Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz.U.Nr 8 z 2005r. poz. 60z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.06.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowizji otrzymywanej od Totalizatora Sportowego za świadczone usługi zawierania umów sprzedaży zakładów oraz losów loterii pieniężnych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku
stwierdza, iż
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W dniu 27 czerwca 2005r. wpłynął do tutejszego Urzędu Skarbowego wniosek z dnia 24.06.2005r. Podatniczki o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowizji otrzymywanej od Totalizatora Sportowego za świadczone usługi zawierania umów sprzedaży zakładów oraz losów loterii pieniężnych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Podatniczka wykonuje na rzecz Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. usługi polegające na:
- sprzedaży zakładów w imieniu i na rachunek zleceniodawcy,
- zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek Spółki.
Tytułem wykonywania powyższych czynności Podatniczka otrzymuje od Totalizatora Sportowego świadczenie prowizyjne uzależnione od wartości sprzedaży losów bądź zakładów używanych w grach prowadzonych przez Spółkę. Wypłata należności za wykonaną usługę następuje na podstawie wystawionej przez Podatniczkę faktury za usługę pośrednictwa w sprzedaży w/w usług.
W związku z powyższym Podatniczka zwróciła się z zapytaniem czy świadczenie w/w usług korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku VAT jako usługa mieszcząca się w grupowaniu usług związanych z rekreacją i sportem wymienionych w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku VAT.
Zdaniem Podatniczki pośrednictwo w sprzedaży usług Totalizatora Sportowego polegające na przyjmowaniu zakładów, wypłaty wygranych, sprzedaży losów loterii korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 1 jako usługa mieszcząca się w grupowaniu usług związanych z rekreacją i sportem wymienionych z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku VAT
Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi polegające na przyjmowaniu zakładów, wypłacie wygranych, sprzedaży losów loterii w ramach zawartej z Totalizatorem Sportowym umowy na prowadzenie ?Punktu Lotto? mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.71.10-00.00 - ?Usługi związane z grami losowymi i organizowaniem zakładów?.
Po rozpatrzeniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku wyjaśnia jak niżej:
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 wyżej cytowanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005r., zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.
Pod pozycją 11 tegoż załącznika ustawodawca ujął usługi o symbolu ex 92 ? usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem sup 1) ? z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 93.34,12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
- działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
gdzie:
- ex ? dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania,
- sup 1) ? dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
Należy zaznaczyć, iż zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT wynikające z w/w przepisu dotyczące zwolnienia usług związanych z rekreacją i sportem, dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu osiąganie zysków a zyski, które osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. W przypadku sprzedających kupony, np. Totolotka, owym zyskiem jest prowizja, zwykle stanowiąca (przynajmniej w części) zarobek prowadzącego kolekturę. Nie jest to z pewnością działalność non profit o jakiej mowa w objaśnieniach do cytowanego załącznika nr 4 do ustawy o podatku VAT.
Reasumując, powyższe należy stwierdzić, iż uzyskiwane przez Podatniczkę wynagrodzenie prowizyjne z tytułu świadczenia usług na rzecz Totalizatora Sportowego nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku VAT i podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy według stawki 22%.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.