Temat interpretacji
Konferencje o charakterze szkoleniowym oraz wsparcie analityczno-konsultacyjne będące elementem pomocniczym całości usługi (konkretnego szkolenia) i stanowiące nierozłączną całość stanowią jedną dostawę i czy w związku z tym podatnik może zastosować stawkę właściwą dla usługi podstawowej (usługi w zakresie edukacji - ex.80)
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.11.2010r. (data wpływu 03.12.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 03.12.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Sp. z o.o. jest realizatorem szkolenia w ramach projektu Kompetentny... II edycja współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Działania 5.2 - Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Poddziałania 5.2.1: Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej.
Szkolenie w ramach projektu składa się z 4 spójnych i nierozerwalnych części podzielonych na zadania:
CZĘŚĆ 1: szkolenia z poszczególnych modułów tematycznych:
- moduł 1: Stanowienie prawa (zagadnienia z prawa administracyjnego, finansów publicznych, zagospodarowania przestrzennego, prawa lokalnego w praktyce, budżetu i uchwał okołobudżetowych);
- moduł 2a: Skuteczność organizacji urzędu (metody tworzenia, wdrażania monitoringu i ewaluacji dokumentów strategicznych, omówienie narzędzi pomiarowych oraz metodologii postępowania służącej wdrożeniu 33 systemów monitorowania i ewaluacji dokumentów strategicznych);
- moduł 2b: Jakość usług dla mieszkańców (przedstawienie modelowego przykładu systemu monitorowania poziomu satysfakcji klientów urzędu przekazanie uczestnikom wzorcowej dokumentacji służącej wdrożeniu systemu monitorowania poziomu zadowolenia w każdej z 23 JST);
- moduł 3a: Partnerstwa i partycypacje społeczne (omówienie instrumentów i procedur umożliwiających wdrożenie w 28 JST mechanizmów zwiększających udział roli społeczności lokalnej w sprawach gminy);
- moduł 3b: Transparentność urzędu (tematyka: omówienie zasad konstruowania i wdrażania kodeksów etycznych w 34 JST, warsztaty z zakresu prowadzenia i podnoszenia jakości informacji zamieszczanych w Biuletynach Informacji Publicznej).
CZĘŚĆ 2: Przeszkolenie 72 osób, będących przedstawicielami 36 JST, poprzez zapewnienie kadry (moderatorów dyskusji) w czasie 2 tur konferencyjnych, z powyżej wymienionych modułów tematycznych.
Konferencje odpowiadają zakresom tematycznym modułów, stanowiąc konsekwencję prowadzonych szkoleń i wdrażanych modernizacji. W trakcie konferencji uczestnikom przedstawione zostaną zalety stosowania benchmarkingu, analizy na podstawie raportów z danych ze statystyki publicznej dotyczące poszczególnych JST, analiza wdrażania przykładowych procesów metodą case - study oraz omówienie zasad funkcjonowania systemu informatycznego, służącego stałej wymianie doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy 36 JST biorącymi udział w projekcie.
CZĘŚĆ 3: Przeszkolenie pracowników 36 JST poprzez zapewnienie wsparcia analityczno - konsultacyjnego wdrażania modernizacji z poniżej wymienionych modułów tematycznych (w formie konsultacji telefonicznych prowadzonych indywidualnie z pracownikami JST odpowiedzialnymi za wdrożenie poszczególnych rozwiązań omawianych w trakcie szkoleń)
- analiza przekazanych przez JST projektów uchwał i ich zgodności z prawem krajowym i UE, analiza sprawozdań z wydanych decyzji administracyjnych.
- doradztwo w zakresie praktycznego wdrożenia systemu monitorowania i ewaluacji strategii rozwoju lub planów wykonawczych do strategii rozwoju, monitorowanie zgodności Strategii i Planów Rozwoju Miejscowości z zapisami WPI, oraz WPI z budżetem i jego zmianami, ewaluacja zmian finansowych w kontekście otrzymania/nieotrzymania dofinansowania projektów z UE, wprowadzanie programów celowych i ich finansowanie. Zgodność zmian (uchwały JST) z prawodawstwem i wytycznymi, przestrzeganie terminów.
- doradztwo oraz bieżąca kontrola w zakresie praktycznego wdrożenia systemu monitorowania w danej JST, pełnienie funkcji motywacyjnej i nadzorczej dla pracowników odpowiedzialnych za wdrożenie w JST systemu monitorowania poziomu satysfakcji klientów z jakości usług publicznych lub funkcjonowania urzędu, analiza funkcjonowania Biur/osób obsługi klienta, monitoring przekazywanych ocen przez mieszkańców, ewaluacja samoocen JST.
- doradztwo oraz bieżąca kontrola w zakresie praktycznego wdrożenia procedur konsultacji społecznych podejmowanych z mieszkańcami przed stanowieniem prawa mającego istotny wpływ na ich sytuację życiową, analitycy będą pełnili również funkcję motywacyjną i nadzorczą dla pracowników odpowiedzialnych za wdrożenie w JST przedmiotowych procedur, ocena programów współpracy z NGO i partnerami gosp., liczba wykonanych konsultacji i spotkań, ich celowość i dokumentacja, liczba zadań realizowanych wspólnie z NGO i partnerami gospodarczymi konsultacje planowanych inwestycji ze społ. lokalną.
- doradztwo oraz bieżąca kontrola w zakresie praktycznego wdrożenia Kodeksów Etycznych w 34 urzędach, analiza 36-ciu BIPów JST, wprowadzanych informacji i ich transparentności z portalem UZP i ustawodawstwem krajowym, jakości i poprawności dokumentów, kompletności udostępnianej dokumentacji, terminowość, stosowanie ustawy PZP i trybów pozaustawowych.
CZĘŚĆ 4 Szkolenia z zakresu wdrożenia i obsługi systemu informatycznego służącego wymianie doświadczeń pomiędzy JST.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy konferencje o charakterze szkoleniowym oraz wsparcie analityczno-konsultacyjne będące elementem pomocniczym całości usługi (konkretnego szkolenia) i stanowiące nierozłączną całość mogą stanowić jedną dostawę i czy w związku z tym podatnik może zastosować stawkę właściwą dla usługi podstawowej (usługi w zakresie edukacji - ex.80)...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Przedmiotowe szkolenie stanowi nierozłączną całość, dlatego też powinno być objęte jedną stawką podatku, przyporządkowaną do usług w zakresie edukacji (zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy o podatku do towarów i usług). Stanowisko takie podyktowane jest faktem, iż wspomniane wcześniej konferencje szkoleniowe, jak również wsparcie analityczno konsultacyjne nie są oddzielnym procesem, lecz stanowią kontynuację szkolenia zapoczątkowanego modułem 1. Całość szkolenia realizowana w ramach projektu składa się z 4 spójnych i nierozerwalnych części podzielonych na przytoczone powyżej zadania.
Zdaniem Spółki opisana usługa zawiera się w grupie PKWiU 85.59.19.0 usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane, co potwierdził Urząd Statystyczny w Łodzi pismem z dnia 16 września 2010r. w odpowiedzi na zapytanie Spółki.
Jednocześnie, zgodnie z § 3 rozporządzenia, do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) ww. usługi mieściły się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym w opisanym stanie faktycznym tj. do dnia 31.12.2010r.).
Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.
Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest klasyfikacja statystyczna, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), przedmiotową klasyfikację stosuje się do dnia 31.12.2010r.
Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.
W pozycji 7 załącznika nr 4 do ustawy, określono jako zwolnione od podatku Usługi w zakresie edukacji, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 80. Użycie przez ustawodawcę ex przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w analizowanej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU usług będących przedmiotem zapytania.
Do grupowania PKWiU ex 80 należy podkategoria PKWiU 80.42.20-00.00, obejmująca Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia. Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy poz. 7 obejmującej usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług, dla których zwolnienie to ma zastosowanie, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczy wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU 80.
Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje szkolenie w ramach projektu Kompetentny... II edycja. Szkolenie składa się z 4 spójnych i nierozerwalnych części. Zainteresowany posiada z Urzędu Statystycznego w Łodzi opinię, iż świadczona przez niego usługa, mieści się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia.
Należy zwrócić uwagę, że w omawianym przypadku mamy do czynienia z usługą szkoleniową podzieloną na 4 etapy: szkolenie, konferencje o charakterze szkoleniowym, wsparcie analityczno konsultacyjne uczestników szkolenia, szkolenie i obsługa systemu informatycznego. Należy zatem uznać, iż świadczona przez Spółkę usługa szkoleniowa składa się z różnych etapów, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności (szkolenia, konferencje, wsparcie analityczno - konsultacyjne), prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego (realizacji szkolenia). Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Jak wskazał Wnioskodawca świadczeniem głównym w omawianym przypadku jest usługa szkoleniowa, natomiast poszczególne etapy szkolenia nie stanowią usługi samej w sobie lecz są elementem usługi głównej. Każdy poszczególny etap traktowany jest zatem jak element usługi kompleksowej.
Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Należy zatem uznać, że Wnioskodawca świadczy jedną usługę kompleksową szkolenie - składającą się z różnych etapów.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż organizacja przedmiotowego szkolenia składającego się z 4 etapów, sklasyfikowana do grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.
Należy zaznaczyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Zainteresowanego w stanie faktycznym.
Mając na uwadze powyższe, z uwagi na powołane przez Wnioskodawcę przepisy, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie