prawo do odliczenia podatku naliczonego projekt - Interpretacja - IPPP1/443-217/11-2/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.02.2011, sygn. IPPP1/443-217/11-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego projekt

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08.02.2011 r. (data wpływu 09.02.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gminna Spółka złoży wniosek o przyznanie pomocy przez Lokalną Grupę Działania Oś IV Działanie 4.1/413 na realizację operacji pod nazwą Cztery strony gminy. Operacja zakłada umożliwienie społeczności lokalnej i turystom kultywowanie tradycji historyczno kulturowej gminy, ukazanie najważniejszych obiektów zabytkowych, promowanie lokalnego dziedzictwa krajobrazowego, przyrodniczego a w szczególności obszarów objętych formami ochrony przyrody, w tym obszarów natury 2000, poprzez wydanie albumu pt. Cztery strony gminy. W kosztach operacji pod nazwą Cztery strony gminy Gminna Spółka Publiczna uwzględni podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany i wykaże go do objęcia refundacją. Operacja po zrealizowaniu służyć będzie społeczności lokalnej z obszaru objętego Lokalną Grupą Działania. Rozpowszechnianie publikacji albumu będzie bezpłatne i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej (sprzedaży). W związku z tym, że Gminna Spółka Publiczna nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Istnieje wątpliwość co do prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od należności objętych fakturami wystawionymi przez wykonawcę operacji za napisanie i opracowanie publikacji albumu i jej wydanie oraz za zorganizowanie jej promocji przez Spółkę Publiczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka Publiczna ma prawo w świetle przedstawionego stanu faktycznego odliczyć podatek naliczony od towarów i usług w zakupach usług dotyczących realizowanej operacji lub ubiegania się o zwrot podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) obniżenie kwoty podatku VAT lub zwrot różnicy podatku należnego VAT uwzględnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje, tym samym nie jest spełniony warunek dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z wymienioną operacją. Analizując przedmiotowy stan faktyczny i prawny Gminna Spółka Publiczna stoi na stanowisku, że przedmiotowe założenia po zrealizowaniu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi i Gminna Spółka Publiczna nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT, zatem podatek ten przy ubieganiu się o dofinansowanie będzie kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje operację pn. Cztery strony gminy . Operacja zakłada umożliwienie społeczności lokalnej i turystom kultywowanie tradycji historyczno kulturowej gminy, ukazanie najważniejszych obiektów zabytkowych, promowanie lokalnego dziedzictwa krajobrazowego, przyrodniczego a w szczególności obszarów objętych formami ochrony przyrody, w tym obszarów natury 2000, poprzez wydanie albumu pt. Cztery strony gminy . Gminna Spółka Publiczna nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał również, że po zrealizowaniu operacja służyć będzie społeczności lokalnej z obszaru objętego Lokalną Grupą Działania zaś rozpowszechnianie publikacji albumu będzie bezpłatne.

Reasumując przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz w oparciu o powołane przepisy prawa należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, z uwagi na brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto należy uznać, iż Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie