Temat interpretacji
Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powyższe przepisy należy stwierdzić, iż ww. przez Wnioskodawcę szkolenia mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego, ponieważ pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych. Ponieważ powyższe szkolenia mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego, a Wnioskodawca wskazał, iż są w całości świadczone ze środków publicznych, tym samym spełniają warunki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy uprawniające do skorzystania ze zwolnienia. Reasumując, jeśli Wnioskodawca od 01.01.2011 roku zorganizowałby analogiczne szkolenia, które będą finansowane ze środków publicznych to nadal będą one korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02.12.2010 r. (data wpływu 07.12.2010 r.) uzupełnionym w dniu 09.03.2011 r. na wezwanie z dnia 25.02.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania odpowiedniej stawki do przeprowadzanych szkoleń - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07.12.2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 09.03.2011 r. na wezwanie z dnia 25.02.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania odpowiedniej stawki do przeprowadzanych szkoleń.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest firmą świadczącą szkolenia dla jednostek sektora publicznego i przedsiębiorstw. W ostatnim roku zorganizował następujące szkolenia:
- Szkolenie zamknięte Procedury i dokumentacja wydawana przez i Wycena majątkowa-podstawy dla (jednostka podrzędna Urzędu Marszałkowskiego),
- Szkolenie zamknięte Kontrola zamówień publicznych w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej dla Urzędu Marszałkowskiego,
- Szkolenie zamknięte z tematu Kontrola poprawności dla Urzędu Marszałkowskiego,
- Szkolenie otwarte jednodniowe Kodeks cywilny w sektorze publicznym dla Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
- Szkolenie otwarte Audyt bezpieczeństwa dla Urzędu Komunikacji ,
- Szkolenie otwarte Audyt bezpieczeństwa dla Polskiego Instytutu ,
W poprzednich latach wspomniane szkolenia były usługami zwolnionymi od podatku VAT na podstawie załącznika nr 4 poz. 7 ex 80 do ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług jako usługi w zakresie edukacji.
W uzupełnieniu z dnia 09.03.2011 r. Wnioskodawca dodał, iż wszystkie szkolenia wykazane we wniosku były i będą w całości finansowane ze środków publicznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jeśli Wnioskodawca od 01.01.2011 roku zorganizowałby analogiczne szkolenia to jaką stawką VAT-u powinny one być opodatkowane, czy nadal będą korzystały ze zwolnienia na podstawie znowelizowanej ustawy o VAT z 29 października 2010 roku art. 43 pkt 29...
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi szkoleniowe wymienione w zdarzeniu przyszłym, świadczone w 2011 roku winny być zwolnione z podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 29 października 2010 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 pkt 29, ponieważ są to usługi kształcenia zawodowego w całości świadczone ze środków publicznych z uwagi na:
- Szkolenie zamknięte Wycena majątkowa-podstawy i Procedury i dokumentacja wydawana przez dla (jednostka podległa Urzędu Marszałkowskiego).
Uczestnikami szkolenia byli pracownicy/urzędnicy, którzy w zakresie swoich obowiązków służbowych mają kontrolowanie prawidłowego wydatkowania środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Wiedza, którą przyswoili na szkoleniu będzie wykorzystywana przez nich bezpośrednio w pracy. Dzięki wiedzy wyniesionej ze szkolenia będą potrafili wycenić majątek u podmiotów przez nich kontrolowanych, oraz będą potrafili sprawdzić, czy kontrolowani beneficjenci posiadają niezbędną dokumentację wymaganą przez Urząd Dozoru ...
- Szkolenie zamknięte Kontrola zamówień publicznych w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej dla Urzędu Marszałkowskiego.
Uczestnikami szkolenia byli urzędnicy Urzędu Marszałkowskiego, którzy w zakresie swoich obowiązków służbowych mają kontrolę zamówień realizowanych na podstawie ustawy prawo zamówień publicznych.
- Szkolenie zamknięte z tematu Kontrola poprawności dla Urzędu Marszałkowskiego.
Uczestnikami szkolenia byli urzędnicy Urzędu Marszałkowskiego, którzy w zakresie swoich obowiązków służbowych mają kontrolę poprawności sporządzania kosztorysów inwestorskich w projektach realizowanych w ramach projektów współfinansowanych przez UE.
- Szkolenie otwarte jednodniowe Kodeks cywilny w sektorze publicznym dla Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Uczestnikami szkolenia byli urzędnicy Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, którzy w zakresie swoich obowiązków służbowych mają wydawanie decyzji administracyjnych. Dzięki szkoleniu poszerzyli swoją wiedzę z zakresu prawa.
- Szkolenie otwarte Audyt bezpieczeństwa dla Urzędu Komunikacji .
Uczestnikami szkolenie byli urzędnicy Urzędu Komunikacji , którzy w zakresie swoich obowiązków służbowych mają badanie bezpieczeństwa informatycznego w UK... Dzięki szkoleniu poszerzyli swoją wiedzę z zakresu audytu bezpieczeństwa IT.
- Szkolenie otwarte Audyt bezpieczeństwa dla Polskiego Instytutu .
Uczestnikiem szkolenia był pracownik (audytor wewnętrznych) Polskiego Instytutu , którzy w zakresie swoich obowiązków służbowych ma badanie bezpieczeństwa informatycznego w PI. Dzięki szkoleniu poszerzył swoją wiedzę z zakresu audytu bezpieczeństwa IT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Przy czym w myśl art. 146a ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Stosownie zaś do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).
Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.
Z analizy akt sprawy wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem szkoleń dla jednostek sektora publicznego i przedsiębiorstw. W ostatnim roku zorganizował następujące szkolenia:
- Szkolenie zamknięte Procedury i dokumentacja wydawana przez i Wycena majątkowa-podstawy dla (jednostka podrzędna Urzędu Marszałkowskiego),
- Szkolenie zamknięte Kontrola zamówień publicznych w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej dla Urzędu Marszałkowskiego,
- Szkolenie zamknięte z tematu Kontrola poprawności dla Urzędu Marszałkowskiego,
- Szkolenie otwarte jednodniowe Kodeks cywilny w sektorze publicznym dla Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
- Szkolenie otwarte Audyt bezpieczeństwa dla Urzędu Komunikacji ,
- Szkolenie otwarte Audyt bezpieczeństwa dla Polskiego Instytutu ,
Powyższe szkolenia były i będą w całości finansowane ze środków publicznych. Uczestnikami ww. szkoleń byli pracownicy i urzędnicy, którzy wiedzę z zakresu tych szkoleń będą wykorzystywać bezpośrednio w pracy, ponieważ dotyczą one zakresu ich obowiązków służbowych.
Zatem biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powyższe przepisy należy stwierdzić, iż ww. przez Wnioskodawcę szkolenia mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego, ponieważ pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.
Ponieważ powyższe szkolenia mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego, a Wnioskodawca wskazał, iż są w całości świadczone ze środków publicznych, tym samym spełniają warunki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy uprawniające do skorzystania ze zwolnienia.
Reasumując, jeśli Wnioskodawca od 01.01.2011 roku zorganizowałby analogiczne szkolenia, które będą finansowane ze środków publicznych to nadal będą one korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie