Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30.01.2008 r. (data wpływu 04.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej jej otrzymanie - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 04.02.2008r. do
tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej jej otrzymanie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja sprzedaż wyrobów chemii budowlanej oraz sprzedaż artykułów chemii budowlanej. W związku z prowadzoną działalnością Podatnik zawarł z kontrahentami umowy. Zgodnie z postanowieniem tych umów, jeżeli kontrahenci zakupią od Strony w ciągu ustalonego okresu (kwartał, rok) odpowiednią ilość towarów (tzn. osiągną odpowiedni poziom obrotu) oraz będą regulować w terminie należności za zakupiony towar, wówczas otrzymają od Wnioskodawcy bonus /premię/. Wysokość tego bonusu będzie uzależniona od wartości osiągniętego obrotu (ilości zakupionego
towaru) w ustalonym okresie. Bonus nie jest związany z konkretną jednorazową dostawą dokonywaną przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta, lecz ze wszystkimi dostawami dokonanymi w danym okresie oraz z osiągnięciem
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Strony przekazanie przez Nią i otrzymanie przez kontrahenta bonusu/premii/ z tytułu osiągnięcia odpowiedniego poziomu obrotów w ustalonym okresie terminowego regulowania należności za dostarczony towar nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami.
Jeżeli określone świadczenie jest usługą to nie jest równocześnie dostawą towarów. Kupno przez kontrahenta odpowiedniej ilości towarów od Podatnika (a przez to osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów) oraz terminowe regulowanie zapłaty za towar jest dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem zrealizowanie odpowiedniego poziomu obrotów oraz dokonywanie terminowych zapłat nie może być równocześnie uznane za świadczenie usługi, gdyż prowadziłoby to do podwójnego opodatkowania tej samej czynności. Wobec powyższego, przyznanie/otrzymanie bonusu (premii) z tytułu osiągnięcia odpowiedniego poziomu obrotów w ustalonym okresie i terminowego regulowania należności jest czynnością niepodlegającą przepisom ustawy VAT, gdyż nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi, czyli nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. W konsekwencji, otrzymujący bonus/premię/ nie wystawia faktury tytułem otrzymania takiego bonusu/premii/,a Wnioskodawca, gdyby taką fakturę otrzymał, to nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, który byłby na takiej fakturze wykazany (art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT).
Zdaniem Podatnika, dokumentem pozwalającym na udokumentowanie przekazania/otrzymania bonusu/premii! jest nota księgowa
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
- zobowiązania do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji.
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Stosownie do ust. 4 ww. artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych, w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w wyżej powołanym art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Wówczas, zgodnie z § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. Nr 95, poz. 798 ze zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę, nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie w określony sposób, premia ta nie jest związana zatem z konkretną dostawą. W takiej sytuacji uznać należy, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę, otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Świadczeniem usług, zgodnie z wyżej wskazanym art. 8 ust. 1 ustawy jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wynika, iż Strona, zawarła z kontrahentami umowy, zgodnie z którymi jeżeli zakupią oni od Strony, w ciągu ustalonego okresu (kwartał, rok) odpowiednią ilość towarów, tj. osiągną określony poziom obrotu oraz będą regulować w terminie należności za zakupiony towar wówczas otrzymywać będą od Podatnika określoną premię/bonus.
Z treści wniosku wynika, że bonusy/premie nie są związane z konkretną, jednorazową dostawą, a zatem w sytuacji gdy brak jest takiego powiązania, udzielony bonus/premia nie może być potraktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.
W przedmiotowej sprawie bonus/premia uzależniona jest od określonego zachowania się kontrahentów wobec Wnioskodawcy. Zachowanie kontrahenta Podatnika stanowi, w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę partner handlowy otrzymuje bonus w postaci bonusu/premii pieniężnej.
W świetle powyższego zachowanie kontrahentów Strony polegające na realizacji odpowiedniego poziomu obrotu, w określonych okresach oraz terminowego regulowania należności za zakupiony towar należy uznać za świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 powołanej ustawy i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg. stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 10 pkt 1 powołanego artykułu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z uwagi na to, iż zachowanie kontrahenta traktowane jest jako świadczenie usług na rzecz Spółki, opodatkowanych 22% stawką podatkową ww. przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż stronie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony
zawarty w fakturach potwierdzających nabycie przedmiotowych usług, o ile wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie zachodzą inne
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.