Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dowodów zakupu towarów i usług niewykazanych w załączniku nr 8 w ramach realizowanego projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2017 r. (data wpływu 10 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dowodów zakupu towarów i usług niewykazanych w załączniku nr 8 w ramach realizowanego projektu pn. Rozwój E-usług publicznych i systemu zarządzania () (część pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dowodów zakupu towarów i usług niewykazanych w załączniku nr 8 w ramach realizowanego projektu pn. Rozwój E-usług publicznych i systemu zarządzania () (część pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1).
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest uczelnią wyższą zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT składający deklaracje VAT-7. Uczelnia stara się o dotację ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2010. Uczelnia będzie realizować Działanie 10.3E usługi publiczne w ramach projektu Rozwój E-usług publicznych i systemu zarządzania ().
W ramach projektu zakłada się zakupy sprzętu zgodnie z załącznikiem nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług (m.in. jednostek centralnych komputera z oprogramowaniem (), serwera, switcha z minimum 16 portami SFP+10 Gbps umożliwiających podłączenie serwera do infrastruktury, U() urządzenie zapewniające bezpieczeństwo e-usług).
Do sprzętu zostanie zastosowana stawka podatku 0% na podstawie załącznika i art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, a w projekcie będzie ujęta kwota netto zakupów. Zakupione towary będą udokumentowane dowodami zakupu wystawionymi na Wyższą Szkołę Zawodową i zostaną zainstalowane.
W pozostałej części projektu zakupy dotyczą towarów i usług ze stawką 23% bez prawa do odliczenia podatku.
Uczelnia stara się o dotację w zakresie refundacji już poniesionych kosztów m.in licencji oprogramowań, opłat usług serwisowych, opłat abonamentowych, nowelizacji systemów. Ponadto planuje się zakupy m.in systemów operacyjnych oraz licencji serwerów baz danych, oprogramowań, licencji, wykupienie e- usług.
Wszelkie zakupy są i będą udokumentowane dowodami zakupu wystawionymi na Wyższą Szkołę Zawodową i służą wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.
Powołując się na art. 86 ustawy Uczelnia w zakresie tych zakupów nie ma możliwości odliczyć podatku VAT, więc do kosztów kwalifikowalnych projektu zaliczy podatek VAT od zakupionych towarów.
Aby otrzymać dotację Uczelnia musi dostarczyć indywidulną interpretację z Izby Skarbowej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Uczelnia ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z dowodów zakupu towarów i usług niewykazanych w załączniku nr 8 ()? (część pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1).
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że działalność Uczelni jest zwolniona z mocy ustawy o VAT art. 86 ust. 1, Uczelnia nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług. W projekcie dokonane zakupy wykaże w kwocie brutto.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, w sytuacji gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią wyższą zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT składający deklaracje VAT-7. Uczelnia stara się o dotację ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2010. Uczelnia będzie realizować Działanie 10.3E usługi publiczne w ramach projektu Rozwój E-usług publicznych i systemu zarządzania (). W ramach projektu zakłada się zakupy sprzętu zgodnie z załącznikiem nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług (m.in. jednostek centralnych komputera z oprogramowaniem (), serwera, switcha z minimum 16 portami SFP+10 Gbps umożliwiających podłączenie serwera do infrastruktury, U(...) urządzenie zapewniające bezpieczeństwo e-usług). Do sprzętu zostanie zastosowana stawka podatku 0% na podstawie załącznika i art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, a w projekcie będzie ujęta kwota netto zakupów. Zakupione towary będą udokumentowane dowodami zakupu wystawionymi na Wyższą Szkołę Zawodową i zostaną zainstalowane. W pozostałej części projektu zakupy dotyczą towarów i usług ze stawką 23% bez prawa do odliczenia podatku. Uczelnia stara się o dotację w zakresie refundacji już poniesionych kosztów m.in licencji oprogramowań, opłat usług serwisowych, opłat abonamentowych, nowelizacji systemów. Ponadto planuje się zakupy m.in systemów operacyjnych oraz licencji serwerów baz danych, oprogramowań, licencji, wykupienie e-usług. Wszelkie zakupy są i będą udokumentowane dowodami zakupu wystawionymi na Wyższą Szkołę Zawodową i służą wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.
Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dowodów zakupu towarów i usług niewykazanych w załączniku nr 8 (zawierającym Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy) w ramach realizowanego projektu pn. Rozwój E-usług publicznych i systemu zarządzania ().
Z powołanych wyżej regulacji wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której planowane przedsięwzięcie jest wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu jak wskazał Zainteresowany będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Tym samym nie jest w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji powyższego mimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach (dowodach zakupu) dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z planowanym przedsięwzięciem. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka związku wydatków na zakup towarów i usług niewykazanych w załączniku nr 8 z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.
Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, w szczególności na informacji, że Wszelkie zakupy są i będą udokumentowane dowodami zakupu wystawionymi na Wyższą Szkołę Zawodową i służą wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. W świetle powyższego tutejszy organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.
Ponadto należy wskazać, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Ponadto informuje się, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dowodów zakupu towarów i usług niewykazanych w załączniku nr 8 w ramach realizowanego projektu pn. Rozwój E-usług publicznych i systemu zarządzania () (część pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1). Natomiast, wniosek w części dotyczącej zastosowania stawki 0% przy zakupie sprzętu komputerowego wykazanego w załączniku nr 8 i wykazania w projekcie kwoty netto w stosunku do tych zakupów oraz zastosowania kwoty brutto w stosunku do zakupów towarów i usług niewykazanych w załączniku nr 8 (część pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1 oraz pytanie nr 2) został załatwiony w dniu 9 maja 2017 r. postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania nr 0112-KDIL2-1.4012.125.2017.1.AWa.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej