Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Starostwa Powiatowego w ..... z dnia 2007.03.08 (data wpływu do tut. urzędu), uzupełnionym dn. 2007.03.29 i 2007.04.12 żądającego udzielenia pisemnej interpretacji stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu będącego własnością Skarbu Państwa na rzecz osób fizycznych będących jego użytkownikami wieczystymi Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przysusze stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Działka nr 490/1 o pow. 1,0910ha położona w .... stanowi własność Skarbu Państwa i jest w użytkowaniu wieczystym do dn. 5 grudnia 2089r. osób fizycznych. Budynki posadowione na tej działce stanowią własność osób fizycznych i odrębną nieruchomość. Działka obecnie znajduje się w użytkowaniu wieczystym osób fizycznych na zasadzie małżeńskiej wspólności ustawowej, w której jeden z małżonków jest podatnikiem podatku VAT i prowadzenie działalności gospodarczej może również dotyczyć użytkowania wieczystego. Zgodnie z planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego w/w działka leży w terenach: baz, składów przemysłu. Funkcja uzupełniająca usługi ciężkie. Nie dopuszcza się funkcji mieszkalnych.
Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:Wnioskodawca informuje, że sprzedaż gruntu Skarbu Państwa odbędzie się w drodze bezprzetargowej na podstawie art. 32 ust. 1, art. 37 ust. 2 pkt 5 ustawy z dn. 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.) na rzecz jego użytkownika wieczystego. Zdaniem wnioskodawcy w powyższej sprawie stosuje się przepis art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zastosowanie w/w przepisu skutkuje tym, że sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu nie powinna być opodatkowana 22% podatkiem od towarów i usług i tym samym do ceny gruntu ustalonej na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego nie powinno się doliczać 22% podatku VAT. Z zastosowania tego przepisu wynikają skutki podatkowe w postaci zwolnienia od podatku.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym: Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach kodeksu cywilnego oraz ustawy z dn. 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.). Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Poprzez towary w myśl art. 2 pkt 6 ustawy podatku od towarów i usług rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W związku z powyższym odpłatna dostawa gruntu stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu. Starosta jako organ reprezentujący Skarb Państwa dokonując sprzedaży gruntu wykonuje czynność o charakterze cywilnoprawnym, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z opisanego stanu faktycznego oraz ze złożonych do Urzędu Skarbowego dokumentów wynika, że Starostwo zamierza sprzedać nieruchomość gruntową na rzecz jej użytkowników wieczystych w drodze umowy notarialnej, stanowi ona zatem czynność cywilnoprawną.Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT stanowi, iż od podatku zwolniona jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, działek rekreacyjnych. Charakter gruntu należy ustalać w oparciu o przepisy prawa miejscowego (tj. lokalne plany zagospodarowania przestrzennego).Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 w/w ustawy od podatku zwolniona jest dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.
W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się z podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z kolei przepis § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm. ) zwalnia dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów. W świetle powyższego decydujące znaczenie dla zwolnienia sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu mają postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz charakter i przeznaczenie nieruchomości zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Według obowiązującego do dn. 31.12.2003r planu zagospodarowania przestrzennego w/w nieruchomość obejmująca działkę o nr 490/1 zlokalizowana jest w terenach baz, składów przemysłu (funkcja uzupełniająca usługi uciążliwe), nie dopuszcza się funkcji mieszkalnych. Jednocześnie jak wynika z informacji uzyskanych od Starostwa, prowadzenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną zainteresowaną sprzedażą gruntu Skarbu Państwa i będącą jej użytkownikiem wieczystym może również dotyczyć użytkowania wieczystego. Ponadto z odpisu z księgi wieczystej nadesłanego dn. 27.03.07r.wynika, że działka, która ma być przedmiotem sprzedaży jest działką zabudowaną, ale nie obiektami budownictwa mieszkaniowego i nie stanowi również gruntu o charakterze rolnym, leśnym, działek rekreacyjnych lub innych przeznaczonych na cele rolnicze, a zatem, na podstawie przedstawionych dokumentów nie można uznać, iż podlega zwolnieniu z VAT.
1. Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.3. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt.1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa).