Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1-443-265/08-2/JL

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.04.2008, sygn. IPPP1-443-265/08-2/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2008 r. (data wpływu 15 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług przetwarzania danych i dostarczania informacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług przetwarzania danych i dostarczania informacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza prowadzić na terenie Polski działalność w zakresie przetwarzania danych zawartych w kodach PIN, kodach kreskowych itp., znajdujących się na dostarczanych Spółce kuponach lub voucherach. Wystawcy kuponów (producenci, detaliści, wydawcy gazet, linie lotnicze itp.) wydają je konsumentom różnych dóbr m.in. poprzez umieszczenie ich na opakowaniu produktu, wręczenie przy zakupie określonych towarów lub ich określonej ilości, wysyłanie pocztą itp. Klienci posiadający takie kupony mogą je następnie wymieniać w punkcie detalicznym na konkretny towar, otrzymać rabat na dokonane zakupy lub zwrot Części ceny produktu, otrzymać punkty w programie lojalnościowym itp. Detalista, który spełni na rzecz klientów świadczenia, do których uprawniają kupony, będzie je następnie wysyłać do Spółki, aby za jej pośrednictwem dokonać rozliczenia z producentem lub otrzymać zwrot poniesionych we wskazany wyżej sposób kosztów od wystawców kuponów. Kupony i vouchery dostarczane Spółce zawierają informacje dotyczące wartości przysługującego klientowi rabatu, warunków korzystania z promocji, a przede wszystkim spersonalizowany numer identyfikacyjny. Niektóre z kuponów zawierają także informacje na temat konsumenta niezbędne do utworzenia bazy danych lub określenia grupy docelowych klientów. Wnioskodawca będzie świadczyć usługi polegające na zbieraniu informacji zakodowanych na dostarczonych do niej kuponach. Kody znajdujące się na kuponach będą przez Spółkę skanowane lub wprowadzane tonowo a informacje w nich zawarte odczytywane elektronicznie i przekazywane do specjalistycznego systemu komputerowego wykorzystywanego przez Spółkę.

Przetwarzanie zebranych w ten sposób informacji polegać będzie w szczególności na

  • identyfikacji kuponów pochodzących zarówno od wystawców będących klientami Spółki jak i od wystawców niebędących jej klientami, porównaniu wartości kuponów wydanych oraz wartości kuponów wykorzystanych przez konsumentów,
  • określeniu ilości i/lub wartości zrealizowanych kuponów na terenie całego kraju, zweryfikowaniu rabatów udzielonych ponad ustaloną wysokość,
  • zagregowaniu danych dotyczących rozkładu geograficznego wykorzystania kuponów,
  • wyselekcjonowaniu informacji na temat konsumentów odpowiadających na akcję marketingową takich jak płeć, wiek, zainteresowania itp.

Z uzyskanych danych Spółka sporządzać będzie raporty na podstawie których możliwe będzie dokonanie przez Spółkę lub wystawców kuponów rozliczeń z detalistami a także zweryfikowanie skuteczności przeprowadzonych przez wystawców akcji marketingowych. Ponadto Spółka będzie gromadzić zapisane na kuponach dane osobowe konsumentów i zapewniać ich przechowywanie i przekazywanie wystawcom w sposób zgodny z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Reasumując, zakres usług świadczonych przez Spółkę będzie obejmować gromadzenie, odczytywanie i przetwarzanie danych w celu przygotowania na ich podstawie wiarygodnych i odpowiednio zweryfikowanych informacji które następnie będą przekazywane usługobiorcom. Usługi w powyższym zakresie świadczone będą na rzecz podmiotów posiadających siedzibę w Wielkiej Brytanii. Spółka dokonała klasyfikacji wyżej opisanych usług jako usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji. W celu potwierdzenia prawidłowości tego zaszeregowania udziałowiec Spółki, X wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikacyjnej (w załączeniu). W odpowiedzi na wniosek Urząd Statystyczny w Łodzi, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) wydał opinię klasyfikacyjną nr OK-5672/KU-4647/2007 (w załączeniu), w której zakwalifikował przedmiotową usługę w grupowaniu PKWiU 72.30.21-00.00 Usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów Jednocześnie organ ten stwierdził, że zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), usługa ta mieściła się w grupowaniu PKWiU 72.30.21-00.10 Usługi przetwarzania danych dostarczonych przez klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem wnioskodawcy świadczone na rzecz kontrahentów brytyjskich usługi opisane w niniejszym wniosku, polegające na odczytywaniu informacji z kodów kreskowych lub kodów PlN mieszczących się na kuponach, przetwarzaniu, analizie i archiwizowaniu tych danych oraz wprowadzaniu do systemu zgromadzonych informacji, będą stanowić usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji w rozumieniu art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT podlegające opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy, a zatem w Wielkiej Brytanii, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT. Ostatecznym rezultatem świadczeń Spółki wykonywanych na rzecz usługobiorcy będzie dostarczenie mu informacji odczytanych z kodów znajdujących się na kuponach oraz zestawień wskazujących na ilość, wartość, rozkład geograficzny wykorzystania kuponów i skuteczność przeprowadzonej akcji marketingowej. Zebrane informacje wykorzystywane są również w celu ustalenia wartości wydanych kuponów oraz zapewnienia, że zrealizowane kupony zostaną zrefundowane. Dane te będą przekazywane klientom Spółki w formie raportów generowanych przez system komputerowy dokonujący analizy i odpowiedniej agregacji danych odczytanych z kuponów. Celem świadczenia przedmiotowych usług jest zatem nie tylko proste przeniesienie danych zawartych w kodach na nośnik cyfrowy oraz ich zarchiwizowanie, ale również przetworzenie zebranych informacji w taki sposób, aby mogły one w efektywny sposób zostać wykorzystane przez wystawców. Cały proces odbywać się będzie w systemie informatycznym przy użyciu odpowiedniego specjalistycznego oprogramowania. W związku z tym usługi świadczone przez Spółkę będą usługami przetwarzania danych i dostarczania informacji. Stanowisko Spółki w tym zakresie potwierdzone zostało przez Urząd Statystyczny w Łodzi, który również dokonał klasyfikacji opisanych wyżej usług jako mieszczących się w grupowaniu PKWiU 72.30.21-00.00 Usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów. Mając na względzie PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 marca 1997 r., obowiązującą dla potrzeb podatku od towarów i usług do 31 grudnia 2007 r., przedmiotowe usługi Urząd Statystyczny zakwalifikował do podkategorii 72.30.21-00.10 PKWiU Usługi przetwarzania danych dostarczonych przez klienta. Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki. Mając na względzie powyższe uregulowania oraz dokonaną klasyfikację, usługi, które Spółka zamierza świadczyć na terenie Polski uznać należy, zgodnie z urzędową opinią klasyfikacyjną za usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji w rozumieniu art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT. W konsekwencji, dla ustalenia miejsca świadczenia, a zarazem opodatkowania wykonywanych usług należy zastosować art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku, gdy usługi, o których mowa w ust. 4 (m.in. usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji), są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Z przytoczonych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług przetwarzania danych i dostarczania informacji jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada swoją siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności, a zatem miejscem świadczenia przedmiotowych usług będzie kraj siedziby usługobiorcy, czyli w opisanym stanie faktycznym Wielka Brytania.

Prawidłowość stanowiska Spółki znajduje potwierdzenie w brzmieniu postanowienia Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 28 września 2006 r. (PP/443-64-1-GK/06), w którym organ, analizując sytuację wnioskodawcy świadczącego usługi na rzecz podmiotu z Niemiec, stwierdził, że z uwagi na brzmienie art. 8 ust. 3 ustawy (...) oraz z uwagi na fakt, iż właściwy urząd statystyczny zakwalifikował przedmiotowe usługi do usług przetwarzania danych dostarczonych przez klienta, w przypadku Spółki miejscem opodatkowania świadczenia tych usług jest terytorium Niemiec. Podobne stanowisko zajął Naczelnik Mazowieckiego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 23 sierpnia 2005 r. (1471/NUR1/443-282/05/GW) w odniesieniu do usług świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz zagranicznego zleceniodawcy. Usługi te obejmowały zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących rozpoczęcia i przeprowadzenia badań klinicznych przez wyspecjalizowane ośrodki badawcze oraz przekazywanie zleceniodawcy wiarygodnych i odpowiednio zweryfikowanych danych służących mu m.in. do kontroli skuteczności danego produktu leczniczego, a także pozwalających na analizę konkurencyjności produktu względem podobnych produktów leczniczych.

Powyższe argumenty potwierdzają zatem prawidłowość stanowiska Spółki w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. zwanej dalej ustawą), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie natomiast z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Jednocześnie zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się m.in. do usług przetwarzania danych i dostarczania informacji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają jedynie usługi świadczone na terytorium kraju, a miejscem świadczenia (opodatkowania) usług przetwarzania danych jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada swoją siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r. W przepisie § 3 ww. rozporządzenia wymienione jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r., Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku Strony, przedmiotowe usługi świadczone będą na rzecz podmiotów posiadających siedzibę w Wielkiej Brytanii. Usługi te zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi w grupowaniu PKWiU (wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997 r., Nr 42, poz. 264 ze zm.)) w grupowaniu 72.30.21-00.10 Usługi przetwarzania danych dostarczonych przez klienta.

Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), do zaklasyfikowania usług lub wyrobów zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. Również przepis pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu. Tutejszy organ podatkowy nie jest zatem organem uprawnionym do dokonania klasyfikacji statystycznej usług wymienionych we wniosku Strony lub potwierdzenia poprawności takiej klasyfikacji.

W oparciu jednak o przedstawioną przez Spółkę klasyfikację przedmiotowych usług - dokonaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi stwierdzić należy, że usługi te świadczone przez Spółkę będą podlegały opodatkowaniu w miejscu, gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę, a więc w Wielkiej Brytanii.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie