Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Lokalowej przedstawione we wniosku z dnia 06.01.2008 r. (data wpływu 09.01.2008 r.), uzupełnionego pismem z dnia 12.02.2008 r. (data wpływu 12.02.2008 r.) oraz pismem z dnia 07.04.2008 r. (data wpływu 09.04,2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty administracyjnej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.01.2008r. do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty administracyjnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Strona jest właścicielem 15 pawilonów handlowych zlokalizowanych w budynku, który w myśl prawa architektonicznego stanowi całość architektoniczną. Część członków Wspólnoty prowadzi w swoich pawilonach działalność gospodarczą, inni wynajmują swoje pawilony obcym firmom, które prowadzą tam działalność gospodarczą. Nie wszyscy są czynnymi podatnikami VAT, w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym opodatkowani są na zasadach ogólnych, lub w formie ryczałtu.
Każdy pawilon jest zasilany w media z jednego węzła, które stanowi współwłasność wszystkich właścicieli pawilonów. Pawilony pobudowane są na gruncie, do którego Wnioskodawca ma prawo wieczystego użytkowania. Dostawcy mediów (woda, ciepło, energia elektryczna) nie zgadzają się na rozliczanie każdego właściciela pawilonu za pobrane media. Dostawcy mediów zażądali, aby umowy w tym zakresie podpisał z nimi jeden właściciel lub zarząd wspólnoty nieruchomości. W związku z powyższym, uchwałą właścicieli został wyłoniony Zarząd, który jest płatnikiem za dostarczone media. Powołana Wspólnota uzyskała numer NIP, otworzyła w banku rachunek bankowy, ale nie jest osobą prawną.
Zarząd Wspólnoty podpisał z obcą firmą umowę najmu na pomieszczenie, w którym prowadzi działalność gospodarczą, a które jest zlokalizowane w budynku i jest własnością wszystkich właścicieli pawilonów. Z tytułu najmu Strona uzyskuje czynsz w kwocie 500zł, plus podatek od towarów i usług.
Zarząd Wspólnoty zawarł z dostawcą ciepła Fortum umowę na dostawę ciepła do węzła cieplnego w celu ogrzania budynku. Węzeł znajduje się na terenie budynku należącego do Wspólnoty. Wspólnota jest płatnikiem za dostarczone ciepło.
Osoby wynajmujące lokale stanowiące odrębną własność członków Wspólnoty, i za ich zgodą, przejęły na siebie (w formie pisemnego oświadczenia) obowiązki i prawa płynące z umów o resprzedaży ciepła dotyczących wynajmowanych lokali.
Ponadto, w umowie o resprzedaż mediów (tzw. refakturowanie), obok należności wynikających z faktury źródłowej (od dostawcy mediów),ustalono opłatę administracyjną na pokrycie kosztów związanych z wystawianiem refaktur, jak: przesyłek pocztowych, upomnień o zaleganiu z zapłatą, kosztów ksero, tuszu, papieru itp.
W świetle powyższego, Zarząd Wspólnoty wystawia następujące dokumenty księgowe związane z rozliczeniem za pobrane ciepło:
- dla wynajmującego lokal wspólny refakturę w formie faktury VAT gdzie poz. 1 dotyczy zużytego ciepła wyliczona w oparciu o fakturę źródłową i przyjęty współczynnik; poz. 2 dotyczy opłaty administracyjnej opodatkowanej 22 % podatkiem od towarów i usług
- dla wynajmujących lokale stanowiące własność członków Wspólnoty, którzy złożyli wyżej wspominane oświadczenie o przejęciu na siebie praw i obowiązków z umów resprzedaży ciepła refakturę formie faktury VAT gdzie poz 1 dotyczy zużytego ciepła wyliczona w oparciu o fakturę źródłową i przyjęty współczynnik; poz. 2 dotyczy opłaty administracyjnej opodatkowanej 22 % podatkiem od towarów i usług
- dla członków Wspólnot którzy prowadzą w swoich lokalach działalność gospodarczą notę księgową gdzie poz. 1 dotyczy zużytego ciepła wyliczonego w kwocie brutto w oparciu o fakturę źródłową i przyjęty współczynnik; poz. 2 dotyczy opłaty administracyjnej. Poz. 1 i poz. 2 nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Strona wskazuje, iż postępuje słusznie, ponieważ obciążając podmioty wymienione w pkt. a) i b) stanu faktycznego zachodzą relacje pomiędzy Wspólnotą i osobami nie powiązanymi ze Wspólnotą i członkami Wspólnoty. Stąd możliwość wystawiania refaktur i obowiązek opodatkowania wyżej wymienionych czynności.
W sytuacji podmiotu wymienionego opisanej w pkt. c) stanu faktycznego zachodzą relacje wewnętrzne, czyli pomiędzy członkami Wspólnoty, a wybranym z ich grona zarządem. Stąd nie mamy prawa wystawiać refaktur, a co za tym idzie te czynności są zwolnione z opodatkowania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej
przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. (tekst. jedn. Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903 ze zm.) o własności lokali określa sposób ustanowienia odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych, lokali o innym przeznaczeniu, prawa i obowiązki właścicieli tych lokali oraz zarząd nieruchomością wspólną. Na mocy tej ustawy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę lokalową. W celu reprezentacji interesów wspólnoty powoływany jest zarząd wspólnoty, który może być sprawowany bezpośrednio przez członków wspólnoty lub pośrednio przez podmiot z zewnątrz. W celu utrzymania lokali ich właściciele zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością. Koszty te można podzielić na koszty zarządu częściami wspólnymi i koszty związane z utrzymaniem poszczególnych lokali.
Ze złożonego wniosku wynika, iż właściciele 15 pawilonów handlowych zawiązali Wspólnotę Lokalową. Uchwałą właścicieli został wyłoniony Zarząd, który zawarł z dostawcą umowę na dostawę energii cieplnej. Zarząd Wspólnoty jest płatnikiem za dostarczone ciepło. Zarząd wspólnoty zawarł z wynajmującym lokal wspólny oraz z każdym właścicielem pawilonu umowy o resprzedaży ciepła. Osoby wynajmujące lokale, stanowiące odrębną własność członków Wspólnoty i za ich zgodą, w formie pisemnego oświadczenia, przejęły na siebie obowiązki i prawa płynące z umów o rersprzedaży ciepła dotyczące wynajmowanych lokali. Zgodnie z umową, obok należności wynikających z faktur źródłowych (od dostawców mediów) ustalono opłatę administracyjną na pokrycie kosztów związanych z wystawianiem refaktur takich jak: koszt przesyłek pocztowych, upomnień o zaleganiu z zapłata, kosztów ksero, tuszu, papieru itp.
Z powyższego wynika, iż ustaloną opłatę administracyjną, którą Strona przeznacza na pokrycie kosztu przesyłek pocztowych, upomnień o zaleganiu z zapłatą, kosztów ksero, tuszu, papieru należy traktować jako koszt zarządu nieruchomością.
W przypadku obciążania opłatą administracyjną najemcy lokalu, który stanowi własność wszystkich członków Wspólnoty oraz podmiotów wynajmujących lokale od poszczególnych członków Wspólnoty mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu wyżej powołanego art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia wykonawcze nie regulują zagadnienia refakturowania. Należy się zatem posiłkować zapisem art. 28 DYREKTYWY 200606/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r.) zgodnie z którym w przypadku, w którym podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
W tej sytuacji uznać należy, iż Wnioskodawca obciążając podmiot wynajmujący część wspólną wszystkich członków Wspólnoty jak i podmiotów wynajmujących lokale od poszczególnych członków Wspólnoty traktowany jest jakby sam wyświadczył usługę dostarczania ciepła.
Ustalona w umowie o resprzedaży mediów opłata administracyjna związana z kosztami ich wystawiania podlega opodatkowaniu 22% stawką podatkową, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zarząd reprezentuje i działa w imieniu i na rzecz współwłaścicieli pawilonów handlowych, czyli dla zaspokojenia własnych potrzeb.
Zatem obciążając członków Wspólnoty, którzy w swoich własnych pawilonach prowadzą samodzielną działalność gospodarczą, opłatą administracyjną Zarząd Wspólnoty nie dokonuje dostawy ani nie świadczy usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, brak jest bowiem odbiorcy zewnętrznego świadczonych usług. W związku z powyższym, faktu obciążania członków Wspólnoty opłatą administracyjną Wnioskodawca nie dokumentuje fakturą VAT.
Opłaty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie mieszczą się w ramach regulacji ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.