Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z
art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późniejszymi zmianami ) , Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Jednostki przedstawione w piśmie z dnia 07 lipca 2005r. w sprawie fakturowania i prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 07.07.2005 r. Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Przedstawił następujący stan faktyczny:
"......................" Sp. J. jest Spółką małżeńską prowadzącą działalność stomatologiczną . Jednostka była założycielem NZOZ z uwagi na fakt wykonywania
zawodu . NZOZ jest stroną dla NFZ jako świadczeniodawca usług medycznych stąd otrzymuje faktury VAT . Działalność NZOZ "...................................." jest w całości finansowane przez Spółkę . Ponadto NZOZ nie ma prawa do samodzielnego zaciągania zobowiązań . NZOZ posiada Statut.
Wątpliwości Jednostki dotyczą rejestrowania faktur VAT wystawionych dla NZOZ " ..............................
Czy należy je rejestrować oddzielnie czy można je ujmować łącznie z fakturami dla " ..........................." Sp. J.?
Zdaniem podatnika Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej i Spółka tworzą jeden organizm gospodarczy , zatem można prowadzić jedną ewidencję zakupów VAT.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 1991r. Nr 91 poz. 408) zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej
Z kolei na podstawie art. 8 ust. 3 ww. ustawy niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej jest zakład opieki zdrowotnej utworzony przez krajową albo zagraniczną osobę prawną.
Jak wynika z przedmiotowego wniosku Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej- (zwany dalej NZOZ ) "....................................." posiada swój regon jako podregon Spółki " .................................... " . Działalność NZOZ jest w całości finansowana przez spółkę i oparta na statucie nadanym mu przez spółkę , ponadto NZOZ nie ma prawa do samodzielnego zaciągania zobowiązań
Spółka podkreśla, że głównym celem działalności NZOZ "...................................." jest działalność tylko i wyłącznie stomatologiczna co znajduje odzwierciedlenie w przedmiocie i rodzaju działalności prowadzonej przez spółkę.
Mając na uwadze powyższe NZOZ nie będzie stanowił odrębnej jednostki organizacyjnej i nie będzie wykonywał samodzielnie działalności gospodarczej będąc jednostką podległą spółce .
W myśl art.109 ust.3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz.535 ze zmian )podatnicy , z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art.43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art.113 ust.1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję zwierającą ; kwoty określone w art.90 , dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania , wysokość podatku należnego , kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15 art. 125 ,134 ,138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej
Biorąc powyższe pod uwagę Spółka nie musi prowadzić dwóch odrębnych ewidencji i ujmować faktury wystawione dla NZOZ łącznie z fakturami wystawionymi dla Spółki.
Zatem stanowisko wyrażone w piśmie jest prawidłowe .
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również , iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.