P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NTR2/443-472/05/MŻ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.12.2005, sygn. 1471/NTR2/443-472/05/MŻ, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 5.08.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w związku z prowadzoną działalnością Strona wręcza (przekazuje) nieodpłatnie w ramach reklamy i reprezentacji lekarzom stomatologom, m.in. podczas targów oraz wizyt przedstawicieli w gabinetach, próbki pasty do zębów w niestandardowych opakowaniach o pojemności 20 ml, których brak w ofercie handlowej. Intencją Strony jest, aby przekazywane stomatologom próbki trafiały do pacjentów umożliwiając im zapoznanie się z właściwościami znajdującej się w ofercie handlowej Strony pasty do zębów w opakowaniach o pojemności 75 ml. Z szacunkowych wyliczeń Strony wynika, iż jednemu lekarzowi przekazywanych jest od pięciu do dziesięciu sztuk próbek kwartalnie. W/w akcja reklamowa była prowadzona, zarówno przed dniem 1 czerwca 2005 r., jak i po tej dacie, a więc po zmianie w ustawie o podatku od towarów i usług definicji "próbki". W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż przekazywanie stomatologom próbek pasty do zębów nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zarówno przed, jak i po zmianie w/w przepisów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, a w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl ust. 3 w/w artykułu, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.05.2005 r., przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Zgodnie z ust. 7 w/w artykułu przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszelkie właściwości fizyczne i fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Zgodnie natomiast z nowym brzmieniem art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującym od dnia 1.06.2005 r., nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756), przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zmianie uległa także definicja próbki. Zgodnie z nowym brzmieniem ust. 7 w/w artykułu przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

W związku z tym, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, potwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazanie (wręczenie) w celach promocyjno-reklamowych próbek pasty w niestandardowych, "najmniejszych z punktu widzenia celowości ich przekazania odbiorcom reklamy" opakowaniach, umożliwiających im poznanie właściwości i efektów działania pasty, a dzięki temu wychwycenie różnic w porównaniu z innymi pastami dostępnymi na rynku, a przy tym niedostępnych w ofercie handlowej, stanowi przekazanie próbek w rozumieniu art.7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu stosownie do art. 7 ust. 3 tej ustawy, w brzmieniu zarówno przed, jak i po w/w nowelizacji.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż zarówno przed, jak i po nowelizacji, o uznaniu towaru za próbkę, obok innych przesłanek, decyduje w myśl art. 7 ust. 7 in fine ustawy brak charakteru handlowego przekazania, oceniany ze względu na ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek. Kryteria te odnieść przy tym należy do próbek towarów przekazywanych przez podatnika danemu (jednemu) odbiorcy w danym okresie. W sytuacji gdy pokrywają one lub mogą pokrywać - ze względu na swoją ilość lub wartość - jego potencjalne zapotrzebowanie (popyt) na dany towar, eliminując lub istotnie ograniczając potrzebę dokonania zakupów tego towaru (lub innych towarów tego samego rodzaju / gatunku) uznać należy, że w/w warunek nie jest spełniony, a co za tym idzie nie ma również zastosowania wyłączenie opodatkowania z art. 7 ust. 3 ustawy, który jako przepis szczególny i wyjątkowy nie powinien być interpretowany w sposób prowadzący do rozszerzenia zakresu jego stosowania.

W związku z tym iż, jak wynika z opisu, próbki przekazywane są lekarzom stomatologom, o ile nie zachodzą inne okoliczności, w/w charakter przekazania (wręczenia) winien być oceniany w stosunku do nich pomimo, iż finalnymi adresatami działań promocyjno - reklamowych są pacjenci.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie