w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży towarów realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działal... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.249.2017.2.JG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.09.2017, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.249.2017.2.JG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży towarów realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w przypadku gdy zapłata nastąpi przelewem bankowym i w sytuacji gdy zapłata nastąpi za pośrednictwem operatora płatności PayPal albo Adyen

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2017 r. (data wpływu 24 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży towarów realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w przypadku gdy zapłata nastąpi przelewem bankowym i w sytuacji gdy zapłata nastąpi za pośrednictwem operatora płatności PayPal albo Adyen jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży towarów realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w przypadku gdy zapłata nastąpi przelewem bankowym i w sytuacji gdy zapłata nastąpi za pośrednictwem operatora płatności PayPal albo Adyen.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka, Wnioskodawca) jest podmiotem zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w Polsce, gdzie posiada siedzibę działalności gospodarczej. Spółka została zawiązana w ostatnim kwartale roku 2014, przy czym sprzedaż rozpoczęła w roku 2015. Spółka jest właścicielem aplikacji, która pozwala na samodzielne zaprojektowanie mebli na wymiar. Przedmiotowe meble są sprzedawane przez Spółkę za pośrednictwem platformy internetowej (on-line). Podmiotami nabywającymi meble są osoby prawne oraz osoby fizyczne zarówno nieprowadzące działalności gospodarczej jak i prowadzące taką działalność. Płatność za meble zamówione przez ww. podmioty odbywa się w całości: przelewem bankowym, albo poprzez obciążenie karty debetowej lub kredytowej za pośrednictwem jednego z dwóch operatorów płatności PayPal albo Adyen. Wszystkie płatności za złożone zamówienia mebli są przekazywane przez operatorów płatności na rachunek bankowy, który stanowi własność Spółki. W związku z tym, że obrót Spółki z tytułu sprzedaży na rzecz ww. osób fizycznych nieprowadzących działalności (Klienci) przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tej sprzedaży, w roku 2015 kwotę 20.000 zł, od 2016 r. Spółka posiada kasę rejestrującą.

Szczegółowy schemat sprzedaży mebli na rzecz Klientów:

Klienci mają możliwość zaprojektowania mebli przy użyciu stosownej aplikacji. Jeśli dany Klient zdecyduje się na nabycie zaprojektowanych mebli, składa zamówienie za pośrednictwem platformy internetowej. Przy składaniu zamówienia Klient zobowiązany jest do podania podstawowych informacji na swój temat, tj. imienia i nazwiska, adresu zamieszkania (uwzględniającego nazwę kraju), adresu dostawy (uwzględniającego nazwę kraju), adresu mailowego. Po zatwierdzeniu podstawowych danych dotyczących Klienta oraz złożonego zamówienia, Klient ma możliwość wyboru sposobu płatności wskazanych powyżej.

W sytuacji wyboru operatora płatności PayPal albo Adyen Klient zostaje automatycznie przekierowany na stronę internetową danego operatora płatności. Płatność za pośrednictwem danego operatora płatności (PayPal albo Adyen) odbywa się poprzez obciążenie karty debetowej lub kredytowej Klienta, przy czym:

  • płatność kartą debetową albo kredytową za pośrednictwem konta PayPal albo Adyen wymaga podania dodatkowych informacji niezbędnych do celów obciążenia karty debetowej albo kredytowej przez operatora płatności, w sytuacji gdy Klient nie posiada konta w serwisie PayPal albo Adyen,
  • płatność kartą debetową albo kredytową za pośrednictwem konta PayPal albo Adyen nie wymaga podania dodatkowych informacji do celów obciążenia karty debetowej albo kredytowej przez operatora płatności, w sytuacji gdy Klient posiada konto w serwisie PayPal albo Adyen.

Klienci posiadający konto w serwisie PayPal oraz Adyen są zobowiązani przy jego zakładaniu do podania podstawowych informacji na swój temat, w tym imienia i nazwiska, danych adresowych, daty urodzenia, narodowości, adresu zamieszkania, numeru telefonu, adresu mailowego oraz numeru karty debetowej albo płatniczej wraz z CW2 albo CVC2 oraz ustalenia hasła do celów logowania. Hasło uprawnia Klienta do zalogowania na konto odpowiednio PayPal albo Adyen. Ww. informacje są wprowadzane wyłącznie raz, przy kolejnych transakcjach wystarczy wyłącznie zalogowanie na konto i akceptacja ustawionej przez operatora płatności kwoty obciążenia (brak obowiązku manualnego wprowadzania danych). Klienci nieposiadający konta w serwisie PayPal oraz Adyen są zobowiązani przy każdorazowych płatnościach za pośrednictwem operatorów płatności (PayPal albo Adyen) do podania podstawowych informacji na swój temat, tj: imienia i nazwiska, adresu rozliczeniowego, nazwy właściwego kraju, adresu zamieszkania, numeru telefonu, adresu mailowego oraz numeru karty debetowej albo płatniczej wraz z CW2 albo CN/C2.

W sytuacji wyboru przez Klienta jako metody płatności przelewu bankowego Klient otrzymuje od Spółki fakturę pro forma, na której wskazane są wszelkie dane niezbędne do dokonania przelewu (w tym numer zamówienia). Klient jest zobowiązany do podania numeru zamówienia na poleceniu przelewu. Po otrzymaniu faktury pro forma Klient loguje się do systemu elektronicznego danego banku, gdzie może dokonywać przelewów elektronicznych i uzupełnia polecenie przelewu bankowego poprzez wypełnienie wszelkich niezbędnych danych. Co do zasady, wypełnione polecenie przelewu zawiera numer rachunku bankowego Klienta, jego imię i nazwisko, numer zamówienia i adres. Po wypełnieniu polecenia przelewu Klient dokonuje jego akcepcji w celu wysłania przelewu bankowego na rachunek bankowy Spółki.

Po dokonaniu obciążenia karty kredytowej bądź debetowej Klienta, operator płatności (odpowiednio PayPal lub Adyen) wpłaca zbiorczo środki pieniężne Klientów oraz udostępnia Spółce w systemie informatycznym zestawienia zawierające dane dot. zamówienia (tj. numer zamówienia) oraz dane Klientów (tj. ich adres, imię i nazwisko, adres mailowy), którzy uregulowali należność za zakupione towary. Spółka dokonuje wydruku otrzymanych zestawień i ich archiwizacji. Przedmiotowe wyciągi przyporządkowują dane wpłaty Klienta do konkretnego zamówienia.

Natomiast w przypadku przelewu bankowego Spółka generuje potwierdzenie płatności z którego jednoznacznie wynika tożsamość nabywcy (imię i nazwisko), jego adres oraz numer zamówienia. Spółka dokonuje wydruku potwierdzeń płatności i ich archiwizacji.

Złożenie zamówienia przez Klienta potwierdzane jest drogą mailową bezpośrednio po zatwierdzeniu zamówienia przez Spółkę. Zawarcie wiążącej umowy następuje wraz z otrzymaniem przez Klienta potwierdzenia zamówienia. W tym samym momencie, w przypadku płatności przelewem bankowych, generowana jest również faktura VAT pro forma. Informacje na temat złożonych zamówień są natomiast przechowywane w systemie informatycznym, więc Spółka w każdym czasie ma możliwość dokonania ich wydruku.

Po pozytywnej weryfikacji faktu otrzymania płatności za dane zamówienie, Spółka zleca produkcję mebli oraz wystawia fakturę VAT. Faktura VAT zawiera m in. następujące informacje: numer danego zamówienia, imię i nazwisko oraz adres nabywcy. Faktury są drukowane i archiwizowane przez Spółkę.

Gotowe meble są dostarczane do Klientów za pośrednictwem przesyłek kurierskich.

Przedstawiony powyżej schemat rozliczeń nie uległ zmianie od momentu rozpoczęcia działalności przez Spółkę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w roku 2016 Spółka była uprawniona do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej do dostaw mebli realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za nabycie następowała przelewem bankowym?

  • Czy w roku 2016 Spółka była uprawniona do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej do dostaw mebli realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za nabycie następowała za pośrednictwem operatora płatności PayPal albo Adyen?

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    1. W roku 2016 Spółka była uprawniona do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej do dostaw mebli realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za nabycie następowała przelewem bankowym.
    2. W roku 2016 Spółka była uprawniona do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej do dostaw mebli realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za nabycie następowała za pośrednictwem operatora płatności PayPal albo Adyen.

    Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy z pkt 1, potwierdzające, że w roku 2016 Spółka była uprawniona do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej do dostaw mebli realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za nabycie następowała przelewem bankowym.

    Zasady ogólne dotyczące ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej:

    Zgodnie z ustawą o VAT:

      (i) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej VAT) podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium Polski, (art. 5 ust. 1 pkt 1),
      (ii) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1),
      (iii) pod pojęciem sprzedaży do celów ustawy o VAT rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów na terytorium Polski (art. 2 pkt 22),
      (iv) podatnicy dokonujący sprzedaży m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1),
      (v) minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku rejestrowania na kasie rejestrującej oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (art. 111 ust. 8),
      (vi) mając na uwadze ww. przepisy, w sytuacji dostawy mebli na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej generalna zasadę stanowi obowiązek fiskalizacji takich czynności na kasie rejestrującej, o ile zastosowania nie znajdzie odpowiednie zwolnienie.

    Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej dla dostaw w systemie wysyłkowym.

    Zgodnie z Rozporządzeniem:

      (i) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia, (par. 2 ust. 1),
      (ii) dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), (pkt 37 załącznika),
      (iii) zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w par. 2 Rozporządzenia nie stosuje się co do zasady w przypadku: dostawy gazu płynnego, części do silników (PKWiU 28.11.4), silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1), nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1), przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2), części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0), części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0), silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3), sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex. 26.70.1), sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1), wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych, wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU, wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów, perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów (par. 4).

    Interpretacja ww. przepisów dotyczących zwolnienia z ewidencjonowania:

      (i) w świetle przepisów przytoczonych, aby sprzedawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie ww. przepisów Rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
      • dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
      • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku, spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej;
      • z ewidencji i z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);
      • podatnik nie dokonuje dostaw towarów określonych w par. 4 Rozporządzenia,
      (ii) jeżeli chodzi o przesłankę dotyczącą obowiązku posiadania ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakich konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana zapłata, to spełniona jest ona w każdej sytuacji, gdy sprzedający posiada dokumenty, z których jednoznacznie wynika za jakie zamówienie została dokonana zapłata,
      (iii) ustawodawca nie rozstrzyga natomiast co należy rozumieć pod pojęciem za pośrednictwem banku. W opinii Wnioskodawcy, będą to wszelkie formy płatności, powodujące, że zapłata jest dokonana na rachunek bankowy Wnioskodawcy, w tym również:
      • dokonana przelewem bankowym, albo
      • poprzez obciążenie karty debetowej lub kredytowej za pośrednictwem jednego z dwóch operatorów płatności PayPal albo Adyen.

    Zastosowanie zwolnienia z ewidencjonowania w analizowanej sprawie:

      (i) zdaniem Spółki, skoro dostawa mebli w roku 2016 była dokonywana przez kuriera, to była ona dokonana w systemie wysyłkowym. W takiej sytuacji spełniona została przesłanka realizacji dostawy w systemie wysyłkowym,
      (ii) ponadto, w opinii Spółki, skoro posiadane przez Spółkę polecenia przelewu za rok 2016 (które były drukowane i archiwizowane) zawierają numer rachunku bankowego Klienta, jego imię i nazwisko, numer zamówienia i adres, natomiast faktury VAT dotyczące danych zamówień zawierają numer danego zamówienia, imię i nazwisko oraz adres nabywcy to Spółka była w stanie bezpośrednio powiązać złożone zamówienie z dokonaną płatnością. W takiej sytuacji spełniona została przesłanka posiadania ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynikało, jakich konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana zapłaty,
      (iii) jednocześnie skoro Spółka otrzymywała płatność dokonaną przelewem przez Klienta bezpośrednio na swój rachunek bankowy to w takiej sytuacji spełniona była przesłanka otrzymania w całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem banku,
      (iv) równocześnie dostawa mebli nie stanowiła dostawy, która nie byłaby wyłączona ze zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie par. 4 Rozporządzenia,
      (v) w konsekwencji, mając na uwadze ww. argumenty, w roku 2016 Spółka była uprawniona do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej do dostaw mebli realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za nabycie następowała przelewem bankowym.

    Stanowisko organów podatkowych potwierdzające stanowisko Spółki w pkt 1:

      (i) zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (z up. Ministra Finansów) wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 17 kwietnia 2015 r., sygn. IBPP3/4512-93/15/AŚ: Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy przedstawionych w pytaniu pierwszym należy zauważyć, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca z tytułu świadczonych usług pogrzebowych otrzymuje w całości zapłatę przelewem na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, ma on prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 38 załącznika do ww. rozporządzenia. W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy do pytania pierwszego jest prawidłowe,
      (ii) zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (z up. Ministra Finansów) wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2016 r., IPPP2/4512-319/16-4/BH:
      Wnioskodawca w powyższych przypadkach wypełni warunki wymienione w poz. 37 załącznika do rozporządzenia tj. sprzedaż towarów na rzecz klientów w Polsce i na Ukrainie odbywać się będzie za pośrednictwem sklepu internetowego w systemie wysyłkowym poprzez Operatora na Ukrainie oraz Pocztę i firmę kurierską V. w Polsce, zapłata za wykonane czynności odbywać się będzie za pośrednictwem przelewów bankowych na rachunek bankowy Spółki oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących złożone zamówienie oraz zapłatę, Wnioskodawca jest w stanie określić dane nabywcy, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy. Oznacza to, że dostawa towarów, w warunkach opisanych we wniosku, będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika,
      (iii) zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (z up. Ministra Finansów) wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lutego 2017 r., sygn. IPPP2/4512-3-31/15-4/lZ: Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży towarów na rzecz konsumentów (osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej) Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych w sytuacji, gdy płatności za towary następują kartą płatniczą, przelewem bankowym oraz za pobraniem kurierowi (przewoźnikowi), który następnie przekazuje otrzymane płatności na rachunek bankowy Spółki [...] Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że [. .] Spółka może/będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w tym wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych, na podstawie zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku,
      (iv) zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2017 r sygn. 1462-IPPP2.4512.73.2017.1.JO: W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz wskazanych przepisów, Wnioskodawca uważa, że sprzedaż w formie sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie będzie wymagała od Wnioskodawcy ewidencjonowania na kasie fiskalnej obrotu w sytuacji, gdy płatność za sprzedaż towarów w sklepie internetowym w całości będzie dokonywana na rzecz Wnioskodawcy przelewem na rachunek bankowy, a Wnioskodawca posiadać będzie dowody umożliwiające zidentyfikowanie transakcji, której dotyczy dana zapłata.

    Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że zarówno dokonując sprzedaży towarów zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, jak również w sposób ukazany w zdarzeniach przyszłych, nie ciąży na niej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz Klientów na kasie fiskalnej.

    Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy z pkt 2, potwierdzające, że w roku 2016 Spółka była uprawniona do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej do dostaw mebli realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za nabycie następowała za pośrednictwem operatora płatności PayPal albo Adyen.

    Zasady ogólne dotyczące ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej:

    Zgodnie z ustawą o VAT:

      (i) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium Polski, (art. 5 ust. 1 pkt 1),
      (ii) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (art. 7 ust. 1),
      (iii) pod pojęciem sprzedaży do celów ustawy o VAT rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów na terytorium Polski, (art. 2 pkt 22),
      (iv) podatnicy dokonujący sprzedaży m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, (art. 111 ust. 1),
      (v) minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku rejestrowania na kasie rejestrującej oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa, (art. 111 ust. 8),
      (vi) mając na uwadze ww. przepisy, w sytuacji dostawy mebli na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej generalna zasadę stanowi obowiązek fiskalizacji takich czynności na kasie rejestrującej, o ile zastosowania nie znajdzie odpowiednie zwolnienie (par. 4).

    Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej dla dostaw w systemie wysyłkowym.

    Zgodnie z Rozporządzeniem:

      (i) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia, (par. 2 ust. 1),
      (ii) w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku, (par. 2 ust. 1),
      (iii) dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), (pkt 37 załącznika),
      (iv) zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w par. 2 Rozporządzenia nie stosuje się co do zasady w przypadku: dostawy gazu płynnego, części do silników (PKWiU 28.11.4), silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1), nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1), przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2), części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0), części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0), silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3), sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex. 26.70.1), sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1), wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych, wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU, wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów, perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów, (par. 4).

    Interpretacja ww. przepisów dotyczących zwolnienia z ewidencjonowania:

      (i) w świetle przepisów przytoczonych, aby sprzedawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie ww. przepisów Rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
      • dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
      • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku,
      • z ewidencji i z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);
      • podatnik nie dokonuje dostaw towarów określonych w par. 4 rozporządzenia,
      (ii) jeżeli chodzi o przesłankę dotyczącą obowiązku posiadania ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakich konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana zapłata, to spełniona jest ona w każdej sytuacji, gdy sprzedający posiada dokumenty, z których jednoznacznie wynika za jakie zamówienie została dokonana zapłata,
      (iii) ustawodawca nie rozstrzyga natomiast co należy rozumieć pod pojęciem za pośrednictwem banku. W opinii Wnioskodawcy, będą to wszelkie formy płatności, powodujące, że zapłata jest dokonana na rachunek bankowy Wnioskodawcy, w tym również:
      • dokonana przelewem bankowym, albo
      • poprzez obciążenie karty debetowej lub kredytowej za pośrednictwem jednego z dwóch operatorów płatności PayPal albo Adyen.

    Zastosowanie zwolnienia z ewidencjonowania w analizowanej sprawie

      (i) skoro dostawa mebli w roku 2016 była dokonywana przez kuriera, to była ona dokonana w systemie wysyłkowym. W takiej sytuacji spełniona została przesłanka realizacji dostawy w systemie wysyłkowym,
      (ii) ponadto, w opinii Spółki, skoro zestawienia udostępnione Spółce w systemie informatycznym przez operatorów płatności (PayPal i Adyen) zawierają dane dot. zamówienia (tj. numer zamówienia) oraz dane Klientów (tj. ich adres, imię i nazwisko, adres mailowy), którzy uregulowali należność za zakupione towary, a wystawiane przez Spółkę faktury VAT dotyczące danych zamówień zawierają numer danego zamówienia, imię i nazwisko oraz adres nabywcy, to Spółka była w stanie bezpośrednio powiązać złożone zamówienie z dokonaną płatnością. W takiej sytuacji spełniona została przesłanka posiadania ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakich konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana zapłata,
      (iii) jednocześnie skoro Spółka otrzymuje od operatorów systemów płatności (PayPal i Adyen) zestawienia o płatnościach dokonanych przelewem przez Klienta bezpośrednio na swój rachunek bankowy to w takiej sytuacji spełniona była przesłanka otrzymania w całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem banku,
      (iv) równocześnie dostawa mebli nie stanowiła dostawy, która nie byłaby wyłączona ze zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie par. 4 Rozporządzenia,
      (v) w konsekwencji, mając na uwadze ww. argumenty, w roku 2016 Spółka była uprawniona do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej do dostaw mebli realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za nabycie następowała za pośrednictwem operatora płatności PayPal albo Adyen.

    Stanowisko organów podatkowych potwierdzające stanowisko Spółki przedstawione w pkt 2.

      (i) zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (z up. Ministra Finansów) wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 19 kwietnia 2016 r., IPPP2/4512-173/16-2/DG:
      Mając na względzie przywołane regulacje oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że w zakresie sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, za które Wnioskodawca otrzyma zapłatę w całości za pośrednictwem systemu płatniczego PayPal lub banku na firmowy rachunek bankowy, a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy - korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej,
      (ii) zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2017 r., sygn, 1462-IPPP2.4512.73.2017.1. JO:
      W konsekwencji, sprzedaż prowadzona przez Wnioskodawcę w formie sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie wymaga od Wnioskodawcy zainstalowania kasy fiskalnej i ewidencjonowania na niej obrotu w sytuacji, gdyż płatność za sprzedane towary w sklepie internetowym na rzecz Wnioskodawcy dokonywana jest w całości przelewem na rachunek bankowy (za pośrednictwem operatora płatniczego Przelewy24) oraz Wnioskodawca posiada dowodów umożliwiających zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy,
      (iii) zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 20 kwietnia 2017 r., 2461- IBPP3.4512.22.2017.2.EJ: Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz regulacje prawne wynikające z zacytowanych wyżej przepisów należy uznać, że w zakresie sprzedaży towarów przez Internet oraz usług (tzw. BIDów), za które Wnioskodawca będzie otrzymywał zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, płatności elektronicznych realizowanych przy udziale podmiotów pośredniczących - Paypal, PayU oraz innych operatorów kart płatniczych, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy i jego adres), Wnioskodawca będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej,
      (iv) zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 kwietnia 2017 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4012.37.2017.1.AO: W przypadku systemu A lub B, płatności trafiają najpierw na subkonto prowadzone przez operatora systemu, a dopiero później, jako zbiorczy przelew na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W tym przypadku Wnioskodawca otrzymuje jednak od firmy obsługującej system płatności A lub B, zestawienie płatności pozwalające na identyfikację poszczególnych wpłat dokonanych przez klientów i powiązanie tych wpłat z nabywcami poszczególnych kursów [...] Przy tak przedstawionym opisie sprawy, a także na podstawie wcześniejszych ustaleń należy stwierdzić, że Wnioskodawca może zastosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do świadczonych przez Zainteresowanego kursów w tym także kursów jogi (PKWiU 85.51.10.0) i kursów tańca (PKWiU 8552.11.0), na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 39 załącznika do rozporządzenia w sytuacji zapłaty za kursy na rachunek bankowy - bezpośrednio, poprzez systemy płatności A i B i wystąpienia możliwości powiązania tych płatności ze sprzedażą konkretnych kursów.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej