Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporząd... - Interpretacja - ITPP1/443-214A/07/EŁ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.10.2007, sygn. ITPP1/443-214A/07/EŁ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2007 r. (data wpływu 21 września 2007 r.) i pismem z dnia 25 września 2007 r. (data wpływu 28 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wykonanie inwestycji pod nazwą Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi realizowanej w okresie od 1 października 2005 r. do 15 grudnia 2006 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wykonania inwestycji pod nazwą Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jako beneficjent projektu Nr pod nazwą Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi realizowanej w okresie od 1 października 2005 r. do 15 grudnia 2006 r. otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Podatek od towarów i usług został zaliczony w przypadku projektu do kosztów niekwalifikowanych, i w związku z tym nie podlegał sfinansowaniu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Powyższa inwestycja związana jest ze sprzedażą opodatkowaną, a środki trwałe powstałe w wyniku realizacji tego projektu zostały oddane w dzierżawę "P" Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Zdaniem wnioskodawcy Gmina jako podatnik podatku VAT przystąpiła do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Podatek VAT zaliczony został do kosztów niekwalifikowanych, i w związku z tym nie podlegał sfinansowaniu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższą regulacją Gminie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż środki trwałe powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji są związane ze sprzedażą opodatkowaną zostały one oddane w dzierżawę "P" Sp. z o.o. W związku z powyższym w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT z tytułu poniesionych wydatków na inwestycję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W złożonym wniosku opisano, że środki trwałe powstałe w wyniku realizacji tego projektu zostały oddane w dzierżawę "P"Sp. z o.o. (w tym przypadku zawierane będą umowy cywilnoprawne). Z tego tytułu Gmina osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem poniesione przez Gminę wydatki na inwestycję są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług.

Kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy o VAT stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zatem ze względu na związek z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem obrotów z tytułu dzierżawy) poniesionych wydatków na inwestycję pod nazwą Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy