Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.11.2005r., który wpłynął w dniu 07.11.2005r., uzupełnionym pismami z dnia 05.01.2006r. oraz 13.01.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07.11.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zakupiła usługi związane z targami w Lizbonie od kontrahenta mającego siedzibę w Portugalii. Kontrahent Spółki wystawił w związku z tym trzy faktury: 1. za wynajęcie stoiska na targach, 2. za wpis do katalogu (logo), 3. za oświetlenie stoiska. Za wyżej wymienione faktury Spółka zapłaciła zgodnie z ustaleniami w miesiącu kwietniu 2005r. Faktury zawierały podatek od wartości dodanej w wysokości 19%. Spółka w piśmie z dnia 05.01.2006r. uzupełniającym wniosek poinformowała, iż usługa polegająca na wynajęciu stoiska na targach, na wpisie do katalogu (logo), na oświetleniu stoiska została przez Spółkę zaklasyfikowana do symbolu 74.84.15 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jako usługa związana z nieruchomościami, dotycząca kompleksowej usługi organizowania wystaw, targów i kongresów. Ponadto Spółka w piśmie z dnia 13.01.2006r. oświadcza, iż zakupione usługi, zgodnie z ich zamówieniem, związane z wynajęciem stoiska na targach: wynajęcie powierzchni, wpis do katalogu oraz oświetlenie stoiska są ze sobą nierozerwalnie związane i nie mogły być realizowane oddzielnie. Dlatego Spółka uznała je za usługę kompleksową jako wynajem stoiska. Targi odbyły się w dniach 25.05.2005r. - 27.05.2005r.
Spółka pyta:
Spółka zwraca się z pytaniem, czy udział w targach opisany powyżej, tj. wynajęcie stoiska na targach, wpis do katalogu (logo) oraz oświetlenie stoiska można uznać jako kompleksową usługę związaną z nieruchomościami, której miejscem opodatkowania jest miejsce położenia nieruchomości? Czy jako usługę reklamową promującą firmę i jej produkty i zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkować w Polsce i rozliczyć import usług z tego tytułu?
Stanowisko Spółki:
Spółka stoi na stanowisku, iż przedmiotowa usługa jest to usługa kompleksowa związana z nieruchomościami i na mocy art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, jest miejsce położenia nieruchomości.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Z przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Dla uznania, że dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług konieczne jest ustalenie miejsca świadczenia usługi. Miejsce świadczenia usługi ustala się w oparciu o art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Stosownie zaś do art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Przedmiotowa usługa została przez Spółkę zaklasyfikowana do symbolu 74.84.15 PKWiU, jako usługa związana z nieruchomościami, dotycząca kompleksowej usługi organizowania wystaw, targów i kongresów. Ponieważ kompleksowe usługi organizowania wystaw, targów i kongresów klasyfikowane w grupowaniu 74.84.15. PKWiU obejmują swoim zakresem jako usługę główną wynajem powierzchni wystawienniczej, a także pewne usługi powiązane z wynajmem tej powierzchni - należy je traktować jako usługi związane z nieruchomościami i tym samym stosować przywołany wyżej art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy. Spółka w piśmie z dnia 13.01.2006r. oświadcza, iż zakupione usługi, zgodnie z ich zamówieniem, związane z wynajęciem stoiska na targach: wynajęcie powierzchni, wpis do katalogu oraz oświetlenie stoiska są ze sobą nierozerwalnie związane i nie mogły być realizowane oddzielnie. Wynajem powierzchni wystawienniczej to udostępnienie rzeczy - części powierzchni nieruchomości, na terenie której mają się odbyć międzynarodowe targi. Wynajem powierzchni wystawienniczej - w świetle przepisów o podatku od towarów i usług - jest usługą związaną z nieruchomościami. Wobec powyższego, jeżeli usługi wymienione we wniosku z dnia 04.11.2005r. zostały prawidłowo zakwalifikowane przez Spółkę pod symbolem PKWiU 74.84.15 oraz ze sobą nierozerwalnie związane i nie mogły być realizowane oddzielnie, a usługę główną stanowi wynajem powierzchni wystawniczej, to należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe, a przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, czyli w miejscu położenia nieruchomości.
W myśl art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
- podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
-miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Przepis art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy stanowi, iż przepis ust. 3 stosuje się również do usług reklamy. Świadczone na rzecz Spółki usługi zostały przez nią zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.84.15, jako usługi organizowania wystaw, targów i kongresów. Usługi reklamowe są natomiast objęte grupowaniem PKWiU 74.4. Wobec tego faktu nie można uznać, że usługi reklamowe, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług są świadczone na jej rzecz.
Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.