Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 22.08.2005 r., który wpłynął do tut. Urzędu 25.08.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
postanawia
uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 22.08.2005r. za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż Podatnik prowadzi działalność handlową w kiosku z prasą. Minimalną część obrotu stanowi sprzedaż znaczków pocztowych.
Zdaniem Podatnika sprzedaż znaczków pocztowych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej powinna być ewidencjonowana w kasie rejestrującej jako sprzedaż zwolniona od podatku od towarów i usług. Zdaniem podatnika nie ma na to wpływu fakt, że zwolnienie od podatku od towarów i usług przysługuje tylko usługom świadczonym przez pocztę państwową. Sprzedaż znaczków pocztowych, to sprzedaż znaków legitymacyjnych służących uiszczeniu opłaty za usługi poczty państwowej, tym samym pośredniczenie w pobieraniu opłaty przez pocztę państwową za usługi, które świadczy poczta, a więc jest objęte zakresem stosowania poz. 2 załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe tut. organ podatkowy stwierdza:
Zgodnie z art 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 w/w ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Według art. 7 ust. 1 w/w ustawy przez dostawę
towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Sprzedaż znaczków pocztowych jest zatem dostawą towarów, a nie świadczeniem usług. Nie stosuje się więc do niej regulacji dotyczących usług.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy, zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.
Wobec powyższego, sprzedaż znaczków pocztowych służących do zapłaty za usługi poczty państwowej jest zwolniona od podatku od towarów i usług.
W myśl art. 111 ust. 1 w/w ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Sprzedaż znaczków pocztowych w kiosku z prasą po cenach nominalnych, na rzecz osób fizycznym nieprowadząch działalności
gospodarczej powinna być zatem ewidencjonowana w kasie fiskalnej jako sprzedaż zwolniona od podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla
wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.