Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pt. .
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2017 r. (data wpływu 23 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2017 r. (data wpływu 22 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pt. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pt. . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 listopada 2017 r. o przeformołuwanie własnego stanowiska w sprawie.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Parafia posiada osobowość prawną w myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1169, ze zm.). Organem ww. osoby prawnej, upoważnionym do jej reprezentowania jest ks. Proboszcz.
W dniu 1 grudnia 2016 r. Parafia złożyła wniosek o przyznanie pomocy do Lokalnej Grupy Działania , w dniu 5 stycznia 2017 r. uchwałą nr 1/2/17 została wybrana do finansowania operacja pt. w ramach podziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Rozwój i modernizacja infrastruktury społ.-kult. Zachowanie dziedzictwa lokalnego objętego PROW na lata 2014-2020 (§ 2 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia LSR). W dniu 12 maja 2017 r. Parafia podpisała umowę o przyznaniu pomocy z Zarządem Województwa. Celem operacji jest poddanie pracom konserwatorsko-restauratorskim 5 witraży ornamentowych w nawie bocznej (strona zewnętrzna i wewnętrzna). Całkowita powierzchnia poddana pracom to: 4.276 dm2. W ramach operacji zostaną wykonane następujące prace: uwolnienie oryginału spod wtórnych nawarstwień oraz wtórnych uzupełnień, wstawek szklanych, korozji biologicznej, warstwy mchów i porostów, uzupełnienie ubytków szkła, scalenie kwater, konserwacja ram metalowych, zastanych, końcowe zabezpieczenia, opracowanie zewnętrznych szyb ochronnych (energooszczędnych). Założenie dodatkowych szyb zewnętrznych na 7 witrażach ornamentowych. Realizacja zadania poprawi stan zabytkowego obiektu, tym samym podniesie atrakcyjność zabytków.
Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Kupowane materiały/usługi są niezbędne do zrealizowania operacji w ramach zaspokojenia potrzeb społeczności lokalnej w zakresie dziedzictwa kulturowego. W wyniku realizacji operacji Parafia nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z zadaniem pn. . nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Parafię czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów/usług niezbędnych do realizacji ww. zadania będą wystawione na Parafię.
Parafia nie ma, i w przyszłości nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do przedmiotowego zadania/projektu. Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej objętego PROW 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r., poz. 1570 z dnia 9 października 2015 r.) § 17 pkt 1 ppkt 9 do kosztów kwalifikowanych zalicza się koszt podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Parafia Rzymskokatolicka pw. ma możliwość odzyskania VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją operacji pt. w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, tj. Zachowanie dziedzictwa lokalnego?
Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 listopada 2017 r.), Parafia Rzymskokatolicka nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonanie zakupu/usługi w odniesieniu do przedmiotowego projektu w ramach działania 19.2, tj. Zachowanie dziedzictwa lokalnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w dniu 1 grudnia 2016 r. Parafia złożyła wniosek o przyznanie pomocy do Lokalnej Grupy Działania Z nami warto, a w dniu 5 stycznia 2017 r. uchwałą nr 1/2/17 została wybrana do finansowania operacja pt. w ramach podziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Rozwój i modernizacja infrastruktury społ.-kult. Zachowanie dziedzictwa lokalnego objętego PROW na lata 2014-2020. W dniu 12 maja 2017 r. Wnioskodawca podpisał umowę o przyznaniu pomocy z Zarządem Województwa. Celem operacji jest poddanie pracom konserwatorsko-restauratorskim 5 witraży ornamentowych w nawie bocznej (strona zewnętrzna i wewnętrzna). Całkowita powierzchnia poddana pracom to 4.276 dm2. W ramach operacji zostaną wykonane następujące prace: uwolnienie oryginału spod wtórnych nawarstwień oraz wtórnych uzupełnień, wstawek szklanych, korozji biologicznej, warstwy mchów i porostów, uzupełnienie ubytków szkła, scalenie kwater, konserwacja ram metalowych, zastanych, końcowe zabezpieczenia, opracowanie zewnętrznych szyb ochronnych (energooszczędnych), założenie dodatkowych szyb zewnętrznych na 7 witrażach ornamentowych. Realizacja zadania poprawi stan zabytkowego obiektu, tym samym podniesie atrakcyjność zabytków mieszczących się na terenie obszaru ZGD-ZNW. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Kupowane materiały/usługi są niezbędne do zrealizowania operacji w ramach zaspokojenia potrzeb społeczności lokalnej w zakresie dziedzictwa kulturowego. W wyniku realizacji operacji Parafia nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z zadaniem pn. nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Parafię czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów/usług niezbędnych do realizacji ww. zadania będą wystawione na Parafię.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Parafia ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją operacji pn. w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, tj. Zachowanie dziedzictwa lokalnego.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a efekty ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego z opisaną operacją, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.
Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że Parafia Rzymskokatolicka nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją operacji pt. w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność tj. Zachowanie dziedzictwa lokalnego.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.
Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W świetle powyższego tut. Organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy, udzielona interpretacja straci zatem swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej