P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NUR2/443-498/05/AK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.12.2005, sygn. 1471/NUR2/443-498/05/AK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka, jako podmiot biorący udział w joint venture, na podstawie umowy (Umowa) z podmiotem, któremu udzielono koncesji na budowę i eksploatację autostrady (Koncesjonariusz) wykonuje prace projektowe, konstrukcyjne i wykonawcze dotyczące robót budowlanych związanych z budową autostrady na rzecz Koncesjonariusza. Wszystkie prace są wykonywane w każdym miesiącu zgodnie z harmonogramem. Na koniec każdego miesiąca Spółka wystawi wniosek o zapłatę, który zostanie przedstawiony Koncesjonariuszowi w celu zatwierdzenia. Po zatwierdzeniu wniosku o zapłatę przez Koncesjonariusza, Spółka będzie miała prawo wystawić Koncesjonariuszowi fakturę VAT.

Szczegółowa procedura wykonywania prac określona w Umowie przedstawia się następująco:

1. Spółka jest zobowiązana do opracowania zaświadczenia (Zaświadczenie) dotyczącego elementu płatności (Element Płatności) w zakresie wszystkich elementów płatności dla których nadszedł termin płatności. Elementy Płatności są określone w harmonogramie wykonywania prac. Określają wynagrodzenie za wykonanie lub częściowe wykonanie prac zgodnie z harmonogramem.

2. Spółka wydaje zaświadczenie dotyczące elementu płatności potwierdzające, że: "(...) wszystkie prace, które obejmuje Element Płatności, zostały zakończone w taki sposób, że ilość pozostałych prac w zakresie tego Elementu Płatności nie mogłaby, realistycznie rzecz biorąc, w żaden sposób przeszkodzić w wydaniu Świadectwa Zasadniczego Zakończenia".

3. Umowa wskazuje następnie, iż: "Zaświadczenie dotyczące Elementu Płatności podpisane zostanie przez Inspektora Nadzoru, który tym samym potwierdzi poprawność zaświadczenia (...)".

4. Z Umowy wynika, iż Spółka: "(...) ma prawo sporządzać Wnioski o Zapłatę zatwierdzające wszystkie Elementy Płatności, dla których wystawiono Zaświadczenie dotyczące Elementu Płatności i przedkładać te Wnioski o Zapłatę (Koncesjonariuszowi) wraz z odnośnymi Zaświadczeniami dotyczącymi Elementów Płatności".

5. Zgodnie z Umową: "w ostatnim Dniu Roboczym każdego miesiąca kalendarzowego (...) (Spółka) może wystawiać wezwania do zapłaty (...). Po otrzymaniu takiego wezwania do zapłaty ( Koncesjonariusz) dokona jego oceny i w ciągu 20 dni od otrzymania wezwania do zapłaty poinformuje czy (...) zgłasza sprzeciw co do danego elementu wezwania do zapłaty".

6. Następnie: " nie wcześniej niż trzy Dni Robocze przed końcem miesiąca następującego po wystawieniu wezwania do zapłaty (...) ( Spółka) może wystawić fakturę opiewającą na kwoty wykazane w wezwaniu do zapłaty, albo też (...) kwotę nie oprotestowaną (...) przez (Koncesjonariusza) (...) (Koncesjonariusz) zapłaci kwoty należycie wykazane na fakturze nie później niż dwa dni robocze po jej faktycznym przekazaniu".

Zdaniem Spółki obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w przypadku częściowego wykonania usługi powstaje z chwilą otrzymania przez Spółkę zapłaty, nie później jednak niż w 30 dni od zatwierdzenia Wniosku o Zapłatę przez Koncesjonariusza.

W myśl art. 19 ust. 13 pkt. 2d ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004 r., poz. 535 ze zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

Powyższy przepis stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych (art. 19 ust. 14 w/w ustawy). Zgodnie z art. 19 ust. 15 wyżej powołanej ustawy w przypadkach określonych w ust. 10, 13 pkt 2-5 i 7-10 otrzymanie części zapłaty (ceny) lub części wkładu budowlanego i mieszkaniowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonania robót budowlanych i budowlano-montażowych określony w w/w przepisie wyznacza podatnikowi uprawnienie do odłożenia wykonania tego obowiązku do czasu otrzymania zapłaty, lecz nie później jednak niż 30 dnia od dnia wykonania tych robót.

Biorąc pod uwagę powyżej przytoczone przepisy stwierdzić należy, iż w przypadku częściowego wykonania usługi obowiązek podatkowy powstanie w chwili wykonania usługi, nie później niż 30 dni od potwierdzenia przyjęcia w/w usługi na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego, czyli w sytuacji przedstawionej przez Stronę 30 dnia od zatwierdzenia Wniosku o Zapłatę.

W opisanej sytuacji Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko Strony za prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa) w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie