braku prawa do obniżenia kwoty należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.875.2017.2.WL

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.02.2018, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.875.2017.2.WL, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

braku prawa do obniżenia kwoty należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2017 r. (data wpływu 11 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 22 stycznia 2018 r. (data wpływu 22 stycznia 2018 r.) oraz 22 stycznia 2018 r. (data wpływu 23 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ..

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 22 stycznia 2018 r. (data wpływu 22 stycznia 2018 r.) oraz 22 stycznia 2018 r. (data wpływu 23 stycznia 2018 r.) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454 z późn. zm.), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek budżetowych. W strukturze gminy funkcjonują następujące jednostki budżetowe:

  1. Urząd Gminy ....;
  2. Samorządowy Zespół Administracyjny Szkół przy Urzędzie Gminy .... (SZEAS);
  3. Gminny Ośrodek Opieki Społecznej (GOPS);
  4. Szkoła Podstawowa im ....;
  5. Szkoła Podstawowa w ...;
  6. Szkoła Podstawowa im. ... w ....;
  7. Publiczna Szkoła Podstawowa im. .... w ....;

Gmina złożyła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa .... w .... wniosek o dofinansowanie projektu pn.: .... w ramach Osi Priorytetowej 5 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna, Działania 5.6 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych .... Obszaru Funkcjonalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .... na lata 2014-2020, przewidzianego do realizacji w trybie pozakonkursowym. Gmina jest Liderem Projektu, realizowanego w partnerstwie z dziesięcioma gminami województwa ...., należącymi do .... Obszaru Funkcjonalnego. Celem projektu .... jest poprawa mobilności transportowej i niskoemisyjności w ... Obszarze Funkcjonalnym. Projekt przyczyni się do rozwiązania problemu dysproporcji w spójności i wystarczalności systemu komunikacji wewnątrz LOF, jak i dostępności do ogólnokrajowej i europejskiej sieci komunikacyjnej. Ponadto projekt przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery wynikającej z rozwoju transportu indywidualnego, a tym samym do poprawy jakości życia. Cel projektu zostanie osiągnięty m.in. poprzez:

  • zwiększenie w przewozie osób udziału alternatywnych gałęzi transportu (transport publiczny) w stosunku do transportu indywidualnego,
  • poprawę jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń szczególnie szkodliwych dla jakości życia ludzi,
  • utworzenie efektywnych systemów mobilności w obszarze LOF.

Wszystkie zadania przewidziane do realizacji w projekcie .... są zgodne z Priorytetem Inwestycyjnym 4e i Działaniem 5.6 RPO W..... 2014-2020, poprzez m.in. osiągnięcie niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności prowadzącej do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i innych substancji, wynikające z planów gospodarki niskoemisyjnych, promowanie strategii niskoemisyjnych poprzez wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu oraz budowę inteligentnych systemów transportowych. W ramach zaplanowanych do realizacji przez Gminę zadań przewidziano wykonanie robót budowlanych związanych z:

  1. budową punktu przesiadkowego w m. ...., wyposażonego w niezbędną infrastrukturę techniczną, m.in. stanowisko postojowe, wiaty/zadaszenia dla pasażerów, parking dla samochodów osobowych, skuterów i rowerów, toaleta, a także ciągi pieszo-rowerowe i zatoki autobusowe - punkt przesiadkowy połączy prywatny transport zbiorowy, komunikację miejską i niezmotoryzowany transport indywidualny, w ramach węzła przesiadkowego zostanie wybudowany obiekt parkuj i jedź na ok. 24 miejsca postojowe, w tym 2 dla osób niepełnosprawnych oraz obiekt bike&ride na ok. 8 miejsc postojowych. Wykonana zostanie również stacja roweru miejskiego.
  2. rozbudową drogi gminnej nr .... na odcinku długości około 1,149 m, w tym wykonaniem nowej nawierzchni, budową energooszczędnego oświetlenia drogowego, ciągu pieszo - rowerowego, zatok autobusowych.
  3. rozbudową drogi gminnej .... - .... na odcinku o długości ok. 1076 m oraz drogi gminnej nr ... od końca drogi .... na odcinku o długości ok. 1067 m, w tym wykonaniem chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerowego, nowej nawierzchni, modernizacją i rozbudową energooszczędnego oświetlenia - rozbudową drogi gminnej .... - .... wraz z łącznikiem, wykonaniem chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerowego oraz oświetlenia na odcinku o długości ok. 1038 m, a także na odcinku o dł. ok. 1076 m.
  4. rozbudową drogi gminnej nr .... w miejscowości ...., na odcinku od drogi powiatowej nr .... o dł. ok. 1076 m, w tym wykonaniem nowej nawierzchni, budową zatok autobusowych, przebudową istniejącej pętli nawrotowej, budową energooszczędnego oświetlenia - rozbudowa drogi wraz z wykonaniem chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerowego, gdzie planowana jest lokalizacja ...., modernizacja nawierzchni asfaltowej drogi na odc. o dł. ok. 1030 m oraz przebudowa istniejącej pętli nawrotowej.
  5. budową chodników/ciągów pieszo rowerowych wraz z oświetleniem energooszczędnym
    • przy drodze nr .... ciąg pieszo - rowerowy o dł. ok. 1,149 km wraz z oświetleniem energooszczędnym ok 40 szt. punktów świetlnych,
    • przy drodze nr 1.... - chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o dł. ok. 1,076 km wraz z oświetleniem energooszczędnym ok. 36 szt. punktów świetlnych,
    • przy drodze nr .... - chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego dł. ok 1,038 km wraz z oświetleniem energooszczędnym ok. 26 szt. punktów świetlnych,
    • przy drogach nr ...., ..., .... - chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o dł. ok 1,758 km wraz z oświetleniem energooszczędnym ok 15 szt. punktów świetlnych,
    • przy drodze nr ... - chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego dł. ok. 5,577 km. Chodnik poprawi dostępność przystanku linii komunikacji miejskiej nr 25 i 17, gdzie planowana jest lokalizacja .... wraz oświetleniem energooszczędnym ok. 65 szt. punktów świetlnych,
    • przy drodze nr ... - chodnika dł. ok. 0,938 km wraz z oświetleniem energooszczędnym ok. 24 szt. punktów świetlnych,
    • przy drodze nr .... - chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o dł. ok. 1,461 km wraz z oświetleniem energooszczędnym ok. 49 szt. punktów świetlnych,
    • przy drodze nr .... - chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o dł. ok. 1,076 km. Chodnik poprawi dostępność planowanego .... zlokalizowanego przy rondzie nawrotowym linii komunikacji miejskiej nr .. i ...., wraz oświetleniem energooszczędnym ok. 35 szt. punktów świetlnych,
    • przy drodze nr .... - chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o dł. ok. 1,455 km wraz z oświetleniem energooszczędnym ok. 43 szt. punktów świetlnych.
  6. wykonaniem wiat przystankowych przystanek .../.... - linia autobusowa nr .... -1 szt. przystanek .... - linia autobusowa nr .... -1 szt., przystanek .... - linia autobusowa nr ... - 1 szt.

Projekt przyczyni się do przebudowy/rozbudowy ok 4.3 km dróg, wybudowania 1 szt. węzła przesiadkowego, 1 szt. obiektu parkuj i jedź (P&R), 4 szt. obiektów bike&ride" (B&R), ok. 14,59 km dróg dla rowerów, ok 15,5 km chodników, ok. 333 szt. punktów oświetlenia energooszczędnego, 1 szt. pętli autobusowej, 2 stacji roweru miejskiego funkcjonujących w systemie bezobsługowym. Dodatkowo koszty kwalifikowalne projektu obejmują: studium wykonalności, dokumentację techniczną, zakup gruntów, koszty nadzoru inwestorskiego oraz zarządzania projektem, promocję projektu. Infrastruktura wytworzona w ramach projektu będzie udostępniana nieodpłatnie wszystkim interesariuszom projektu, w tym mieszkańcom .... Obszaru Funkcjonalnego, Gminy ...., turystom, inwestorom. Gmina .... nie będzie pobierała opłat za korzystanie z wybudowanych, ogólnodostępnych obiektów, w tym P&R. B&R oraz stacji roweru miejskiego, obsługiwanej w pełni przez wyłonionego w ramach zamówienia publicznego operatora. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT. Realizując opisany projekt gmina będzie wykonywała zadania własne nałożone na jst przepisami ustawy o samorządzie gminnym, nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Partnerstwo na rzecz projektu pn. . reguluje Porozumienie Gmin . Obszaru Funkcjonalnego na rzecz przygotowania i realizacji Projektu ., będącego częścią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych . Obszaru Funkcjonalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .. na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zawarte przez samorządy na podstawie art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r., poz. 217). Strony Porozumienia ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację Porozumienia w zakresie przypisanych im zadań. Każdy z Partnerów ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłową organizację przygotowania Projektu, realizacji, osiągnięcia wskaźników Projektu oraz ich utrzymania w okresie trwałości Projektu w zakresie realizowanych zadań. Lider Projektu oraz każdy z Partnerów odpowiada wobec osób trzecich za działania własne związane z realizacją Projektu.
  2. Zgodnie z postanowieniami zawartego Porozumienia zakres odpowiedzialności Lidera Projektu obejmuje:
    1. reprezentowanie Partnerów przed IZ RPO W., IP ZIT oraz innymi instytucjami związanymi z monitoringiem czy kontrolą Projektu (z wyłączeniem sytuacji, w której wymagane jest osobiste uczestnictwo/zaangażowanie Partnera);
    2. koordynowanie prawidłowości działań Partnerów przy realizacji zadań, zawartych w Projekcie;
    3. zapewnienie udziału Partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszym Porozumieniu;
    4. wsparcie Partnerów w realizacji powierzonych zadań;
    5. zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami oraz IZ RPO W., IP ZIT;
    6. merytoryczne przygotowanie i terminowe przedkładanie wniosków o płatność (WoP) do IZ RPO W. celem rozliczenia wydatków w Projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań realizowanych przez wszystkich Partnerów, w tym monitorowanie wskaźników zadeklarowanych we wniosku o dofinansowanie (WoD);
    7. informowanie IZ RPO W. i IP ZIT o problemach w realizacji Projektu, w tym o zamiarze zaprzestania jego realizacji lub o zagrożeniu nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie;
    8. koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów;
    9. występowanie w roli wnioskodawcy przy ubieganiu się o środki na realizację Projektu;
    10. podpisanie pre-umowy oraz umowy o dofinansowanie (UoD) Projektu w imieniu Partnerów;
    11. sprawozdawanie, raportowanie i przesyłanie niezbędnych informacji na temat Projektu do IZ RPO W. i IP ZIT, z uwzględnieniem zapisów wynikających z Porozumienia IZ/IP oraz IW IP;
    12. zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników wykonujących powierzone im zadania niezbędne do realizacji Projektu oraz środków technicznych niezbędnych do efektywnego wypełniania obowiązków wynikających z pełnienia funkcji Lidera Projektu;
    13. przechowywanie w swojej siedzibie dokumentacji związanej z koordynowaniem realizacji Projektu, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
    14. przedstawianie we wskazanych terminach Raportów rocznych z wypełniania obowiązku utrzymania trwałości projektu potwierdzających osiągnięcie i utrzymywanie wskaźników rezultatu.

Każdy z Partnerów upoważnił Lidera Projektu do reprezentowania Partnera wobec IZ RPO W., IP ZIT oraz Instytucji kontrolujących w działaniach związanych z realizacją Projektu (z wyłączeniem sytuacji, w której wymagane jest osobiste uczestnictwo/zaangażowanie Partnera). Pełnomocnictwo obejmuje w szczególności upoważnienie do zawarcia pre-umowy, UoD oraz do podpisywania aneksów do tych umów. Partnerzy upoważnili Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów w spotkaniach i konferencjach związanych z realizacją i promocją Projektu, z jednoczesnym zapewnieniem możliwości udziału Stron Porozumienia. Lider Projektu nie może bez uzyskania uprzedniej zgody pozostałych Partnerów, w formie pisemnej pod rygorem nieważności, akceptować lub przedstawiać propozycji zmian zakresu Projektu lub warunków jego realizacji. Lider Projektu jest zobowiązany do współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie IZ RPO W. lub innego podmiotu, który zawarł porozumienie z IZ RPO W. na realizację ewaluacji, poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego.

Zgodnie z zapisami zawartego Porozumienia Partnerzy zobowiązali się do realizacji przypisanych im zadań w Projekcie z najwyższą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i oszczędnie, zapewniając wykonywanie czynności związanych z realizacją Projektu przez profesjonalną i wykwalifikowaną kadrę oraz w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację Projektu oraz osiągnięcie celów (produktów i rezultatów) zakładanych we wniosku o dofinansowanie. Partnerzy są nadto zobowiązani do realizacji Projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i procedurami w ramach RPO W... Partnerzy zobowiązani są w szczególności do:

  1. aktywnego uczestnictwa i współpracy w działaniach Partnerstwa mających na celu realizację Projektu;
  2. przygotowania wkładu merytorycznego do Fiszki, pre-umowy, WoD, UoD, WoP oraz wszelkich innych dokumentów wymaganych podczas przygotowania, realizacji i trwałości projektu;
  3. informowania Lidera Projektu o planowanych zmianach w zadaniach Partnera realizowanych w ramach Projektu;
  4. stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji między Partnerami określonego w Porozumieniu;
  5. udzielania na wniosek Lidera Projektu informacji i wyjaśnień, co do zadań realizowanych w ramach Projektu, w terminie i formie umożliwiającej Liderowi Projektu wywiązanie się z jego obowiązków względem IP ZIT oraz IZ RPO W..;
  6. niezwłocznego informowania Lidera Projektu o przeszkodach w realizacji zadań, w tym wszelkich opóźnieniach lub ryzyku nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych w WoD;
  7. przedkładania do Lidera Projektu oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT;
  8. poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w Projekcie realizowanym przez IZ RPO W.. i IP ZIT oraz inne uprawnione do kontroli podmioty, w tym;
    1. dostęp do dokumentów związanych z realizacją projektu, w tym dokumentów księgowych, związanych z realizacją zadań bezpośrednio przez Strony Porozumienia lub wykonawców oraz dokumentów niezwiązanych bezpośrednio z realizacją projektu, o ile jest to konieczne do stwierdzenia kwalifikowalności wydatków w ramach projektu;
    2. umożliwienie uprawnionym podmiotom przeprowadzenia czynności kontrolnych, w tym dostępu do swojej siedziby i miejsca realizacji zadań bezpośrednio przez Strony Porozumienia lub wykonawców, udzielania informacji i wyjaśnień podmiotowi przeprowadzającemu kontrolę;
  9. współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie IZ RPO W. poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów lub Lidera Projektu dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego;
  10. wykorzystania środków finansowych wyłącznie na realizację zadań realizowanych na mocy niniejszego Porozumienia zgodnie z § 5 ust 2;
  11. realizowania zobowiązań wynikających z Porozumienia, UoD Projektu, IW IP i regulacji prawnych związanych z Projektem w takich terminach, aby Lider Projektu mógł wywiązać się z obowiązków wobec IP ZIT, IZ RPO W. lub innych organów w terminach jego wiążących;
  12. uczestniczenia w spotkaniach zwoływanych przez Lidera Projektu;
  13. prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych programowych dotyczących systemu wrażania RPO W.. 2014-2020 w zakresie EFRR, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem;
  14. wydatkowania środków zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych lub zasadą konkurencyjności na warunkach określonych w UoD, prawie powszechnie obowiązującym i w wytycznych;
  15. otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego na środki otrzymane w formie zaliczki/refundacji w ramach Projektu;
  16. przedstawiania Liderowi Projektu informacji finansowych i sprawozdawczych w formie i terminach umożliwiających przygotowanie wszelkich dokumentów, w szczególności WoP, wynikających z Regulaminu, o którym mowa w § 9 ust. 9 pkt 2;
  17. gromadzenia i archiwizacji dokumentacji Projektu na zasadach i w terminach określonych w UoD;Każdy z Partnerów ponosi indywidualnie odpowiedzialność z tytułu nieprawidłowości wykrytych przy realizacji zadań w ramach Projektu, określonych dla danego Partnera w WoD. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości finansowych lub konieczności zwrotu środków związanych z realizacją zadań w ramach Projektu, każdy Partner zobowiązuje się do ponoszenia kosztów wynikających z nieprawidłowości powstałych w wyniku swojego działania lub zaniechania. Reasumując Lider reprezentuje Partnerstwo na zewnątrz, prowadzi Biuro Projektu, jednak każdy Partner/Lider we własnym zakresie i na własną rzecz realizuje oraz rozlicza przypisane mu zadania. Każdy z Partnerów we własnym zakresie wyłania wykonawców oraz we własnym zakresie prowadzi z nimi rozliczenia. Lider/Partnerzy we własnym zakresie opracowują dokumentację projektową, nabywają grunty, wykonują roboty budowlane, realizują zadania związane z promocją projektu oraz zarządzaniem projektem w ramach swoich jednostek. Jedynie studium wykonalności na potrzeby projektu zostało zlecone przez Lidera projektu, na podstawie udzielonych przez Partnerów upoważnień. Lider poniósł koszt opracowania dokumentu, a następnie obciążył tymi kosztami proporcjonalnie Partnerów, na podstawie not księgowych.
  1. W związku z tym, że Lider/Partnerzy we własnym zakresie i na własną rzecz realizują przypisane im we wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia oraz rozliczają je, każdy z nich pozostanie właścicielem infrastruktury wytworzonej w ramach zrealizowanych zadań. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazywane innemu podmiotowi, jego właścicielem pozostanie Lider/Partner, któremu przypisane było dane zadanie.
  2. Partnerzy współfinansują koszty prowadzenia Biura Projektu. Zgodnie z zapisami ww. Porozumienia Lider Projektu prefinansuje koszty pracy oraz pozostałe koszty związane z funkcjonowaniem Biura Projektu, które następnie mogą być refundowane w jeden z następujących sposobów:
    1. ze środków pozyskanych od Partnerów porozumienia,
    2. ze środków przewidzianych na ten cel w Projekcie (zgodnie z UoD).
    Faktycznie Lider projektu obciąża Partnerów kwartalnie, na podstawie not księgowych, kosztami zatrudnienia Koordynatora Projektu i Specjalisty ds. obsługi Projektu, którzy zatrudnieni są w powołanym Biurze Projektu. Poniesione przez Partnerów porozumienia wydatki, o których mowa powyżej, po podpisaniu UoD mogą podlegać refundacji jako koszty kwalifikowalne przedmiotowego przedsięwzięcia.Do kompetencji Biura Projektu należą prace powierzone przez powołany na potrzeby projektu Komitet Sterujący, w szczególności:
    1. opracowanie w terminie 30 dni od daty powołania Biura, Regulaminu szczegółowych zasad współpracy w zakresie terminowej realizacji oraz rozliczenia Projektu;
    2. opracowanie w terminie 30 dni od daty powołania Biura Zasad finansowania Biura Projektu;
    3. opracowanie projektu zmian w zakresie rzeczowym i harmonogramie Projektu;
    4. organizowanie posiedzeń Komitetu Sterującego;
    5. identyfikacja ryzyka oraz opracowanie projektu planu naprawczego w przypadku zagrożenia wykonania Projektu;
    6. przygotowanie dokumentów na posiedzenia Komitetu Sterującego;
    7. obsługa techniczno-administracyjna Projektu i Komitetu Sterującego;
    8. wsparcie merytoryczne i organizacyjne realizacji Projektu;
    9. prowadzenie procesu monitoringu oraz ewaluacji wdrażania zadań Projektu;
    10. koordynowanie prac i monitorowanie stanu przygotowania Projektu do realizacji w tym w szczególności, opracowanie Fiszki i WoD;
    11. sporządzanie i przekazywanie do IZ RPO W oraz IP ZIT sprawozdań w przewidzianych do tego terminach w odniesieniu do powierzonych zadań;
    12. przygotowanie WoP oraz innych dokumentów umożliwiających rozliczanie środków pochodzących z UE;
    13. bieżąca współpraca z przedstawicielami poszczególnych Partnerów;
    14. bieżąca współpraca z Biurem ZIT, w tym informowanie o wykrytych nieprawidłowościach oraz trudnościach w realizacji powierzonych zadań, w szczególności o zagrożeniach przy ich wykonywaniu.
    Dodatkowo Partnerzy zostali obciążeni notami księgowymi za koszty opracowania studium wykonalności.
  1. związku z tym, że Lider/Partnerzy realizują przypisane im zadania we własnym zakresie i na własną rzecz, nie będą przekazywali Liderowi środków finansowych na poczet wkładu własnego.
  2. Dofinansowanie będzie przekazywane przez Instytucję Zarządzającą bezpośrednio na konto Lidera/Partnerów. Lider nie będzie pośredniczył w dystrybucji środków stanowiących dofinansowanie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując opisane zadania, zaplanowane do wykonania w ramach projektu pn. ., w ramach Osi Priorytetowej 5 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna, Działania 5.6 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych . Obszaru Funkcjonalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014-2020, Gminie będzie przysługiwało pełne lub częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie, jako zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi podatku VAT nie będzie przysługiwało pełne ani częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu. Infrastruktura, w tym infrastruktura drogowa, która zostanie wytworzona/nabyta w ramach opisanego projektu - objęta zdarzeniem przyszłym - nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie prowadziła w oparciu o nią sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1, w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A contrario ponoszenie wydatków inwestycyjnych, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków. Zaplanowane zadania w projekcie nie stanowią czynności opodatkowanych, dotyczą usprawnień w obszarze procedowania, które to procedowanie jest zadaniem publicznym i nieodpłatnym. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny opisanego projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy wydatki ponoszone na realizację przedmiotowego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje pełne lub częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .. , ponieważ efekty zrealizowanego zadania nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej