Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 oraz 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpoznaniu wniosku Pana X o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanym do tutejszego organu podatkowego w dniu 25 maja 2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2005 r.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie postanawia uznać, że stanowisko wnioskodawcy w sprawie zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług przy odpłatnym świadczeniu usług transportu międzynarodowego towarów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Z sytuacji przedstawionej we wniosku oraz w piśmie z dnia 29 czerwca 2005 r. usuwającym braki przedmiotowego wniosku wynika, że Strona świadczy usługi transportu towarów importowanych wykonane na zlecenie polskiej firmy spedycyjnej na trasie Bukareszt /Rumunia/ do miejsca przeznaczenia w Polsce bez posiadania dokumentów stanowiących dowód wliczenia wartości wykonanej usługi transportowej do wartości towaru importowanego.
2. Przedmiot interpretacji. Jakiej stawce podatku od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usługi transportu międzynarodowego towaru na trasie Bukareszt - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy miejscem nadania towaru jest Rumunia a miejscem przeznaczenia terytorium Polski?
3. Stanowisko Wnioskodawcy. Zdaniem strony usługa ta na odcinku krajowym opodatkowana jest stawką 22% podatku od towarów i usług. Natomiast na odcinku przebiegającym poza terytorium Polski - nie podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Do zadanego pytania mają zastosowanie przepisy art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3 pkt 1 lit. b oraz ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, w przypadku usług transportowych miejscem ich świadczenia jest miejsce gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości z zastrzeżeniem art. 28.
W myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy za usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów między innymi z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.
Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez stronę, miejscem nadania towarów jest państwo trzecie (Rumunia) znajdujące się poza terytorium Wspólnoty, a przeznaczenia - miejsce znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spełniony zostaje zatem warunek określony w powołanym art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b), czego konsekwencją jest możliwość zakwalifikowania danej usługi transportowej jako usługi o charakterze międzynarodowym.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Z analizy powyższych przepisów wynika, że stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0% objęta jest ta część usługi transportu towaru (uznana za usługę transportu międzynarodowego), która została faktycznie wykonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Pozostała część usługi (z uwagi na fakt jej wykonania poza granicami Polski) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w powyższej ustawie - decyduje o tym miejsce świadczenia usługi.
Ustawodawca w art. 83 ust. 5 ustawy określił, że dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy (a tym samym dającymi podstawę do opodatkowania takiej usługi stawką 0%) są w przypadku transportu:1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora) z zastrzeżeniem pkt 2,2) towarów importowanych - oprócz dokumentów o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów.
Pan X w pismach skierowanych do tutejszego urzędu wskazuje że nie jest w posiadaniu dokumentów stanowiących dowód wliczenia wartości wykonanej usługi transportowej do wartości towaru importowanego. Biorąc pod uwagę fakt, braku przez stronę dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 wykonaną usługę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, należy opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.
Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Stronę i na podstawie przepisów obowiązujących w dniu wydania niniejszego
postanowienia.
W myśl art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie mniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sochaczewie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.