Brak prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych niezwiązanych z wykonywaniem czynności ... - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.771.2017.1.AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.12.2017, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.771.2017.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2017 r. (data wpływu 9 listopada 2017 r.), uzupełnionym w dniu 8 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na planowaną operację otrzymał dofinansowanie w wysokości 63,63 % na mocy podpisanej z Zarządem Województwa umowy związanej z realizacją operacji w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie 4.6 Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej, tytuł projektu . Planowana operacja ma na celu utworzenie dwóch miejsc rekreacyjnych nad rzeką ... - przystani kajakowych. Będzie to inwestycja oparta na lokalnym zasobie, jakim jest rzeka a dodatkowo miejsca wyposażone w altany rekreacyjne, ławki i miejsce na ognisko będzie wykorzystywane przez lokalną społeczność do organizowania spotkań i wydarzeń kulturalnych zespalających więzi międzyludzkie. Atrakcyjność turystyczna Powiatu związana jest przede wszystkim z zasobami terenu w wody stojące np. D , wody płynące jak rzeka . oraz bardzo zróżnicowane pomorenowe ukształtowanie terenu. Należy skupić uwagę na wspieraniu przedsiębiorców w ich działaniach, które spowodują rozwój oferty turystyki nad akwenami wodnymi. Wartością dodaną mogłaby być możliwość spływów kajakowych na rzece ..., co byłoby niewątpliwą atrakcją dla osób chętnie spędzających czas w połączeniu ze sportami wodnymi. Budowa przystani kajakowych byłaby atrakcyjnym produktem turystycznym, który poprzez wizyty uczestników spływów wsparłby pośrednio bazę noclegową na terenie Powiatu. Wzrost wykorzystania pokoi pobytowych byłby z pewnością ważną przesłanką do podniesienia ich standardów oraz zwiększenia zasobów. Luką w łańcuchu działań jest wspieranie inwestycji niezbędnych do uprawiania turystyki kwalifikowanej (w tym m.in. jeździectwa), specjalistycznej (myślistwo, wędkarstwo), ze szczególnym uwzględnieniem turystyki wodnej. Planowana operacja jest częścią większego planu, zwanego , który na mocy długotrwałych rozmów kierownictw Powiatu . i ..., polegającego na utworzeniu kilku miejsc przystankowych dla kajakarzy celem utworzenia dobrych warunków do organizacji spływów na dużej części rzeki ... Korzystanie z przystani kajakowych będzie nieodpłatne, będą one stanowiły niekomercyjny produkt turystyczny ogólnie dostępny. Na etapie analizy złożonych dokumentów powstała wątpliwość dotycząca charakteru podatku od towarów i usług w tej sprawie, tj. czy jest on kwalifikowalnym, czy niekwalifikowalnym.

Utworzone miejsca rekreacyjne nad rzeką ... (przystanie kajakowe), będą miejscami do uprawiania turystyki, sportu oraz będą służyć jako wizytówka promocyjna Powiatu. Miejsca te będą ogólnodostępne dla mieszkańców. Powiat nie będzie pobierał żadnych opłat za korzystanie z infrastruktury turystycznej. Powiat będzie wykorzystywał nabyte towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, służyć mają one budowie przystani kajakowej, z której korzystanie będzie bezpłatne oraz ogólnodostępne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat realizujący projekt pn. będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego realizacji ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.) zwaną dalej Ustawą o samorządzie powiatowym Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez powiat należą m. in. zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki oraz promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 8 i 21 ustawy o samorządzie powiatowym). Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4 i 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi korzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Z ww. przepisu wynika, że organ władzy, w tym przypadku Powiat, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania, które podejmuje jako podmiot prawa publicznego. Powiat nie będzie działał jako podatnik i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) przywołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 przywołanego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, to Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej