Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu działając na podstawie: art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 tekst jednolity ze zm.) po przeanalizowaniu wniosku z dnia 2.05.2007r. o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie strony
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko wnioskodawcy za niezgodne z obowiązującymi przepisami.
UZASADNIENIE
W dniu 2.05.2007r. wpłynęło do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu Pana pismo z prośbą o udzielenie interpretacji w zakresie przepisów prawa podatkowego odnośnie obowiązku ewidencjonowania w kasie fiskalnej kosztów przesyłek, wynikających z umowy zawartej z Pocztą Polską, które pokrywane są przez nabywcę.
Z treści pisma wynika, iż od maja b.r. będzie Pan prowadził sprzedaż towarów za pośrednictwem internetu w serwisie ALLEGRO na następujących zasadach:
Kupujący za pośrednictwem internetu pokrywa samodzielnie koszty zakupu towaru, oraz koszty wysyłki. Koszty wysyłki w kwocie 9,50zł klient przesyła wraz z wartością towaru na Pana konto bankowe. W kasie fiskalnej ewidencjonuje Pan wyłącznie sprzedaż towaru (bez kosztów przesyłki).
Prezentując własne stanowisko w sprawie powołał się Pan na przepisy ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U Nr 225 z dn. 8 grudnia 2006r. Poz. 1635). Pana zdaniem zgodnie z cyt. ustawą nie trzeba już płacić opłaty skarbowej od pełnomocnictwa kupującego, który to upoważnia sprzedającego do zawarcia umowy w sprawie świadczenia usług pocztowych w jego imieniu i na jego rachunek. Dzięki temu nie trzeba naliczać podatku VAT w stawce 22 % od kosztów przesyłki pocztowej. Pana zdaniem, jeżeli nabywca poprzez udział w aukcji czyli poprzez kupno danej rzeczy, upoważni sprzedawcę do zawarcia umowy z Pocztą Polską, wówczas kwota pieniężna przekazana przez nabywcę do sprzedawcy czyli kwota zwrotu opłaty pocztowej nie stanowi wynagrodzenia za usługi transportowe i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Pana zdaniem jako zwrot kosztów poniesionych przez pełnomocnika nie będzie ona stanowić kwoty przychodów. Przychodem będzie tylko kwota za wylicytowany towar.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu nie podziela Pańskiego stanowiska w omawianej sprawie.
Do omawianych usług polegających na sprzedaży towaru za pośrednictwem internetu - w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz obowiązku ewidencjonowania w kasie fiskalnej - będą miały zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 29 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. - w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących, § 11 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. - w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95, poz. 798) - zwanego dalej rozporządzeniem.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. nr 2 tego załącznika wymienione zostały usługi świadczone przez pocztę państwową, sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 64.11. Takie sformułowanie tej pozycji oznacza, że objęte nią zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy i ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych, świadczonych przez pocztę państwową. Z uwagi na specyficzny, podmiotowo-przedmiotowy charakter zwolnienia nie może być ono stosowane do usług wykonywanych przez podmioty niebędące pocztą państwową. W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca nie jest pocztą państwową, nie ma prawa skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przy obciążeniu klienta kosztami przesłania paczki.
W sytuacji gdy sprzedawca zobowiązuje się dostarczyć towar nabywcy do wskazanego przez niego miejsca, realizowane świadczenie obejmuje również koszty przesłania lub przewozu towaru. Wynika to z treści art. 29 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
Wobec powyższego, zgodnie z treścią powołanych norm prawnych oraz przedstawionym stanem faktycznym stwierdzić należy, że całość świadczenia należnego od nabywcy obejmuje również koszty przesłania towaru niezależnie od tego, czy towar dostarczany jest bezpośrednio przez dostawcę, czy też za pośrednictwem innego podmiotu w ramach świadczonych przez niego usług, dlatego też koszt przesłania paczki, będzie opodatkowany stawką podatku od towarów i usług w takiej wysokości, jak sprzedawany przez Pana towar. Skoro koszty ponoszone w związku i z tytułu sprzedaży towarów, winny wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności jaką jest sprzedaż towarów, to zwiększają one podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, dlatego też nie powinny być oddzielnie fakturowane, a tym samym oddzielne ewidencjonowane na kasie rejestrującej.
Ponadto przywołać należy treść § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, który stanowi, że podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.
Powyższe oznacza, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności prowadzona za pośrednictwem internetu powinna być ewidencjonowana w kasie fiskalnej. Dlatego też w świetle cyt. przepisów paragon fiskalny powinien obejmować sumę koszów przesyłki i wartości towarów.
Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, że interpretacja niniejsza:
- dotyczy przedstawionego przez stronę stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
- nie jest wiążąca dla pytającego, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa prawo do złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.