Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporząd... - Interpretacja - ITPP1/443-386/08/BS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.07.2008, sygn. ITPP1/443-386/08/BS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania nagród klientom w ramach sprzedaży premiowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania nagród klientom w ramach sprzedaży premiowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność pośrednictwa handlowego polegającą na przygotowaniu i podejmowaniu działań marketingowych i promocyjnych na rzecz Spółki zajmującej się sprzedażą artykułów przemysłowych używanych w gospodarstwach domowych tj. czyścików ekologicznych . Sprzedaż towarów Spółki, w imieniu której Pan pośredniczy dokonuje się przez zorganizowanie i przeprowadzenie prezentacji tychże produktów. W wyniku przeprowadzenia prezentacji dochodzi do podpisania umowy handlowej klienta ze Spółką za Pana pośrednictwem. Nie wszystkie prezentacje skutkują sprzedażą. Niekiedy potencjalny klient poleca inne osoby, u których przeprowadza się kolejne prezentacje. Z tytułu sprzedaży produktów otrzymuje Pan od Spółki wynagrodzenie w postaci marży. Po zakończeniu miesiąca wystawia Pan fakturę VAT za usługi marketingowe. Wysokość należnej marży nie jest uzależniona od kosztów, które ponosi Pan w celu pozyskania klientów, ale wyłącznie od wykonanej sprzedaży. W celu intensyfikacji przychodów, aby zachęcić potencjalnych klientów do nabywania produktów Spółki wprowadził Pan tzw. sprzedaż premiową. Polega ona na tym, że zarówno osoby, które już są klientami firmy, a także potencjalni klienci za wypełnienie ankiety oraz wskazanie określonej ilości osób, u których następnie odbędzie się pokaz czyścików biorą udział w konkursie. Ilość odbytych pokazów jest równa ilości zdobytych punktów. Po zgromadzeniu określonej ilości punktów w regulaminie sprzedaży premiowej uczestnik konkursu otrzymuje nagrodę. Nagrody nie są wydawane w postaci pieniężnej ani też nie są to towary będące przedmiotem transakcji. Najczęściej są to artykuły AGD oraz RTV, zabawki, artykuły kosmetyczne, bilety do kina, teatru itp. Klient może również wybrać nagrodę z asortymentu firmowego, jednak wówczas są to te elementy zestawu czyścików, które nie są przedmiotem transakcji. W celu rozliczenia konkursu prowadzi Pan imienną ewidencję wydanych nagród. Wydatki związane z zakupem nagród obciążają koszty działalności w wartości netto. Podatek naliczony przy ich zakupie obniża podatek należny z tytułu sprzedaży usług marketingowych na rzecz Spółki. Z tytułu nieodpłatnie przekazanych nagród w ramach sprzedaży premiowej nie nalicza Pan podatku należnego oraz nie zwiększa Pan podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie nagród w ramach sprzedaży premiowej nie powoduje powstania obowiązku naliczenia podatku należnego, ponieważ podejmowane działania mają na celu pozyskanie większej liczby klientów, a co za tym idzie zintensyfikowanie przychodów ze sprzedaży. Im większa liczba odbytych pokazów i sprzedaży produktów tym większą otrzymuje Pan marżę. Działania te mają ścisły związek z prowadzoną działalnością. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług nie występuje obowiązek naliczania podatku od nieodpłatnego przekazania nagród w ramach sprzedaży premiowej mającej ścisły związek z prowadzeniem działalności gospodarczej przy jednoczesnym zachowaniu prawa do odliczenia podatku naliczonego. W Pana ocenie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług odnosi się do przekazania towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Z literalnego brzmienia art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług towarów, wynika, że nieodpłatne przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje na wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2007 roku sygn. akt I SA/Wr 152/07. W konsekwencji według Pana nie wystąpi również obowiązek potwierdzenia tej transakcji fakturą wewnętrzną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do postanowień zawartych w art. 7 ust. 2 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Z kolei art. 7 ust. 4 wymienionej ustawy definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Natomiast przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Z powołanych przepisów (art. 7 ust. 4 i art. 7 ust. 7) wynika, zatem, że nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł. Nie podlega również opodatkowaniu przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale 5,01 zł do 100 zł. pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli zaś wartość prezentu przekracza 100 zł. podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Ponadto stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jednakże w myśl zapisu art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, między innymi w sytuacji, gdy wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przy czym przepis ten nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane (art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w ramach sprzedaży premiowej przekazuje Pan klientom nieodpłatnie nagrody. Jednocześnie wskazuje Pan, iż ponosząc wydatki na zakup nagród korzysta Pan z prawa obniżenia kwoty podatku należnego (świadczenie usług marketingowych) o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych zakupów.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż przekazując nieodpłatnie nagrody klientom w ramach sprzedaży premiowej, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca przeniósł na klienta prawo do rozporządzania towarem (nagrodą) jak właściciel, a zatem dokonał dostawy towarów, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność nieodpłatnego przekazania nagród winna być udokumentowana fakturą wewnętrzną, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto wskazać należy, iż powołany przez Wnioskodawcę wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 3 kwietnia 2007 r. sygn. akt I SA/Wr 152/07 w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania nagrody rzeczowej jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy