Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Odprowadzanie wód burzowych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Odprowadzanie wód burzowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Odprowadzanie wód burzowych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina planuje realizację zadania, którego przedmiotem zamówienia jest Odprowadzanie wód burzowych, planowanego do realizacji z programu RPO WO 2014-2020 w ramach Osi priorytetowej II Konkurencyjna gospodarka i nabór wniosków o dofinansowanie projektów określonych dla poddziałania 2.2.1 Przygotowanie terenów inwestycyjnych.
We wniosku aplikacyjnym podatek VAT zostanie wliczony jako koszt kwalifikowany.
Celem inwestycji jest odwodnienie terenów inwestycyjnych strefy ekonomicznej. Projekt obejmuje przebudowę istniejących zbiorników retencyjno-chłonnych (nr 3, nr 4, R.), budowę zbiornika retencyjno-chłonnego A. oraz wykonanie kanalizacji deszczowej.
W ujęciu ogólnym zamówienie będzie obejmowało:
Projekt obejmuje przebudowę istniejących zbiorników retencyjno-chłonnych (nr 3, nr 4, R.), budowę zbiornika retencyjno-chłonnego A. oraz wykonanie kanalizacji deszczowej, tj. w szczególności wykonanie:
- przebudowy urządzenia wodnego,
jakim jest istniejący zbiornik nr 3
retencyjno-chłonny
zlokalizowany na dz. nr 266/14. W celu
zapewnienia opróżniania się zbiornika do ok. 12h na zbiorniku nr 3 projektuje się dodatkowo
przelew do kanalizacji deszczowej zlewni zbiornika R., - odprowadzenia części wód
opadowo-roztopowych zlewni zbiornika nr 3 do ziemi
poprzez
rozbudowywany zbiornik retencyjno-chłonno-przelewowy, - przebudowy urządzenia wodnego
jakim jest istniejący zbiornik retencyjno-chłonny R.
zlokalizowany na dz. nr 26/15. W celu zapewnienia opróżniania się
zbiornika do ok. 12h na zbiorniku projektuje się przelew do kanalizacji deszczowej zlewni
zbiornika nr 4, - odprowadzenia części wód
opadowo-roztopowych zlewni zbiornika R. do ziemi
poprzez
rozbudowywany zbiornik retencyjno-chłonno-przelewowy, - przebudowy urządzenia wodnego,
jakim jest istniejący zbiornik retencyjno-chłonny nr
4
zlokalizowany na dz. nr 22/8. W celu
zapewnienia sprawnego opróżniania się tego zbiornika projektuje się pompownie wód
deszczowych tłoczącej wody deszczowe do zbiornika A., - odprowadzenia części wód opadowo-roztopowych zlewni
zbiornika nr 4 do ziemi poprzez
rozbudowywany zbiornik retencyjno-chłonno-przelewowy, - budowy urządzenia wodnego
zbiornika retencyjno-chłonnego, zbiornik A.
zlokalizowanego dz. nr 336/2, - odprowadzenia wód opadowo-roztopowych zlewni zbiornika
A. do ziemi poprzez
budowany zbiornik retencyjno-chłonno-przelewowy.
- Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
- Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy szczególnie, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
- Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. inwestycji będą wystawiane na Gminę.
- Gmina będzie właścicielem efektów projektu. W wyniku realizacji projektu powstanie środek trwały, który będzie wykorzystywany przez gminę do realizacji zadań własnych i nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.
- Gmina obecnie nie posiada podjętej uchwały odnośnie opłat pobieranych za odprowadzenie wód burzowych z terenu gminy, także w przyszłości nie zamierza obciążać opłatami (wystawiać faktur VAT) za odprowadzenie wód burzowych ani mieszkańców gminy ani innych podmiotów, które będą podłączone do wybudowanej inwestycji.
- Gmina będzie czerpała zysków z wybudowanej infrastruktury odprowadzającej wody burzowe i opadowe.
- Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana zdaniem Gminy do czynności opodatkowanych VAT, tj. nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy etc. Gmina nie będzie osiągała w tym zakresie żadnych przychodów.
- Zdaniem Gminy wydatki ponoszone w ramach projektu będą związane z wykonywaniem przez Gminę działalności niepodlegającej ustawie o VAT (będą przejawem działalności własnej Gminy).
- Gmina od dnia 1 grudnia 2016 r. zamierza wdrożyć scentralizowany model rozliczenia VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych w związku z odprowadzeniem wód burzowych.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity z dnia 10 maja 2016 r., Dz. U. z 2016 r., poz. 710), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przestanek, tj.:
- nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
- nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, pierwsza ze wskazanych przesłanek nie zostanie spełniona, gdyż realizacja przedmiotowego zadania przez Gminę nie będzie związana z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku również druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona, ponieważ przedmiotowa infrastruktura nie będzie przez Gminę wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT.
Ponadto, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Jak wskazała w opisie sprawy Gmina, realizacja przedmiotowego zadania należy do zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Mając na względzie powyższy stan prawny oraz fakt, że przedmiotowa infrastruktura będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy we wskazanym powyżej zakresie, zdaniem Gminy, powyższe przesłanki zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatnym świadczeniem usług nie zostaną spełnione. W konsekwencji należy uznać, że przeznaczenie infrastruktury wyłącznie do nieodpłatnego korzystania na gruncie VAT nie będzie stanowiło podlegającego opodatkowaniu VAT świadczenia usług.
Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, że w zakresie realizowana zadania nie będzie działała jako podatnik VAT a poniesione przez Gminę wydatki inwestycyjne związane z przedmiotową infrastrukturą nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków w ramach projektu.
Gmina pragnie podkreślić, że w tym obszarze swojej aktywności, działa ona jako organ władzy publicznej realizując zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, a nie jako podatnik VAT.
Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Gmina planuje realizację zadania, którego przedmiotem zamówienia jest Odprowadzanie wód burzowych.
Celem inwestycji jest odwodnienie terenów inwestycyjnych strefy ekonomicznej. Projekt obejmuje przebudowę istniejących zbiorników retencyjno-chłonnych (nr 3, nr 4, R.), budowę zbiornika retencyjno-chłonnego A oraz wykonanie kanalizacji deszczowej.
Projekt obejmuje przebudowę istniejących zbiorników retencyjno-chłonnych (nr 3, nr 4, R), budowę zbiornika retencyjno-chłonnego A oraz wykonanie kanalizacji deszczowej, tj. w szczególności wykonanie:
- przebudowy urządzenia wodnego, jakim jest istniejący zbiornik nr 3 retencyjno-chłonny zlokalizowany na terenie strefy ekonomicznej dz. nr 266/14. W celu zapewnienia opróżniania się zbiornika do ok. 12h na zbiorniku nr 3 projektuje się dodatkowo przelew do kanalizacji deszczowej zlewni zbiornika R,
- odprowadzenia części wód opadowo-roztopowych zlewni zbiornika nr 3 do ziemi poprzez rozbudowywany zbiornik retencyjno-chłonno-przelewowy,
- przebudowy urządzenia wodnego, jakim jest istniejący zbiornik retencyjno-chłonny R zlokalizowany na terenie strefy ekonomicznej dz. nr 26/15. W celu zapewnienia opróżniania się zbiornika do ok. 12h na zbiorniku projektuje się przelew do kanalizacji deszczowej zlewni zbiornika nr 4,
- odprowadzenia części wód opadowo-roztopowych zlewni zbiornika R do ziemi poprzez rozbudowywany zbiornik retencyjno-chłonno-przelewowy,
- przebudowy urządzenia wodnego, jakim jest istniejący zbiornik retencyjno-chłonny nr 4 zlokalizowany na terenie strefy ekonomicznej dz. nr 22/8. W celu zapewnienia sprawnego opróżniania się tego zbiornika projektuje się pompownie wód deszczowych tłoczące wody deszczowe do zbiornika A,
- odprowadzenia części wód opadowo-roztopowych zlewni zbiornika nr 4 do ziemi poprzez rozbudowywany zbiornik retencyjno-chłonno-przelewowy,
- budowy urządzenia wodnego zbiornika retencyjno-chłonnego, zbiornik A, zlokalizowanego poza terenem strefy ekonomicznej dz. nr 336/2,
- odprowadzenia wód opadowo-roztopowych zlewni zbiornika A do ziemi poprzez budowany zbiornik retencyjno-chłonno-przelewowy.
Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy, szczególnie zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. inwestycji będą wystawiane na Gminę. Wnioskodawca będzie właścicielem efektów projektu. W wyniku realizacji projektu powstanie środek trwały, który będzie wykorzystywany przez Gminę do realizacji zadań własnych i nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Gmina obecnie nie posiada podjętej uchwały odnośnie opłat pobieranych za odprowadzenie wód burzowych z terenu Gminy, także w przyszłości nie zamierza obciążać opłatami (wystawiać faktur VAT) za odprowadzenie wód burzowych ani mieszkańców Gminy ani innych podmiotów, które będą podłączone do wybudowanej inwestycji. Gmina nie będzie czerpała zysków z wybudowanej infrastruktury odprowadzającej wody burzowe i opadowe. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana zdaniem Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych VAT, tj. nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy etc. Gmina nie będzie osiągała w tym zakresie żadnych przychodów. Zdaniem Gminy, wydatki ponoszone w ramach projektu będą związane z wykonywaniem przez Zainteresowanego działalności niepodlegającej ustawie (będą przejawem działalności własnej Gminy). Wnioskodawca od dnia 1 grudnia 2016 r. zamierza wdrożyć scentralizowany model rozliczenia VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT a efekty realizacji tej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją opisanego we wniosku zadania.
Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu Odprowadzanie wód burzowych Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W szczególności dla przyjętego rozstrzygnięcia kluczowe znaczenie miały informacje, że:
- gmina obecnie nie posiada podjętej uchwały odnośnie opłat pobieranych za odprowadzenie wód burzowych z terenu gminy, także w przyszłości nie zamierza obciążać opłatami (wystawiać faktur VAT) za odprowadzenie wód burzowych ani mieszkańców gminy ani innych podmiotów, które będą podłączone do wybudowanej inwestycji;
- powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT, tj. nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy etc. Gmina nie będzie osiągała w tym zakresie żadnych przychodów;
- wydatki ponoszone w ramach projektu będą związane z wykonywaniem przez Gminę działalności niepodlegającej ustawie o VAT (będą przejawem działalności własnej Gminy).
W kontekście powyższych informacji należy również zaznaczyć, że w analizowanej sprawie przyjęto, że w zawartej w opisie sprawy informacji o treści: Gmina będzie czerpała zysków z wybudowanej infrastruktury odprowadzającej wody burzowe i opadowe znajduje się omyłka pisarska i zdanie to brzmieć powinno: Gmina nie będzie czerpała zysków z wybudowanej infrastruktury odprowadzającej wody burzowe i opadowe.
Zaznaczenia zatem wymaga, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu