Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporz... - Interpretacja - ITPP1/443-404B/07/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.10.2007, sygn. ITPP1/443-404B/07/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2007 r. (data wpływu 20 września 2007 r.), uzupełnionym w dniu 10 października 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w odniesieniu do inwestycji będącej zadaniem publicznym Gminy pn. Remont świetlicy wiejskiej niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w odniesieniu do inwestycji będącej zadaniem publicznym Gminy Remont świetlicy wiejskiej .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będąca beneficjentem środków pomocowych zrealizuje zadanie Remont świetlicy wiejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006, Działanie Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego. Dofinansowanie ze środków UE wyniesie 80% natomiast pozostałe 20% zostanie sfinansowanie z budżetu Gminy. W ramach realizacji tego zadania zostanie zmodernizowany budynek, w którym zlokalizowana jest świetlica wiejska dla mieszkańców, stanowiący własność Gminy. Świetlica wykorzystywana jest do organizacji spotkań mieszkańców wsi oraz organizacji niekomercyjnych imprez o charakterze kulturalno-edukacyjnym dla dzieci, młodzieży i dorosłych mieszkańców wsi. Po modernizacji planuje się uruchomienie dla dzieci świetlicy socjoterapeutycznej. Do kosztów kwalifikowanych Gmina zaliczyła naliczony podatek VAT z uwagi na to, że korzystanie z budynku będzie nieodpłatne i nie będą tam świadczone przez Gminę żadne czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem wnioskodawcy, podatek naliczony należy zaliczyć do kosztów kwalifikowanych z uwagi na to, że działalność modernizowanych obiektów nie będzie związana z powstaniem zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług. Po modernizacji obiektów wykorzystywane będą one nieodpłatnie. Obiekty będą ogólnodostępne, a po dokonanej modernizacji nie są przewidywane zmiany w zakresie ich własności i przeznaczenia. Zatem Gmina stoi na stanowisku, iż pomimo tego, że jest podatnikiem VAT, nie może odzyskać podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 97, poz. 970 ze zm.), czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, są zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy