POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-29/06/0

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.10.2006, sygn. PP/443-29/06/0, Urząd Skarbowy w Kluczborku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku po rozpatrzeniu zapytania zawartego w piśmie z dnia 20.10.2006r., uzupełnionego pismem z dnia 26.10.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) uznaje stanowisko przedstawione przez Jednostkę za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 i § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta jest obowiązany udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 20.10.2006r. złożone zostało w tutejszym urzędzie zapytanie Jednostki o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego, uzupełnione pismem z dnia 26.10.2006r.

Stan faktyczny sprawy:

Gmina XXX - Urząd Miejski w XXX zakupił w ramach programu pn. "Program wyrównywania różnic między regionami" autobus do przewozu uczniów niepełnosprawnych. Zakup autobusu jest dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych w wysokości 75%.

Zapytanie wnioskodawcy:

Czy Urząd Miejski w XXX będący użytkownikiem autobusu, może (nie może) obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony, ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z obowiązujących przepisów prawa?

Stanowisko wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisami Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat działalności. Za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. W związku z tym uważamy, że nie mamy możliwości odliczenia podatku VAT z faktury na zakup autobusu.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przepis ten wprowadza zasadę, zgodnie z którą zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (płaconego z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT określonych w art. 5 ustawy) o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z analizy ww. przepisu wynika, że w przypadku gdy Gmina jako organ władzy publicznej realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, w zakresie tym, nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego przez Gminę stanu faktycznego wynika, że zakupiony autobus, sfinansowany w 75% ze środków PFRON, będzie wykorzystywany tylko do przewozu dzieci niepełnosprawnych do szkół i przedszkoli i Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu dochodów. Inwestycja ta mieści się w zadaniach własnych Gminy określonych w ustawie o samorządzie terytorialnym.

Pod pojęciem gminy zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm) należy rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy). Wśród zadań własnych gminy wymienione są między innymi zadania dotyczące edukacji publicznej

W art. 7 ust. 2 ww. ustawy zapisano, iż ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy. Ponadto art. 8 ust. 1 ww. ustawy reguluje, iż ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty w art. 17 ust. 3a (Dz. U. Z 1996r. Nr 67, poz. 329 ze zm.) nakłada na gminę obowiązek zapewnienia niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach zadań statutowych realizuje dowóz dzieci niepełnosprawnych do szkół, i w związku z tym Gmina nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług, a zatem nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania wskazanego zadania.

Reasumując:

Gmina w przedstawionym stanie faktycznym nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego w cenie nabytego autobusu do przewozu dzieci niepełnosprawnych do szkół i przedszkola.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 ) przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Kluczborku