P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1406/VAT/443-29/MO/07

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.07.2007, sygn. 1406/VAT/443-29/MO/07, Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), po zapoznaniu się z wnioskiem Strony z dnia 27-04-2007r. (data wpływu 04.05.2007) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

p o s t a n a w i a

stwierdzić, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 27 kwietnia 2007r., uzupełnionym następnie w dniu 13.06.2007r., Strona zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Strona przedstawiła następujący stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina zamierza dokonać przekształcenia Zakładu XXXXXXXXXXX w XXXXXXXX (zakładu budżetowego) w spółkę prawa handlowego. Właścicielem i jedynym udziałowcem tej spółki będzie Gmina XXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXX.

Część majątku trwałego i ruchomości będą przekazane aportem do nowopowstałej spółki. Pozostały majątek trwały, na którym są wykonywane modernizacje, finansowane w dużej części ze środków Funduszu Spójności Gmina zamierza wydzierżawić spółce, spisując umowę ze spółką w której będzie określony czynsz dzierżawny opodatkowany stawką VAT 22%.

Wszystkie faktury wystawione przez wykonawców na modernizację majątku trwałego będą związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

Pytanie

Czy Gmina XXXXXXXXXXX będzie miała prawo do obniżania kwoty podatku należnego od wszystkich faktur wystawianych za wykonane roboty modernizacyjne realizowane przez wykonawców na podstawie zawartych z nimi umów bez konieczności ustalania proporcji o których mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT?

Strona stoi na stanowisku, że:

Gmina XXXXXXXXXXX będzie miała prawo do odliczania podatku należnego w pełnej wysokości od wystawianych faktur, bez konieczności ustalania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 1 i 2.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje:

Zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 cyt. ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również :

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej

2.zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa (art. 8 ust. 1).

Zdaniem organu podatkowego, jeżeli poniesione wydatki na roboty modernizacyjne będą służyły czynnościom opodatkowanym, to podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków poniesionych przy realizacji robót modernizacyjnych w myśl art. 86 ust. 1 w/w ustawy o podatku VAT.

W świetle powyższego stanowisko Strony jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 ustawy Ordynacji podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim