dotyczy zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla dostawy suplementów diety - Interpretacja - IPPP2/4512-333/16-6/IZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.06.2016, sygn. IPPP2/4512-333/16-6/IZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

dotyczy zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla dostawy suplementów diety

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2016 r. (data wpływu 27 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2016 r. (data wpływu 9 czerwca 2016 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 30 maja 2016 r. (doręczone Stronie w dniu 1 czerwca 2016 r.) oraz pismem z dnia 14 czerwca 2016 r. (data wpływu 21 czerwca 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 10 czerwca 2016 r. (doręczone Stronie w dniu 14 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla dostawy suplementów diety jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2016 r. (data wpływu 9 czerwca 2016 r.) oraz pismem z dnia 14 czerwca 2016 r. (data wpływu 21 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla dostawy suplementów diety.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Spółka prowadzi działalność w zakresie wytwarzania i dystrybucji suplementów diety takich jak: błonniki, ekstrakty roślinne, witaminy i inne, które są przeznaczone do spożycia wewnętrznego.

Wnioskodawca w procesie technologicznym polegającym na wytłoku, suszeniu i mikronizacji, wytwarza suplementy diety w postaci błonników. Wnioskodawca wytwarza błonniki z owoców, zbóż i warzyw, które przed przeprowadzonym procesem technologicznym występują w następującej postaci:

  • skórka aronu z miąższem, łuska gryki, skórka jabłka z miąższem, łuska orkiszu, łuska pszenicy, łuska żyta, skórka marchwi z miąższem, skórka ogórka kiszonego, łuska owsa, skórka pomarańczy gorzkiej, skórka czarnej porzeczki.

Z uwagi na wskazaną powyżej działalność polegającą na dystrybucji suplementów diety, Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług w wysokości zgodnej z obowiązującymi przepisami prawa.

W odpowiedzi na wezwania tut. Organu do uzupełnienia przedstawionego stanu faktycznego o wskazanie symbolu PKWiU dystrybuowanych suplementów diety w postaci błonników, Spółka wskazała, że właściwym kodem PKWiU dla sprzedaży suplementów diety jest 10.89.19.0 pozostałe różne artykuły spożywcze gdzie indziej niesklasyfikowane. Ponadto. Wnioskodawca wskazał, że błonniki nie zawierają alkoholu, w tym również o zawartości przekraczającej 1,2%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Jaką stawką podatku od towarów i usług będzie objęta dystrybucja suplementów diety przeznaczonych do spożycia wewnętrznego powstałych w procesie technologicznym polegającym na wytłoku, suszeniu i mikronizacji owoców, zbóż i warzyw tj. skórki aronu z miąższem, łuski gryki, skórki jabłka z miąższem, łuski orkiszu, łuski pszenicy, łuski żyta, skórki marchwi z miąższem, skorki ogórka kiszonego, łuski owsa, skórki pomarańczy gorzkiej, skórki czarnej porzeczki.

Stanowisko Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do stosowania stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do dystrybucji suplementów diety w postaci błonników wymienionych w powyższym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT) opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Na podstawie art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 tejże ustaw, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy o VAT lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie, powołują symbole statystyczne.

W niniejszej sprawie klasyfikacją statystyczną, która ma zastosowanie do celów opodatkowania VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2008), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29.10.2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca wskazuje, iż w jego ocenie suplementy diety przeznaczone do spożycia wewnętrznego powstałe w procesie technologicznym polegającym na wytłoku, suszeniu i mikronizacji zgodnie z PKWiU 2008 powinny zostać sklasyfikowane pod symbolem 10.89.19.0 pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Stosownie do art. 41 ust 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, podstawowa stawka VAT, którą opodatkowane są czynności podlegające VAT wynosi 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do tejże ustawy.

W związku z powyższym sklasyfikowaniem pod symbolem PKWiU 10.89.19.0 Wnioskodawca wskazuje, iż symbol ten znajduje się w załączniku numer 3 do ustawy pod pozycją 48. W związku z powyższym na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT , oraz w nawiązaniu do załącznika nr 3 do tejże ustawy, Wnioskodawca podnosi, iż wskazane w powyższym stanie faktycznym suplementy diety powinny być objęte stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy towary to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie wytwarzania i dystrybucji suplementów diety takich jak: błonniki, ekstrakty roślinne, witaminy i inne, które są przeznaczone do spożycia wewnętrznego.

Spółka w procesie technologicznym polegającym na wytłoku, suszeniu i mikronizacji, wytwarza suplementy diety w postaci błonników. Spółka wytwarza błonniki z owoców, zbóż i warzyw, które przed przeprowadzonym procesem technologicznym występują w następującej postaci:

  • skórka aronu z miąższem, łuska gryki, skórka jabłka z miąższem, łuska orkiszu, łuska pszenicy, łuska żyta, skórka marchwi z miąższem, skórka ogórka kiszonego, łuska owsa, skórka pomarańczy gorzkiej, skórka czarnej porzeczki.

Spółka wskazała, że właściwym symbolem PKWiU dla sprzedaży suplementów diety jest 10.89.19.0 pozostałe różne artykuły spożywcze gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawca wskazał również, że błonniki nie zawierają alkoholu, w tym również o zawartości przekraczającej 1,2%.

Wątpliwości Spółki dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku dla opisanych we wniosku produktów.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 48 załącznika nr 3 do ww. ustawy wymienione zostały towary mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 10.89.19.0 - Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy w kontekście przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że dostawa wskazanych we wniosku suplementów diety w postaci błonników przeznaczonych do spożycia wewnętrznego, z uwagi na to, że nie są one ekstraktem słodowym, nie zawierają alkoholu i zostały sklasyfikowane w PKWiU ex 10.89.19.0 jako pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie