Czy Wnioskodawcy przysługuje w związku z planowaną inwestycją prawo do odliczania podatku naliczonego lub zwrotu podatku? - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.830.2017.2

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.02.2018, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.830.2017.2, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawcy przysługuje w związku z planowaną inwestycją prawo do odliczania podatku naliczonego lub zwrotu podatku?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2017 r. (data wpływu 4 grudnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. . jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. ...

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w dniu 21 listopada 2017 r. zawarł z Województwem .umowę o dofinansowanie realizacji operacji pn. . nr. . Operacja jest współfinansowana ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 podzdziałanie Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Wnioskodawca jako beneficjent zobligowany jest w trybie konkurencyjnym wyłonić wykonawcę robót budowlanych w zakresie: wybudowania placu zabaw wraz z siłownią zewnętrzną i małą infrastrukturą, która zostanie zlokalizowana przy świetlicy wiejskiej i będzie posiadała następującą charakterystykę:

  1. Zestaw zabawowy - zjeżdżalnie, daszki, ścianki wspinaczkowe łukowe, panele zabawowe i edukacyjne oraz inne kolorowe elementy dekoracyjne, elementy zabawowo-dekoracyjne: 2 wieże niezadaszone, przejście tunelowe, zjeżdżalnia prosta jednostronna, zjeżdżalnia prosta dwustronna, 3 futurystyczne elementy dekoracyjne zamontowane na szczytach słupów konstrukcyjnych, 2 panele zabawowo- edukacyjne: siodełko, gra w kółko i krzyżyk, karuzela tarczowa z trzema siedziskami i kierownicą napędową.
  2. Elementy pojedyncze: bujak samochodzik, bujak delfin, siedzisko koszykowe, siedzisko płaskie, ważka na sprężynie, huśtawki, ławki (2 szt.).
  3. Siłownia plenerowa ( urządzenia fitness) - urządzenia przeznaczone do ćwiczeń plenerowych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych, w skład siłowni wejdą: wioślarz sportowy, przyciągacz-wypychacz, bioderka-narciarz. Każde urządzenie posiada indywidualną instrukcję użytkowania w formie nalepki. Wszelkie urządzenia posiadają stosowne certyfikaty. W trosce o najmłodszych użytkowników zaplanowano również strefę bezpieczeństwa. Zaplanowane do montażu urządzenia nie tylko staną się miejscem wypoczynku i rekreacji całych rodzin oraz turystów, ale również poprawią estetykę wsi.

W efekcie przeprowadzonego postępowania Wnioskodawca nabędzie usługę budowlaną opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w wymiarze 23 % zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Na etapie wnioskowania o płatność beneficjent jest zobligowany do przedstawienia w Urzędzie Marszałkowskim Województwa interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zwrotu naliczonego podatku.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od towarów i usług oraz nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, wobec czego nabyta usługa nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje w związku z planowaną inwestycją prawo do odliczania podatku naliczonego lub zwrotu podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 w zw. z art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) oraz możliwość otrzymania zwrotu podatku, gdyż w związku z realizacją projektu nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Mając powyższe na uwadze, wskazany podatek VAT w ramach operacji będzie kwalifikowany w pełnym wymiarze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej