Temat interpretacji
Moment powstania obowiązku podatkowego, roboty budowlane, przed 31 grudnia 2010 r. i od 1 stycznia 2011 r.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka świadczy usługę polegającą na:
- zamontowaniu rusztowania systemowego z odpowiednim zakotwieniem go do obiektu (nieruchomości). Przy czym przez rusztowanie systemowe rozumieć należy zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych § 1 pkt 8 konstrukcję budowlaną, tymczasową () służącą do utrzymywania osób, materiału i sprzętu,
- w dalszej kolejności na oddaniu zamontowanego rusztowania do użytkowania na podstawie protokołu odbioru technicznego,
- zdemontowaniu rusztowania wcześniej oddanego do użytkowania.
Przy czym odbiorcę usługi Spółka rozlicza na podstawie cennika, odrębnie z montażu i demontażu oraz odrębnie z wynajmu za okres, w którym usługobiorca rusztowanie użytkował. Przed wysłaniem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka postanowiła uzyskać opinię Urzędu Statystycznego w zakresie zaklasyfikowania opisanej wyżej usługi.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy obowiązek podatkowy dla wyżej opisanej usługi, zgodnie z regulacją powołanego przepisu, powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia licząc od dnia wykonania usługi:
- pod reżimem (stosowanej dla celów opodatkowania podatkiem VAT do dnia 31 grudnia 2009 r.) PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.),
- jak również pod reżimem PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), której obowiązywanie spodziewane jest od dnia 1 stycznia 2011 r....
Zdaniem Wnioskodawcy, opisaną usługę, obejmującą składowe w postaci: montażu, wynajmu oraz demontażu rusztowania systemowego, należy zaklasyfikować:
- pod symbolem PKWiU 45.25.10-00.00 (według klasyfikacji z 1997 r.), jako Roboty (budowlano-montażowe) związane ze stawianiem rusztowań. Powyższe wynika z tego, że w opisie działu 45 PKWiU z 1997 r. do symbolu 45.25.10-00.00 wskazano, że dział ten nie obejmuje wynajmowania rusztowań bez ich ustawiania i demontażu, wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych i burzących bez obsługi, wynajmu sprzętu dźwigowego bez operatorów, sklasyfikowanych w podkategorii 71.32.10;
- w odniesieniu do PKWiU z 2008 r. pod symbolem 43.99.20.0, jako Roboty (budowlane -montażowe) związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań.
Powyższe wynika z tego, że w opisie do symbolu 43.99.20.0 znajduje się stwierdzenie:
Grupowanie to obejmuje:
- roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań i platform roboczych,
- wynajmowanie rusztowań i platform roboczych, włączając ich montowanie i demontowanie.
- wynajmowania rusztowań bez ich montowania i demontowania, sklasyfikowanego w 77.32.10.0.
W świetle powyższej klasyfikacji Spółka jest zdania, że usługa opisana w polu 54 wniosku jest przedmiotem regulacji art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych.
Według art. 8 ust. 3 ustawy, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Z kolei, zgodnie z art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.
Z powyższych regulacji wynika, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej były identyfikowane za pomocą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Natomiast, od dnia 1 stycznia 2011 r. usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Od powyższej ogólnej zasady, ustawodawca określił w sposób odmienny szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.
Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych.
Oznacza to, że z tytułu wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej dla powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma termin zapłaty, ale tylko wówczas, gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną na jego rzecz usługę przed upływem 30 dni od dnia jej wykonania, gdyż 30. dnia obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy zapłaty dokonano, czy nie.
Z opisu sprawy wynika, iż Spółka świadczy usługę polegającą na:
- zamontowaniu rusztowania systemowego z odpowiednim zakotwieniem go do obiektu (nieruchomości). Przy czym przez rusztowanie systemowe rozumieć należy zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych § 1 pkt 8 konstrukcję budowlaną, tymczasową służącą do utrzymywania osób, materiału i sprzętu,
- w dalszej kolejności na oddaniu zamontowanego rusztowania do użytkowania na podstawie protokołu odbioru technicznego,
- zdemontowaniu rusztowania wcześniej oddanego do użytkowania.
Przy czym odbiorcę usługi Spółka rozlicza na podstawie cennika, odrębnie z montażu i demontażu oraz odrębnie z wynajmu za okres, w którym usługobiorca rusztowanie użytkował. Ponadto, Zainteresowany opisaną we wniosku usługę, obejmującą składowe w postaci: montażu, wynajmu oraz demontażu rusztowania systemowego, zaklasyfikował:
- pod symbolem PKWiU 45.25.10-00.00 (według klasyfikacji z 1997 r.), jako Roboty (budowlano-montażowe) związane ze stawianiem rusztowań.
- pod symbolem 43.99.20.0 (według klasyfikacji z 2008 r.), jako Roboty
związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań.
Należy podkreślić, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 1997 r. w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane.
Dział ten obejmuje:
- prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
- w dziale tym mieszczą się prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
- instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.
Dział ten nie obejmuje:
- usług w zakresie wydobywania gazu i ropy naftowej, sklasyfikowanych w kategorii 11.20.1;
- wynajmowania rusztowań bez ich ustawiania i demontażu, wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych i burzących bez obsługi, wynajmu sprzętu dźwigowego bez operatorów, sklasyfikowanych w podkategorii 71.32.10;
- czyszczenia kominów sklasyfikowanych w podkategorii 74.70.15,
- projektowania, prac geologicznych i geodezyjno-kartograficznych objętych sekcją K.
Z kolei, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2008 r. w Dziale 43 mieszczą się roboty budowlane specjalistyczne.
Odnosząc przedstawiony we wniosku opis sprawy do powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na: zamontowaniu rusztowania systemowego z odpowiednim zakotwieniem go do obiektu (nieruchomości), w dalszej kolejności na oddaniu zamontowanego rusztowania do użytkowania na podstawie protokołu odbioru technicznego oraz zdemontowaniu rusztowania wcześniej oddanego do użytkowania, sklasyfikowanych
przez Spółkę według PKWiU z 1997 r. pod symbolem 45.25.10-00.00 (Roboty (budowlano-montażowe) związane ze stawianiem rusztowań) oraz według PKWiU z 2008 r. pod symbolem 43.99.20.0 (Roboty
Podkreślić jednakże należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Zainteresowanego we wniosku klasyfikacji usług, do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku, natomiast w wydanej interpretacji odniósł się wyłącznie do klasyfikacji wskazanej przez Zainteresowanego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu