P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP-406/35/AZ/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.07.2005, sygn. PP-406/35/AZ/05, Urząd Skarbowy w Prudniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art.216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. nr 8 poz.60 z 2005 r), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 27.06.2005 (data wpływu 29.06.2005) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanej od Totalizatora Sportowego prowizji za świadczone usługi zawierania umów sprzedaży zakładów oraz losów loterii pieniężnych.

U Z A S A D N I E N I E

Na podstawie art.14a §1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art.14a §4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W dniu 29.06.2005 zwróciła się Pani z zapytaniem w którym wyjaśnia, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej m.in. świadczy Pani usługi na rzecz Totalizatora Sportowego polegające na:

- stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów w imieniu i na rzecz Spółki z osobami fizycznymi

- stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym zakresie na rzecz spółki z osobami fizycznymi

z tytułu których otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne od wartości dokonanej sprzedaży.

W związku z powyższym zwraca się Pani z zapytaniem czy otrzymywana od Totalizatora Sportowego prowizja od wartości sprzedanych zakładów totalizatora oraz losów loterii pieniężnych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W Pani ocenie wykonywane usługi klasyfikowane do grupowania PKWiU 92.71 tj. usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów wzajemnych, rekreacją, kulturą i sportem winny podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Na potwierdzenie powyższego powołuje Pani ,iż na podstawie art.7 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 18 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług (...) - zgodnie z poz.23 zał. nr 2 do ustawy, przedmiotowe usługi podlegały zwolnieniu z opodatkowania. Ponadto powołuje Pani przepis art.43 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług zgodnie z którym w Pani ocenie rzeczone usługi podlegają nadal zwolnieniu z opodatkowania.

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:

Zgodnie z art.43 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005r, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 11 ustawodawca ujął usługi o symbolu ex 92 - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem sup1;) - z wyłączeniem:

    1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi
    2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
    3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
    4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na inne imprezy sportowe,
    5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5)
    5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach , usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach
    5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)
    6) działalności agencji informacyjnych,
    7) usług wydawniczych,
    8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz.12

Gdzie: ex - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania

sup1;) - dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Z danych posiadanych przez tutejszy urząd wynika , iż prowadzi Pani działalność handlową - kiosk z prasą i art. przemysłowymi, w którym prowadzona jest również kolektura Totolotka. Powyższa działalność opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Z żadnych złożonych przez Panią dokumentów nie wynika aby prowadzona działalność gospodarcza posiadała znamiona działalności non profit.

Należy zaznaczyć, iż zwolnienie z opodatkowania VAT wynikające z ww. przepisu dotyczące zwolnienia usług związanych z rekreacją i sportem, dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu osiąganie zysków a zyski, które osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. W wypadku sprzedających kupony, np. Totolotka, owym zyskiem jest prowizja, zwykle stanowiąca (przynajmniej w części) zarobek prowadzącego kolekturę, kiosk czy sklep. Nie jest to z pewnością działalność non profit o jakiej mowa w objaśnieniach do cyt. zał. nr 4 do ustawy.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż uzyskiwane przez Panią wynagrodzenie prowizyjne z tytułu świadczenia usług na rzecz Totalizatora Sportowego nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy cyt. art.43 ust.1 pkt.1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu zgodnie z art.41 ust.1 cyt. ustawy wg. stawki 22%

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art.14a §4 i art.236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art.1 ust.1 pkt.1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. nr 253 poz.2532 ) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania oraz 50 gr. od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Prudniku