo, uchwałą Rady Miejskiej W(...), Wnioskodawca uzyskał prawo do prowadzenia działalności w formie zastępstwa inwestorskiego na rzecz innych podatników niż Gmina W(...) i jest w tym zakresie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadającym numer NIP. Z tytułu prowadzonej działalności Wnioskodawca uzyskuje przychody i od tej działalności odprowadza podatek od towarów i usług.

Aktualnie Zainteresowany realizuje zadania inwestycyjne pod nazwą Przebudowa pomieszczeń warsztatowych na potrzeby kształcenia praktycznego w Zespole Szkół w W(...), aplikowane do współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa X na lata 2007-2013, Działanie 7.2 Rozwój infrastruktury placówek edukacyjnych oraz ze środków Gminy W(...). Faktury za wykonanie prac na obiekcie wystawiane są przez wykonawców na Wnioskodawcę.

Zadanie polega na remoncie i przebudowie budynków warsztatowych Zespołu Szkół w W(...) mającego na celu poprawę stanu technicznego obiektu oraz dostosowanie go do współczesnych standardów i wymogów Unii Europejskiej w zakresie szkolenia specjalistów w branży motoryzacyjnej.

Po zakończeniu zadania inwestycyjnego użytkownikiem i gospodarzem obiektu będzie Zespół Szkół w W(...), jednostka samorządowa Gminy W(...), posiadająca obiekt w ewidencji środków trwałych. Po przeprowadzonej przebudowie i remoncie użytkownik będzie uzyskiwał dochody z prowadzenia szkoleń, będzie odpłatnie udostępniał pomieszczenia na cele szkoleniowe, praktycznej nauki zawodu, a także będzie świadczył usługi w postaci badań technicznych pojazdów samochodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty podatku od towarów i usług zawarte w fakturach za wykonanie prac budowlanych i remontowych, wystawionych na Wnioskodawcę nie podlegają odliczeniu, gdyż jednostka nie prowadzi w tym zakresie działalności opodatkowanej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
        - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne współfinansowane przez Unię Europejską oraz Gminę W(...). Zadanie to polega na remoncie i przebudowie budynków warsztatowych Zespołu Szkół w W(...) i ma na celu poprawę stanu technicznego obiektu oraz dostosowanie go do współczesnych standardów i wymogów Unii Europejskiej w zakresie szkolenia specjalistów w branży motoryzacyjnej. Po zakończeniu inwestycji użytkownikiem i gospodarzem obiektu będzie Zespół Szkół, który będzie uzyskiwał dochody z prowadzenia szkoleń, odpłatnie udostępniał pomieszczenia na cele szkoleniowe, praktycznej nauki zawodu, a także będzie świadczył usługi w postaci badań technicznych pojazdów samochodowych.


Wnioskodawca jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego, tj. Gminy W(...), powołaną Uchwałą Rady Miejskiej W(...) do prowadzenia inwestycji w charakterze inwestora zastępczego w imieniu i na rzecz Gminy W(...) i jej jednostek organizacyjnych.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W przedmiotowej sprawie jak wskazuje Zainteresowany warunku tego nie spełnia, ponieważ nie prowadzi on w tym zakresie działalności opodatkowanej, a użytkownikiem korzystającym z warsztatów będzie Zespół Szkół, a nie Zainteresowany.


Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowego zadania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu