Wniesienie aportem wierzytelności własnych w zamian za udziały - Interpretacja - IBPP3/443-932/10/DG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2011, sygn. IBPP3/443-932/10/DG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Wniesienie aportem wierzytelności własnych w zamian za udziały

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2010r. (data wpływu 3 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia części wierzytelności własnych do spółki w zamian za objecie udziałów - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia części wierzytelności własnych do spółki w zamian za objecie udziałów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina M.) jest właścicielem 100% udziałów w Zakładzie W. i K. Sp. z o.o. w M. dalej Spółka. Gmina w latach 2003-2005 zrealizowała ze środków budżetu gminy inwestycję pod nazwą: . W okresie od rozpoczęcia realizacji inwestycji do dnia 31 grudnia 2007r. Gmina na podstawie umowy użyczenia zawartej ze Spółką dysponowała terenem na którym zlokalizowana jest zmodernizowana oczyszczalnia i dokonywała inwestycji w obcym środku trwałym. Nakłady poniesione przez Gminę w związku z modernizacją oczyszczalni wyniosły 17.486.037 zł. Gmina wartość środków trwałych zainwestowanych w wykonanie projektu przyjęła na stan środków trwałych w dniu 5 stycznia 2006r.

Do dnia złożenia wniosku nie dokonano rozliczenia pomiędzy Gminą a Spółką z tytułu poniesionych nakładów przez Gminę na modernizację oczyszczalni.

Gmina zamierza sprzedać Spółce zgodnie ze sporządzonymi operatorami szacunkowymi nakłady (wartość zmodernizowanych środków trwałych minus wartość środków trwałych przed modernizacją) poniesione na modernizację oczyszczalni.

W związku ze sprzedażą Gmina wystawi Spółce fakturę ze stawką VAT w wysokości 22%.

Zgodnie z odrębnie zawartą umową na ww. sprzedaż zostanie ustalony następujący sposób rozliczenia zapłaty podatek VAT zostanie zapłacony przelewem na konto Gminy, a należność jaką będzie posiadać Gmina zostanie rozliczona jako aport wierzytelności własnych do Spółki, który Gmina wniesie w zamian za objęcie udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynność wniesienia aportem części wierzytelności własnych w zamian za objęcie udziałów będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie aportem części wierzytelności własnych nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w postaci VAT po stronie Gminy.

Wierzytelność, będzie następstwem dokonanej sprzedaży, w tym przypadku jest prawem podmiotowym roszczeniem, czyli uprawnieniem Gminy do domagania się od Spółki spełnienia zobowiązania, w związku z tym nie jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki wkład niepieniężny (aport) w postaci części własnej wierzytelności w zamian za udziały w kapitale zakładowym spółki.

Ustosunkowując się do powyższego, w pierwszej kolejności zauważyć należy, że wierzytelność jest prawem jednego podmiotu do żądania od drugiego podmiotu pewnego zachowania się zwanego świadczeniem (wyrażalnym pieniężnie). Wierzytelność jest więc prawem majątkowym, będącym przedmiotem obrotu gospodarczego. Przeniesienie wierzytelności z majątku dotychczasowego wierzyciela do majątku nabywcy wierzytelności jest skutkiem rozporządzenia tą wierzytelnością przez dotychczasowego wierzyciela i stanowi wykonanie przez niego przysługującego mu prawa własności.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż czynności polegającej na zbyciu własnej wierzytelności nie można uznać za dostawę towaru, gdyż wierzytelność stanowi prawo majątkowe, które nie mieści się w dyspozycji art. 2 pkt 6 ustawy, określającego co należy rozumieć na potrzeby podatku od towarów i usług, pod pojęciem towaru. Zbycie własnych wierzytelności nie stanowi również świadczenia usługi, ponieważ jest ono jedynie przejawem wykonania prawa własności w stosunku do wierzytelności powstałej z innego tytułu (dostawy towaru lub świadczenia usługi).

Reasumując, w tej konkretnej sprawie będącej przedmiotem wniosku, czynność wniesienia przez Gminę do Spółki wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci części własnej wierzytelności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z tych też względów z tytułu dokonanej czynności Wnioskodawca nie będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Tym samym sprzedaż po 1 stycznia 2011r. przez Gminę nakładów poniesionych na modernizację oczyszczalni winna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach