Temat interpretacji
brak obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu przyjęcia darowizny przez Gminę
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu przyjęcia darowizny przez Gminę od Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu przyjęcia darowizny przez Gminę od Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od spadków i darowizn.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W związku z podjętą uchwałą przez Radę Gminy i przez Spółkę dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej we wsi ..., Spółka niebędąca podatnikiem podatku VAT przekaże w formie darowizny na rzecz Gminy ... nieruchomość oznaczoną nr ewid. ... o łącznej powierzchni 0,80 ha.
Na działce znajduje się wybudowany w czynie społecznym w latach 60-tych budynek, wykorzystywany na potrzeby OSP ... oraz Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej Wsi ....
Zarząd OSP ... nie wnosi żadnych roszczeń co do części wykorzystywanego dla ich potrzeb budynku.
Działka znajduje się zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego częściowo w terenach U usługi, częściowo w terenie ZLd dolesienia, fragmentem w terenie KD-D 1/2 drogi dojazdowe oraz fragmentem w terenie KD-L1/2 drogi gminne.
Przedmiotowa nieruchomość zostanie poddana remontowi. Zostaną wydzielone pomieszczenia dla potrzeb OSP w ... oraz pomieszczenia dla potrzeb Świetlicy Wiejskiej, która służyć będzie mieszkańcom wsi.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy przy przyjęciu w formie darowizny przez Gminę zabudowanej nieruchomości oznaczonej nr ewid. , w miejscowości od Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej we wsi , Gmina będzie zobowiązana do zapłacenia podatku od towarów i usług, podatku dochodowego oraz podatku od darowizny?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku VAT obdarowany nie jest zobowiązany do opłacenia podatku VAT. Dlatego, też Wnioskodawca uważa, że po otrzymaniu darowizny od Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej nie będzie zobowiązany do opłacenia podatku VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega m.in. dostawa towarów na terytorium kraju.
Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów rozumie się przekazanie nieodpłatnie przez podatnika, towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności m.in. darowizny wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że podatkiem VAT objęte są czynności dostawy towarów o charakterze odpłatnym, a spośród czynności niemających takiego charakteru jedynie przekazania towarów przez osoby mające statut podatnika VAT, o ile towar należy do jednego przedsiębiorstwa, a podatnik miał prawo obniżenia kwoty podatku należnego do kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
W przedstawionym stanie faktycznym znaczenie ma to, że:
- Spółka, utworzona dla sprawowania zarządu nad wspólnotą ma zamiar dokonać darowizny na rzecz Gminy nieruchomości, która stanowi własność wspólnoty gruntowej oznaczonej nr w rozumieniu ustawy z dnia 29.06.1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
- Spółka utworzona dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej nie może być porównywana do spółki kapitałowej posiadającej statut przedsiębiorstwa. Spółka ta nie prowadzi działalności gospodarczej, nie ma też przymiotu podatnika podatku VAT.
- Wspólnotą Gruntową objęte są nieruchomości, uzyskane w szczególnym unikatowym trybie (art. 1 ustawy z 29.06.1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych). Zaliczenie nieruchomości wymienionej w powyższym artykule do wspólnot gruntowych nastąpiło z mocy samego prawa z dniem wejścia w życie ustawy, tj. z dniem 5.07.1963 r.
Mając powyższe na uwadze, nie może tu mieć zastosowania warunek odliczenia przez darczyńcę podatku należnego VAT od podatku naliczonego, ponieważ na chwilę nabycia praw do przedmiotowej nieruchomości nie obowiązywały w Polsce regulacje dotyczące podatku VAT, a także, jak już wyżej opisano darczyńca nie miał i nie ma statusu podatnika podatku VAT.
Reasumując, nie zachodzą warunki, z którymi ustawa o podatku od towarów i usług wnosi obowiązek opodatkowania podatkiem VAT darowizny przedmiotowej nieruchomości planowanej do dokonania przekazania przez Spółkę powołaną do Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej na rzecz Gminy .
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Bowiem, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, źródłami dochodów własnych gminy są spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Na wstępie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Cechą wspólną wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jest ich przedmiot, czyli towar lub usługa, w rozumieniu ustawy.
Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko taka dostawa towarów, która ma charakter odpłatny. Jednak w ściśle określonych przypadkach nieodpłatne zbycie towarów może być również przedmiotem opodatkowania tym podatkiem.
Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazania towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tytułu nabycia, importu lub wytworzenia towarów lub ich części składowych.
Powyższe oznacza, że darowiznę uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem, importem lub wytworzeniem.
W konsekwencji niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza przyjąć, od Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej, w formie darowizny zabudowaną nieruchomość oznaczoną nr ewid. . Na działce znajduje się wybudowany w czynie społecznym w latach 60-tych budynek, wykorzystywany na potrzeby OSP ... oraz Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż przyjęcie darowizny nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, co oznacza, że przyjęcie darowizny nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Innymi słowy ustawa o podatku od towarów i usług nie nakłada na przyjmującego darowiznę obowiązku opodatkowania podatkiem VAT przyjmowanej darowizny.
W konsekwencji powyższego, z tytułu przyjęcia darowizny przedmiotowej nieruchomości, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłacenia podatku VAT od tej czynności.
Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Jakkolwiek Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, iż nie będzie zobowiązany do zapłacenia podatku od towarów i usług z tytułu czynności przyjęcia darowizny od Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej, to jednakże wynika on z innych argumentów niż wskazanych przez tut. Organ.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.
Tut. Organ zauważa, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla darczyńcy.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu przyjęcia darowizny przez Gminę od Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej. Natomiast w częściach dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od spadków i darowizn zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia przez właściwy organ podatkowy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi