Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2008r. (data wpływu 23 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty rezerwacyjnej otrzymanej przed podpisaniem umowy przedwstępnej jako zaliczki, zadatku, przedpłaty jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty rezerwacyjnej otrzymanej przed podpisaniem umowy przedwstępnej jako zaliczki, zadatku, przedpłaty.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność developerską i między innymi sprzedaje lokale mieszkalne.W celach pozyskania klienta Wnioskodawca podpisuje z osobą zainteresowaną umowę rezerwacji (w załączeniu). Zapisy tej umowy obligują klienta do zapłaty określonej kwoty pieniędzy. Jest to zwykle 10 000 zł, czyli wartościowo nieznaczny procent późniejszej ceny.W przypadku późniejszego podpisania umowy przedwstępnej kwota umowy rezerwacyjnej stanie się zadatkiem.W wypadku niezawarcia umowy przedwstępnej z przyczyn leżących po stronie kupującego Wnioskodawca
jest uprawniony do zatrzymania całej kwoty rezerwacji jako kary umownej.W wypadku niezawarcia umowy przedwstępnej z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy (sprzedającego), jest on zobowiązany, zwrócić kupującemu całą kwotę rezerwacyjną.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy opłata rezerwacyjna nie jest ani zadatkiem, ani zaliczką ani przedpłatą w myśl ustawy o podatku VAT.Stanie się nią dopiero po podpisaniu umowy przedwstępnej.Dlatego też Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazywać podatku VAT należnego do czasu podpisania umowy przedwstępnej.W wypadku gdy w ogóle nie dojdzie do podpisania umowy przedwstępnej kwota opłaty rezerwacyjnej zostanie zwrócona lub zarachowana
jako kara i też nie będzie powodowała konieczności naliczenia podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 2 pkt. 6 ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wpłata kwoty (zwykle) 10 000 zł ma na celu zabezpieczenie roszczenia Wnioskodawcy o zapłatę kary umownej. Takie zdarzenie nie mieści się w definicji żadnej z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie stanowi bowiem ani dostawy towarów ani też odpłatnego świadczenia usług, gdyż sama
wpłata kwoty zabezpieczenia nie powoduje obowiązku świadczenia wzajemnego. Wniesienie kwoty 10 000 zł nie gwarantuje przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wniesienie kwoty jest jednym z warunków, który każdy zainteresowany musi spełnić, aby być dopuszczonym do zawarcia umowy przedwstępnej. Dopiero w chwili podpisania umowy przedwstępnej uiszczone zabezpieczenie w kwocie 10 000 zł należy potraktować jako zaliczkę na poczet ceny lokalu mieszkalnego, czyli nastąpi zaliczenie wpłaty zabezpieczenia na poczet płaconej ceny. Wówczas powstanie u Wnioskodawcy obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki. W świetle ww. przepisów prawidłowe jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, stwierdzające, iż otrzymana opłata rezerwacyjna, przed podpisaniem umowy przedwstępnej, nie jest ani zadatkiem, ani zaliczką, ani przedpłatą. Stanie się nią dopiero w momencie podpisania umowy przedwstępnej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez
Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na
niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro
Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.