Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.07.2005r. znak FR/615/2005, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej prawa do odliczenia podatkunaliczonego VAT z faktur za wieczyste użytkowanie, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lipca 2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.
Spółka w terminie do 31 marca 2005r. uregulowała roczną opłatę za wieczyste użytkowanie gruntów, na którą składają się:
- wartość netto - w wysokości płaconej w latach ubiegłych,
- podatek VAT w wysokości 22% wartości netto,
co zostało udokumentowane fakturą VAT.
Decyzje określające wysokość opłat za wieczyste użytkowanie gruntów wydane zostały przed 1 stycznia 2004r.
Czy opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu, określone przed wejściem w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, winny być podwyższone o 22% podatek VAT, czy też podatek ten winien być wyliczony rachunkiem "w stu", i czy Spółka miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktur za wieczyste użytkowanie gruntów?
Zdaniem Spółki z dniem 1 maja 2004r. opłat za wieczyste użytkowani gruntów upoważniło sprzedającego do zwiększenia ceny (która w dacie jej określania nie zawierała podatku VAT) o podatek należny VAT. Spółka miała prawo odliczyć podatek na zasadach ogólnych.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Skoro Spółka otrzymała fakrury dokumentujące poniesione przez nią opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów, a użytkowanie tych gruntów związane jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu, to miała ona prawo do odliczenia wykazanego w tych fakturach podatku naliczonego na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), z uwzględnieniem ewentualnych ograniczeń wynikających z art. 88, 90 i 91 tej ustawy. Mają tu również zastosowanie wyjaśnienia zawarte w uzasadnieniu postanowienia nr PSUS/PPOI-443/285-3/05/MS.
W zakresie zasadności podwyższenia opłaty za wieczyste użytkowanie gruntupoprzez doliczenie do niej podatku należnego tutejszy organ podatkowy
wyjaśnia, że unormowania dotyczące zmiany wysokości opłat za użytkowanie wieczyste, terminu płatności tych opłat, itp., wynikają z przepisów ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2004r. nr 261, poz. 2603 ze zm.), a nie z przepisów podatkowych. Zgodnie z art. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami właściwym w sprawach gospodarki nieruchomościami, regulowanymi przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, jest Minister Infrastruktury. W związku z tym orzekanie w kwestii możliwości zwiększenia opłat pobieranych z tytułu użytkowania wieczystego nie należy do kompetencji organów podatkowych.
Biorąc powyższe pod uwagę należało uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.