Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 8.11.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 9.11.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Z dniem 1.10.2005r. został powołany zakład budżetowy w P. Podstawowym przedmiotem jego działalności jest świadczenie usług w zakresie rekreacji i sportu. Obok działalności podstawowej (zgodnie ze statutem) Podatnik prowadzi inne formy działalności, z których dochody przeznacza na poprawę świadczonych usług. Podstawą gospodarki finansowej zakładu jest roczny plan finansowy opracowany według zasad ustalonych w § 30 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 29.12.2000 r. (Dz. U. Nr 111, poz. 1333), w planie na IV kw. 2005 r. oraz na 2006 r. nie przewidziano nadwyżki budżetowej podlegającej zwrotowi do Urzędu Miasta. Jednostka w ramach prowadzonej działalności tworzy Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Z funduszu tego wypłacane będą pożyczki dla pracowników.
Pytanie Wnioskodawcy brzmi, czy oprocentowanie od udzielonej pożyczki traktowane jest jako usługa pośrednictwa finansowego, czy też nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy, udzielanie pożyczek i pobór z tego tytułu odsetek w ramach ZFŚS nie podlega przepisom ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. W uzasadnieniu Podatnik stwierdza, iż działalność socjalna prowadzona przez zakład pozostaje poza ustawową definicją działalności gospodarczej, odsetki od udzielonych pożyczek zasilają ZFŚS i nie są wykazywane po stronie przychodów zakładu. Udzielanie pożyczek z ZFŚS i pobieranie z tego tytułu odsetek to zdarzenie sporadyczne, świadczenia tego nie można utożsamiać z dostawą towarów czy też świadczeniem usług. Pożyczek z ZFŚS nie można traktować jako pożyczki udzielane przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie usług finansowych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu nie potwierdza prawidłowości stanowiska przedstawionego przez Podatnika.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w myśl art. 8 ust.1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Przedmiotem działania ZFŚS jest udzielanie zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy pracownikom wraz z rodzinami, emerytom, rencistom oraz byłym pracownikom, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Zasobami materialnymi funduszu są odsetki od jego środków oraz wpływy z oprocentowania udzielonych pożyczek. W opinii tut. organu podatkowego pracodawca (zakład pracy) pobierający odsetki od udzielonych pożyczek staje się podmiotem świadczącym odpłatne usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Zatem udzielanie pożyczek i pobór z tego tytułu odsetek w ramach ZFŚS podlega przepisom ustawy o podatku VAT.
Art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 3 tego załącznika wymieniono Sekcja J ex (65-67) "Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem":
- 1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
- 2. usług polegających na oddaniu w
odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
- 3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
- 4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
- 5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
- 6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach lub związkach,
obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
- 7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
- 8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
- 9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.
Usługi polegające na udzielaniu pożyczek, świadczone poza systemem bankowym, wchodzą w zakres pośrednictwa finansowego, są więc usługami zwolnionymi od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (poz. 3 załącznika nr 4).
W związku z powyższym odsetki od pożyczek udzielonych z ZFŚS stanowiące obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, należy wykazać w deklaracji VAT-7 jako dostawę towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju, zwolnione od podatku.