Opodatkowanie transakcji nabycia nieruchomooci. - Interpretacja - IPPP1/4512-471/16-2/KR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.08.2016, sygn. IPPP1/4512-471/16-2/KR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Opodatkowanie transakcji nabycia nieruchomooci.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z póYn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie dzia3aj1cy w imieniu Ministra Finansów stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2016 r. (data wp3ywu 15 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie opodatkowania transakcji nabycia nieruchomooci jest prawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2016 r. wp3yn13 ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie opodatkowania transakcji nabycia nieruchomooci.

We wniosku przedstawiono nastepuj1ce zdarzenie przysz3e.

Fundusz Inwestycyjny Zamkniety Aktywów Niepublicznych (dalej: "Wnioskodawca") jest zamknietym funduszem inwestycyjnym, który lokuje aktywa bezpoorednio w nieruchomooci komercyjne po3o?one w Polsce. Zakres dzia3alnooci inwestycyjnej Wnioskodawcy obejmuje m.in. nabywanie nieruchomooci w ró?nych fazach procesu budowlanego w celu ich ukonczenia i dalszej odsprzeda?y, nabywanie gruntów w celu realizacji projektów budowlanych na sprzeda? oraz wynajem powierzchni biurowych i handlowych w zakupionych obiektach. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W chwili obecnej Wnioskodawca rozwa?a nabycie nieruchomooci (dalej: "Transakcja") na cele inwestycyjne. Sprzedawc1 nieruchomooci bedzie spó3ka T. spó3ka z ograniczon1 odpowiedzialnooci1 K. sp. k. (dalej: "Zbywca"). Zbywca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Przeprowadzenie Transakcji planowane jest w trzecim kwartale 2016 r.

Poniewa? pytania Wnioskodawcy zadane w ramach niniejszego wniosku dotycz1 klasyfikacji zak3adanej Transakcji na gruncie podatku od towarów i us3ug, w tym jego prawa do odliczenia podatku naliczonego (a tak?e klasyfikacji zak3adanej Transakcji na gruncie podatku do czynnooci cywilnoprawnych), w dalszych punktach Wnioskodawca opisuje: (ii) przedmiot Transakcji (iii) zasady nabycia przedmiotu Transakcji przez Zbywce oraz przedstawia (iii) inne istotne okolicznooci zwi1zane z planowan1 Transakcj1, które mog1 miea wp3yw na jej kwalifikacje podatkow1.

(ii) Przedmiot Transakcji

Przedmiotem Transakcji bedzie prawo u?ytkowania wieczystego nieruchomooci zabudowanych (dalej: "Nieruchomooci") wraz z prawem w3asnooci zlokalizowanych na nich budynków i budowli. Na Nieruchomooci sk3adaj1 sie dwie dzia3ki gruntu o numerach:

  • 105/1 (dla której prowadzona jest ksiega wieczysta ) oraz
  • 103 (dla której prowadzona jest ksiega wieczysta)

Na dzia3kach tych zlokalizowane s1 obecnie dwa budynki (dalej: "Budynki"):

  • Budynek biurowy obejmuj1cy piea kondygnacji naziemnych i jedn1 kondygnacje podziemn1, posadowiony na obydwu dzia3kach gruntu.

Nale?y wskazaa, ?e wydana zosta3a decyzja udzielaj1ca pozwolenia na rozbiórke - omawianego budynku, jednak do dnia planowanej Transakcji rozbiórka nie rozpocznie sie.

  • Budynek mieszkalny obejmuj1cy siedem kondygnacji naziemnych i jedn1 kondygnacje podziemn1, posadowiony wy31cznie na dzia3ce o numerze 103, posiadaj1cy oznaczenie adresowe ul. I.;

Nale?y wskazaa, ?e wydana zosta3a decyzja udzielaj1ca pozwolenia na rozbiórke omawianego budynku, jednak do dnia planowanej Transakcji rozbiórka nie rozpocznie sie.

Oprócz Budynków na dzia3kach znajduj1 sie tak?e budowle (chodnik wy3o?ony kostk1 brukow1, parking itp., dalej: "Budowle"). Przez dzia3ke mog1 tak?e przebiegaa budowle stanowi1ce urz1dzenia przesy3owe przedsiebiorstw przesy3owych (rury kanalizacyjne itp.), niestanowi1ce jednak w3asnooci Zbywcy i w zakresie których Zbywca nie posiada prawa do rozporz1dzenia jak w3aociciel.

Nieruchomooci s1 objete obowi1zuj1cym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przyjetym Uchwa31 Rady Miasta z dnia 3 lipca 2014 r., w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy Z. - czeoa pó3nocna A.

(ii) Nabycie Nieruchomooci przez Zbywce

Poprzednik prawny Zbywcy, tj. spó3ka pod firm1 K. sp. z o.o. (Zbywca powsta3 z przekszta3cenia tej spó3ki w dniu 14 grudnia 2015 r.), naby3 Nieruchomooci na podstawie umowy sprzeda?y zawartej w dniu 6 paYdziernika 2014 r., udokumentowanej, aktem notarialnym (Rep. A ), oraz zmienionej aktem notarialnym sporz1dzonym w dniu 12 listopada 2014 r. przez notariusz (Rep. A ). Transakcja ta podlega3a opodatkowaniu VAT - przed nabyciem Nieruchomooci Zbywca oraz poprzedni w3aociciel Nieruchomooci (w3aociciel Budynków oraz u?ytkownik wieczysty gruntów wchodz1cych w sk3ad Nieruchomooci) zrezygnowali ze zwolnienia z opodatkowania i wybrali opodatkowanie dostawy Nieruchomooci podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 10 w zwi1zku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Poprzedni w3aociciel Nieruchomooci, naby3 je 6 grudnia 2010 r., w drodze transakcji podlegaj1cej opodatkowaniu VAT, ale z tego podatku zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zbywca dokona3 obni?enia kwoty podatku VAT nale?nego o kwote podatku VAT naliczonego przez poprzedniego w3aociciela (u?ytkownika wieczystego) Nieruchomooci.

Zbywca wynajmuje powierzchnie w obu Budynkach, spó3ce S. S.A. na cele prowadzenia zaplecza budowy na s1siedniej nieruchomooci, na podstawie, umowy najmu z dnia 6 paYdziernika 2014 r. Po nabyciu Nieruchomooci, Zbywca nie wynajmowa3 Budynków ani ich czeoci na cele mieszkaniowe.

Zbywca nie dokona3 nak3adów na Nieruchomooci (na poszczególne Budynki lub Budowle). Na dzia3kach gruntu wchodz1cych w sk3ad Nieruchomooci nie zosta3y tak?e wybudowane ?adne nowe budowle lub budynki. Tak, jak wskazano powy?ej, Zbywca nie rozpocz13 tak?e prac rozbiórkowych maj1cych na celu wyburzenie Budynków zlokalizowanych na Nieruchomoociach.

Zbywca nie wykorzystywa3 Nieruchomooci do dzia3alnooci zwolnionej z opodatkowania.

(iii) Okolicznooci towarzysz1ce Transakcji

Przedmiotem Transakcji bedzie prawo u?ytkowania wieczystego dzia3ek gruntu wchodz1cych w sk3ad Nieruchomooci, oraz prawo w3asnooci zlokalizowanych na nich Budynków oraz Budowli.

W ramach Transakcji na Wnioskodawce przejd1, z mocy prawa, prawa i obowi1zki, z umowy najmu zawartej w dniu 6 paYdziernika 2014 r. ze S. S.A., o której mowa powy?ej. Nale?y przy tym podkreolia, ?e intencj1 Wnioskodawcy nie jest nabycie Budynków w celu kontynuowania najmu z obecnym najemc1 (Budynki bed1 przeznaczone do rozbiórki) i umowa ta zostanie rozwi1zana po zakonczeniu prac budowlanych na s1siedniej nieruchomooci.

Planowanej Transakcji nie bedzie towarzyszy3 transfer aktywów, zobowi1zan, praw ani obowi1zków Zbywcy. W szczególnooci, nie dojdzie do przeniesienia na Wnioskodawce:

  • nale?nooci Zbywcy wzgledem jego d3u?ników;
  • orodków pienie?nych zgromadzonych na rachunkach bankowych Zbywcy;
  • zobowi1zan finansowych Zbywcy (w szczególnooci zobowi1zan z tytu3u ewentualnych kredytów i po?yczek);
  • ksi1g rachunkowych Zbywcy i innych dokumentów (np. handlowych, korporacyjnych) zwi1zanych z prowadzeniem przez Zbywce dzia3alnooci gospodarczej;
  • firmy Zbywcy;
  • tajemnicy przedsiebiorstwa Zbywcy oraz know-how zwi1zanego z prowadzon1 przez niego dzia3alnooci1 gospodarcz1.

Planowanej Transakcji nie bedzie tak?e towarzyszy3 transfer:

  • decyzji administracyjnych zwi1zanych z Nieruchomooci1 (wynika to z okolicznooci, ?e - jak zostanie to opisane poni?ej - po nabyciu Nieruchomooci planowane jest zawarcie ze Zbywc1 umowy o zastepstwo inwestycyjne, na podstawie której Zbywca przeprowadzi prace polegaj1ce na rozbiórce Budynków oraz budowie budynku biurowego, st1d nie ma potrzeby przenoszenia tych decyzji);
  • praw autorskich do projektu nowego budynku (prawa ta nie bed1 przeniesione z tych samych wzgledów które dotycz1 decyzji administracyjnych);
  • mów na dostawe mediów do Nieruchomooci.

Transakcja dokonywana bedzie wy31cznie na cele prowadzonej przez Wnioskodawce dzia3alnooci gospodarczej. Jak zasygnalizowano powy?ej, po przeprowadzeniu Transakcji, Wnioskodawca planuje realizacje projektu budowlanego zak3adaj1cego (a) wyburzenie wszystkich obiektów znajduj1cych sie na dzia3kach oraz (b) budowe biurowca przeznaczonego na wynajem podmiotom komercyjnym (powierzchnie biurowe).

W tym zakresie planowane jest - po nabyciu Nieruchomooci - podpisanie odrebnej umowy o zastepstwo inwestycyjne ze Zbywc1 (który bedzie dzia3a3 jako tzw. inwestor zastepczy i otrzyma od Wnioskodawcy prawo do dysponowania Nieruchomoociami na cele budowlane).

Po ukonczeniu budowy biurowca, Wnioskodawca planuje (w jak najwiekszym stopniu, w zale?nooci od warunków rynkowych) skomercjalizowaa nowo powsta3y obiekt - tj. zawrzea umowy najmu powierzchni biurowych. W dalszej kolejnooci Wnioskodawca planuje sprzedaa ten obiekt. Intencj1 jest, aby zbycie przedmiotowego kompleksu biurowego zlokalizowanego na Nieruchomoociach by3o opodatkowane VAT.

Nale?y wskazaa, ?e Nieruchomooci bed1ce przedmiotem Transakcji stanowi1 obecnie g3ówny sk3adnik maj1tku Zbywcy. Nieruchomooci nie zosta3y jednak przypisane do dzia3u / oddzia3u / wydzia3u w przedsiebiorstwie Zbywcy. Na takie wydzielenie nie wskazuj1 te? zapisy statutu, regulaminu, zarz1dzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Zbywca nie prowadzi równie? osobnych ksi1g rachunkowych w stosunku do sprzedawanych Nieruchomooci.

W chwili obecnej Nieruchomooci nie generuj1 istotnych przychodów - poza niewielkimi przychodami wynikaj1cymi z umowy najmu z dnia 6 paYdziernika 2014 r., które nie stanowi1 dla Wnioskodawcy wartooci (nie s1 przyczyn1, dla której Wnioskodawca nabywa Nieruchomooci) i która bedzie rozwi1zana po nabyciu Nieruchomooci.

Jak wskazano powy?ej, po zbyciu Nieruchomooci Zbywca planuje prowadzia dzia3alnooa dewelopersk1 poprzez owiadczenie us3ug; jako inwestor zastepczy.

Zbywca z3o?y3 analogiczny wniosek o wydanie interpretacji prawa podatkowego w zakresie opodatkowania Transakcji VAT.

W zwi1zku z powy?szym opisem zadano nastepuj1ce pytania.

Czy planowana Transakcja powinna zostaa zakwalifikowana na gruncie podatku VAT jako dostawa Budynków oraz Budowli (wraz z gruntem, na którym obiekty te s1 zlokalizowane), która bedzie w ca3ooci korzysta3a ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT w zw. z art. 29a ust. 8 Ustawy o VAT, przy czym Wnioskodawca oraz Zbywca bed1 uprawnieni do rezygnacji z omawianego zwolnienia oraz wyboru opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 Ustawy o VAT?

  • Czy w przypadku prawid3owego oraz skutecznego wyboru opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 i ust. 11 Ustawy o VAT Wnioskodawca bedzie uprawniony do:
    1. obni?enia kwoty VAT nale?nego o kwote VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomooci (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT), oraz
    2. do zwrotu nadwy?ki VAT naliczonego nad VAT nale?nym (zgodnie z art. 87 ustawy o VAT)?

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    1. Planowana Transakcja powinna zostaa zakwalifikowana na gruncie podatku VAT jako dostawa Budynków oraz Budowli (wraz z gruntem, na którym obiekty te s1 zlokalizowane), która bedzie w ca3ooci korzysta3a ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT w zw. z art. 29a ust. 8 Ustawy o VAT, przy czym Wnioskodawca oraz Zbywca bed1 uprawnieni do rezygnacji z omawianego zwolnienia oraz wyboru opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 Ustawy o VAT.
    2. W przypadku prawid3owego oraz skutecznego wyboru opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 i ust. 11 Ustawy o VAT Wnioskodawca bedzie uprawniony do:
      1. obni?enia kwoty VAT nale?nego o kwote VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomooci (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT), oraz
      2. do zwrotu nadwy?ki VAT naliczonego nad VAT nale?nym (zgodnie z art. 87 ustawy o VAT).
    1. Uwagi wprowadzaj1ce - klasyfikacja transakcji jako odp3atna dostawa towarów w rozumieniu Ustawy o VAT

    Rozstrzygniecie, czy Wnioskodawcy bedzie przys3ugiwa3o prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez Zbywce w zwi1zku z nabyciem opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przysz3ym) Nieruchomooci wymaga w pierwszej kolejnooci ustalenia, czy przedmiotowa Transakcja mieoci sie w katalogu czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT oraz czy ?adne z wy31czen z opodatkowania VAT, wskazanych w art. 6 ustawy o VAT, nie znajdzie zastosowania. Kwestia ta wynika z brzmienia art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowi1 podstawy do obni?enia podatku nale?nego oraz zwrotu ró?nicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana faktur1 nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    W myol art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odp3atna dostawa towarów i odp3atne owiadczenie us3ug na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje sie do transakcji zbycia przedsiebiorstwa lub zorganizowanej czeoci przedsiebiorstwa (dalej: ZCP). Oznacza to, i? transakcja maj1ca za przedmiot przedsiebiorstwo lub jego zorganizowan1 czeoa nie podlega opodatkowaniu VAT (a w konsekwencji, w przypadku udokumentowania jej faktur1 VAT z wykazaniem podatku nale?nego, podatek taki nie podlega odliczeniu).

    W zakresie zagadnienia omawianego w tej czeoci wniosku kluczowe znaczenie ma wiec interpretacja pojea "przedsiebiorstwa" oraz "zorganizowanej czeoci przedsiebiorstwa" u?ytych w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, jak równie? analiza, czy przedmiot Transakcji opisany przez Wnioskodawce mieoci sie w zakresie pojeciowym wy?ej wskazanych definicji.

    Przepisy ustawy o VAT nie definiuj1 pojecia przedsiebiorstwa. Niemniej, w doktrynie prawa podatkowego powszechnie akceptowanym jest pogl1d, zgodnie z którym dla celów podatku VAT pojecie przedsiebiorstwa powinno bya rozumiane zgodnie z jego definicj1 zawart1 w art. 551 Kodeksu cywilnego.

    W myol regulacji zawartej w tym artykule, przedsiebiorstwo jest zorganizowanym zespo3em sk3adników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia dzia3alnooci gospodarczej. Obejmuje ono w szczególnooci:

    • oznaczenie indywidualizuj1ce przedsiebiorstwo lub jego wyodrebnione czeoci (nazwa przedsiebiorstwa),
    • w3asnooa nieruchomooci lub ruchomooci, w tym urz1dzen, materia3ów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomooci lub ruchomooci,
    • prawa wynikaj1ce z umów najmu i dzier?awy nieruchomooci lub ruchomooci oraz prawa do korzystania z nieruchomooci lub ruchomooci wynikaj1ce z innych stosunków prawnych,
    • wierzytelnooci, prawa z papierów wartoociowych i orodki pienie?ne,
    • koncesje, licencje i zezwolenia,
    • patenty i inne prawa w3asnooci przemys3owej,
    • maj1tkowe prawa autorskie i maj1tkowe prawa pokrewne,
    • tajemnice przedsiebiorstwa,
    • ksiegi i dokumenty zwi1zane z prowadzeniem dzia3alnooci gospodarczej.

    Uwzgledniaj1c powy?sz1 definicje, zdaniem Wnioskodawcy, nie mo?na przyj1a, ?e przedsiebiorstwo stanowi1 dwa niegeneruj1ce przychodów Budynki, dla których zosta3y wydane pozwolenia na rozbiórke. W szczególnooci, sprzeda? Nieruchomooci nie mo?e stanowia zbycia przedsiebiorstwa w ramach Transakcji opisanej przez Wnioskodawce, poniewa? w ramach ten Transakcji na Wnioskodawce nie zostan1 przeniesione inne sk3adniki maj1tku Zbywcy.

    Zdaniem Wnioskodawcy - transakcja maj1ca za przedmiot przedsiebiorstwo ma miejsce jedynie wtedy, gdy wszystkie wymienione w art. 551 Kodeksu cywilnego elementy (o ile wystepuj1 w danym stanie faktycznym) zostan1 przekazane nabywcy. Tymczasem, analizowanej transakcji nie bedzie towarzyszy3 transfer istotnych dla dzia3alnooci deweloperskiej sk3adników maj1tku Zbywcy, wchodz1cych w sk3ad normatywnej definicji i determinuj1cych funkcjonowanie przedsiebiorstwa Zbywcy tj.:

    • nale?nooci Zbywcy wzgledem jego d3u?ników;
    • orodków pienie?nych zgromadzonych na rachunkach bankowych Zbywcy;
    • zobowi1zan finansowych Zbywcy (w szczególnooci zobowi1zan z tytu3u ewentualnych kredytów i po?yczek);
    • ksi1g rachunkowych Zbywcy i innych dokumentów (np. handlowych, korporacyjnych) zwi1zanych z prowadzeniem przez Zbywce dzia3alnooci gospodarczej;
    • firmy Zbywcy;
    • tajemnicy przedsiebiorstwa Zbywcy oraz know-how zwi1zanego z prowadzon1 przez niego dzia3alnooci1 gospodarcz1.

    Konkluzja Wnioskodawcy znajduje poparcie w znanych mu orzeczeniach s1dów (Wyrok NSA z dnia 6 paYdziernika 1995 roku, sygn.: S.A./Gd 1959/94.), w których wyra?ono teze, i? zbycie przez podatnika tylko czeoci jego aktywów z definicji nie mo?e bya zakwalifikowane jako zbycie przedsiebiorstwa, choaby nawet przedmiotem zbycia by3a zdecydowana wiekszooa sk3adników maj1tkowych funkcjonuj1cego przedsiebiorstwa. Przedsiebiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi bowiem stanowia ca3ooa pod wzgledem organizacyjnym i funkcjonalnym.

    Z uwagi na brak wiezi organizacyjnej pozwalaj1cej sprzedawanemu zespo3owi sk3adników funkcjonowaa jako samodzielne przedsiebiorstwo, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw, aby planowan1 Transakcje zaklasyfikowaa jako zbycie przedsiebiorstwa Zbywcy.

    Przedmiot Transakcji nie stanowi tak?e zorganizowanej czeoci przedsiebiorstwa wyodrebnionej w ramach dzia3alnooci gospodarczej prowadzonej przez Zbywce. Przes3ankami uznania danego zespo3u sk3adników maj1tkowych za zorganizowan1 czeoa przedsiebiorstwa jest bowiem to, aby:

    • istnia3 zespó3 sk3adników materialnych i niematerialnych (w tym zobowi1zan) powi1zanych funkcjonalnie oraz aby sk3adniki te by3y przeznaczone do realizacji okreolonych zadan gospodarczych;
    • zespó3 tych sk3adników by3 wyodrebniony organizacyjnie w istniej1cym przedsiebiorstwie;
    • zespó3 tych sk3adników by3 wyodrebniony finansowo w istniej1cym przedsiebiorstwie;
    • zespó3 tych sk3adników móg3 stanowia niezale?ne przedsiebiorstwo samodzielnie realizuj1ce zadania gospodarcze.

    Pierwszy spooród wy?ej wymienionych warunków sprowadza sie w praktyce do odpowiedzi na pytanie, czy przenoszone na nabywce sk3adniki maj1tku s1 powi1zane ze sob1 w taki sposób, ?e na dzien dokonania transakcji nabywca jest w stanie - w oparciu wy31cznie lub zasadniczo o te sk3adniki - kontynuowaa dzia3alnooa gospodarcz1 wykonywan1 przez Zbywce. W tym zakresie nale?y wskazaa, ?e opisane w opisie zdarzenia przysz3ego sk3adniki maj1tku Zbywcy, które bed1 przedmiotem Transakcji nie s1 powi1zane ze sob1 w taki sposób, aby by3y one na chwile dokonania sprzeda?y zdolne do realizacji okreolonych dzia3an gospodarczych. Gdyby - teoretycznie - sk3adniki te przenieoa do "pustej" spó3ki kapita3owej, niezatrudniaj1cej ?adnych pracowników oraz nieposiadaj1cej innego maj1tku, to niemo?liwym by3oby - w oparciu o te sk3adniki - prowadzenie jakiejkolwiek dzia3alnooci gospodarczej przez tak1 spó3ke.

    Ponadto, omawiane sk3adniki nie spe3niaj1 kryterium wyodrebnienia organizacyjnego. Jak zosta3o ju? wskazane w opisie zdarzenia przysz3ego dzia3ki bed1ce przedmiotem Transakcji nie zosta3y przypisane do dzia3u / oddzia3u / wydzia3u w przedsiebiorstwie Zbywcy. Na takie wydzielenie nie wskazuj1 te? zapisy statutu, regulaminu, zarz1dzenia lub innego aktu o podobnym charakterze.

    Zbywca nie prowadzi równie? osobnych ksi1g rachunkowych w stosunku do sprzedawanych Nieruchomooci, czy te? do poszczególnych dzia3ek (co oznacza, ?e przedmiot Transakcji nie spe3nia równie? kryterium wydzielenia na p3aszczyYnie finansowej)

    Tym samym, sprzedawane sk3adniki maj1tkowe nie bed1 spe3nia3y definicji zorganizowanej czeoci przedsiebiorstwa, okreolonej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

    Podsumowuj1c - zdaniem Wnioskodawcy - przedmiotowa Transakcja powinna bya zakwalifikowana na potrzeby podatku VAT jako odp3atna dostawa towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i nie bedzie mieoci3a sie w katalogu czynnooci niepodlegaj1cych przepisom ustawy o VAT, okreolonym w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

    1. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
    1. Uwagi wprowadzaj1ce, dotycz1ce zasad klasyfikacji dostaw nieruchomooci

    Poniewa? przedmiotem Transakcji bed1 dwie dzia3ki gruntu na których zlokalizowane s1 opisane w opisie zdarzenia przysz3ego Budynki, Budowle oraz urz1dzenia techniczne, w tym miejscu Wnioskodawca pragnie poczynia krótk1 uwage wprowadzaj1c1 dla dalszej argumentacji dotycz1cej zasad opodatkowania Transakcji.

    W przypadku transakcji których przedmiotem s1 nieruchomooci, puntem wyjocia dla oceny ich konsekwencji na gruncie podatku VAT jest analiza czy na dzia3ce gruntu bed1cej przedmiotem dostawy znajduj1 sie budynki lub budowle w rozumieniu przepisów prawa budowlanego (lub te? czy jest to dzia3ka niezabudowana takimi obiektami).

    W sytuacji, gdy na dzia3ce gruntu znajduje sie budynek lub budowla, wówczas klasyfikacja VAT ca3ej transakcji jest zdeterminowana re?imem opodatkowana sprzeda?y tego budynku (lub budowli). Je?eli wiec dostawa budynku (budowli) jest zwolniona od podatku VAT, wówczas zwolnienie ma zastosowanie w stosunku do ca3ej transakcji. Je?eli dostawa budynku (budowli) jest opodatkowana podatkiem VAT, wówczas równie? dostawa gruntu podlega opodatkowaniu. Co istotne, nie ma przy tym znaczenia, jaka jest wartooa gruntu w proporcji do wartooci samego budynku (budowli), co oznacza, ?e nawet je?eli na rozleg3ej dzia3ce inwestycyjnej znajduje sie niewielka budowla, to - z punktu widzenia podatku VAT - zasady opodatkowania ca3ej transakcji zdeterminowane s1 kwalifikacj1 dostawy tej budowli.

    Dodatkowo, przy klasyfikacji transakcji nieruchomoociowej dla celów VAT istotn1 kwesti1 jest to czy podmiot dokonuj1cy dostawy jest ekonomicznym w3aocicielem zlokalizowanych na gruncie budowli (a wiec czy dostawca posiada tzw. prawo do rozporz1dzania tymi obiektami jak w3aociciel), czy te? czy ekonomicznym w3aocicielem znajduj1cych sie na dzia3ce gruntu budowli jest inny podmiot np. przedsiebiorstwo przesy3owe itp. (choa z uwagi na zabudowanie obydwu dzia3ek gruntu Budynkami kwestia ta ma drugorzedne znaczenie w sprawie).

    1. Klasyfikacja dostawy Budynków oraz Budowli zlokalizowanych na dzia3kach 105/1 oraz 103

    Poniewa? Nieruchomooci bed1ce przedmiotem dostawy bed1 w chwili zawarcia Transakcji zabudowane Budynkami oraz Budowlami, dla zbadania konsekwencji podatkowych na gruncie VAT ich dostawy kluczow1 bedzie - zgodnie z uwag1 wprowadzaj1ca zawart1 powy?ej - odpowiedY na pytanie, czy dostawa tych Budynków oraz Budowli korzysta ?e zwolnienia VAT, czy te? czy podlega ona opodatkowaniu.

    W tym zakresie Ustawa o VAT przewiduje trzy rodzaje zwolnien, które maj1 zastosowanie do dostawy Budynków lub Budowli: dwa "zasadnicze" zwolnienia, zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, oraz jedno "warunkowe" zwolnienie, które ma zastosowanie wy31cznie wówczas, gdy nie s1 spe3nione warunki dla stosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10.

    I tak:

    • Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT, zwalnia sie z podatku dostawe towarów wykorzystywanych wy31cznie na cele dzia3alnooci zwolnionej od podatku, je?eli z tytu3u nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przys3ugiwa3o dokonuj1cemu ich dostawy prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego;
    • Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, zwalnia sie z podatku dostawe budynków, budowli lub ich czeoci, z wyj1tkiem gdy (a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiedzy pierwszym zasiedleniem a dostaw1 budynku, budowli lub ich czeoci up3yn13 okres krótszy ni? 2 lata;

    Definicja "pierwszego zasiedlenia" zawarta w powy?szym przepisie zosta3a zamieszczona w art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT. Zgodnie z t1 definicj1 ilekroa w ustawie mowa o "pierwszym zasiedleniu" rozumie sie przez to oddanie do u?ytkowania, w wykonaniu czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub u?ytkownikowi budynków, budowli lub ich czeoci, po ich:

    1. wybudowaniu lub
    2. ulepszeniu, je?eli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowi3y co najmniej 30% wartooci pocz1tkowej.

    Jednoczeonie, w sytuacji, gdy, na podstawie powy?szych przepisów, dostawa Budynków lub Budowli korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, stronom transakcji przys3uguje opcja rezygnacji z tego zwolnienia oraz wybór opodatkowania.

    • Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT, zwalnia sie z podatku dostawe budynków, budowli lub ich czeoci nieobjet1 zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem ?e: a) w stosunku do tych obiektów nie przys3ugiwa3o dokonuj1cemu ich dostawy prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego, b) dokonuj1cy ich dostawy nie ponosi3 wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których mia3 prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego, a je?eli ponosi3 takie wydatki, to by3y one ni?sze ni? 30% wartooci pocz1tkowej tych obiektów;

    Jak wskazano w opisie stanu zdarzenia przysz3ego:

    • Na przedmiotowych dzia3kach gruntu zlokalizowane s1 dwa Budynki, które zosta3y nabyte przez Zbywce w dniu 6 paYdziernika 2014 r. (w ramach czynnooci podlegaj1cej opodatkowaniu VAT). Na dzia3kach znajduj1 sie tak?e budowle (pe3ni1ce role s3u?ebn1 wzgledem Budynków, takie jak parking samochodowy oraz chodnik brukowy), a tak?e urz1dzenia przesy3owe, które nie stanowi1 w3asnooci Zbywcy (nale?1 one do przedsiebiorstw przesy3owych i Zbywca nie ma prawa do rozporz1dzania nimi jak w3aociciel);
    • Od dnia nabycia ww. obiektów Zbywca nie poniós3 nak3adów, które stanowi3yby ich ulepszenie w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
    • Jednoczeonie, od dnia nabycia nieruchomooci Zbywca nie wybudowa3 na Nieruchomoociach ?adnych nowych budynków lub budowli;
    • Zbywca nie wykorzystywa3 Nieruchomooci do dzia3alnooci zwolnionej z opodatkowania, przys3ugiwa3o mu równie? prawo do odliczenia VAT z tytu3u nabycia Nieruchomooci;
    • Co prawda, zosta3y wydane decyzje zezwalaj1ca na rozbiórke Budynków, niemniej, do daty Transakcji nie rozpoczn1 sie prace polegaj1ce na rozbiórce / wyburzeniu Budynków.

    W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy:

    • do omawianej dostawy Nieruchomooci nie bedzie mia3o zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT;
    • dostawa Nieruchomooci powinna zostaa zakwalifikowana jako dostawa budynków i budowli, która bedzie dokonywana po up3ywie 2 lat od ich pierwszego zasiedlenia, które mia3o miejsce nie póYniej ni? 6 grudnia 2010 r., kiedy to nast1pi3a sprzeda? prawa u?ytkowania wieczystego Nieruchomooci oraz prawa w3asnooci Budynków oraz Budowli na rzecz jej poprzedniego w3aociciela (u?ytkownika wieczystego Nieruchomooci oraz w3aociciela Budynków oraz Budowli). W konsekwencji, dostawa ta, co do zasady bedzie korzysta3a ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. Jednoczeonie jednak, na podstawie art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 Ustawy o VAT, Zbywca oraz Wnioskodawca bed1 uprawnieni do rezygnacji z powy?szego zwolnienia oraz wyboru opcji opodatkowania VAT. Warunkiem skorzystania z opcji opodatkowania VAT bedzie z3o?enie przed dniem dokonania dostawy tych obiektów, w3aociwemu dla Wnioskodawcy naczelnikowi urzedu skarbowego, zgodnego oowiadczenia, ?e wybieraj1 opodatkowanie dostawy budynków i budowli znajduj1cych sie na omawianych dzia3kach (oraz posiadanie statusu czynnego zarejestrowanego podatnika VAT przez obydwie strony transakcji).
    • do omawianej dostawy Nieruchomooci nie bedzie mia3o zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT, gdy? nie bedzie spe3niona zasadnicza przes3anka, jak1 jest brak zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT.

    Jednoczeonie, w opinii Wnioskodawcy, przy klasyfikacji dostawy Nieruchomooci nale?y pomin1a okolicznooa, ?e na dzia3kach znajduj1 sie elementy infrastruktury przesy3owej bed1cej w3asnooci1 przedsiebiorstw przesy3owych. Zbywca nie posiada prawa do swobodnego rozporz1dzania tymi elementami jak w3aociciel, a tym samym dostawa dzia3ek (wraz ze znajduj1cymi sie na nich Budynkami oraz Budowlami) nie bedzie obejmowa3a przeniesienia ekonomicznej w3asnooci infrastruktury przesy3owej.

    Podsumowuj1c, Planowana Transakcja powinna zostaa zakwalifikowana na gruncie podatku VAT jako dostawa Budynków oraz Budowli (wraz z gruntem, na którym obiekty te s1 zlokalizowane), która bedzie w ca3ooci korzysta3a ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, przy czym Wnioskodawca oraz Zbywca bed1 uprawnieni do rezygnacji z omawianego zwolnienia oraz wyboru opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 Ustawy o VAT.

    1. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

    Prawo do obni?enia kwoty VAT nale?nego o VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomooci oraz prawo do otrzymania zwrotu nadwy?ki VAT naliczonego nad kwot1 VAT nale?nego

    Jak wynika z treoci art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przys3uguje prawo do obni?enia kwoty VAT nale?nego o kwote VAT naliczonego przy nabyciu towarów i us3ug w zakresie, w jakim s1 one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynnooci opodatkowanych VAT. Je?eli zatem dane towary lub us3ugi s1 wykorzystywane wy31cznie do wykonywania czynnooci opodatkowanych, podatnikowi przys3uguje prawo do odliczenia ca3ooci VAT naliczonego przy ich nabyciu, przy za3o?eniu, ?e pozosta3e ograniczenia nie maj1 zastosowania (w szczególnooci ograniczenia wynikaj1ce z art. 88 ustawy o VAT, dotycz1ce m.in. braku prawa odliczenia w sytuacji gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT b1dY podlega zwolnieniu z VAT).

    Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, aby rozstrzygn1a o uprawnieniu Wnioskodawcy do obni?enia kwoty VAT nale?nego o VAT naliczony na nabyciu Nieruchomooci, w myol art. 86 ust. 10 oraz 10b pkt 1 ustawy o VAT, niezbedne jest ustalenie, czy (i.) Nieruchomooci bed1ce przedmiotem planowanego nabycia bed1 wykorzystywane przez Wnioskodawce do wykonywania czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu VAT oraz czy (ii.) ich nabycie bedzie podlega3o VAT wed3ug podstawowej stawki 23%.

    Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Po nabyciu opisanych w opisie zdarzenia przysz3ego Nieruchomooci Wnioskodawca zamierza (a) zlecia wyburzenie obecnie istniej1cych Budynków oraz Budowli oraz (b) rozpocz1a budowe budynku biurowego.

    Wnioskodawca wykorzysta zatem nabyte Nieruchomooci do prowadzenia dzia3alnooci opodatkowanej VAT, czy to w zakresie najmu komercyjnego, czy te? - w dalszej kolejnooci - poprzez sprzeda?. W konsekwencji, Nieruchomooci bed1 wykorzystywane przez Wnioskodawce, bed1cego podatnikiem VAT, do wykonywania czynnooci opodatkowanych VAT.

    Jak wykazano powy?ej, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa Transakcja bedzie stanowi3a odp3atn1 dostawe towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i jednoczeonie nie bedzie mieoci3a sie w katalogu czynnooci niepodlegaj1cych przepisom ustawy o VAT, okreolonym w art. 6 ust. 1 ustawy o VAT.

    Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy, Transakcja bedzie podlega3a opodatkowaniu VAT, przy za3o?eniu z3o?enia skutecznej oraz prawid3owej rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT.

    A zatem, regulacje przewidziane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT (w myol którego podatnik nie jest uprawniony do obni?enia kwoty VAT nale?nego VAT lub jest zwolniona z VAT) nie bed1 mia3y zastosowania.

    Podsumowuj1c, z uwagi na fakt, ?e opisany w opisie zdarzenia przysz3ego przedmiot Transakcji bedzie wykorzystywany przez Wnioskodawce do wykonywania czynnooci opodatkowanych VAT, Wnioskodawca bedzie uprawniony do obni?enia kwoty podatku nale?nego o podatek naliczony oraz do otrzymania zwrotu nadwy?ki podatku naliczonego nad podatkiem nale?nym na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

    W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego jest prawid3owe.

    Maj1c na wzgledzie powy?sze, stosownie do treoci art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odst1piono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przysz3ego i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skarga powinna czynia zadooa wymaganiom pisma w postepowaniu s1dowym, a ponadto zawieraa: wskazanie zaskar?onej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynnooci, oznaczenie organu, którego dzia3ania, bezczynnooci lub przewlek3ego prowadzenia postepowania skarga dotyczy, okreolenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, ?e skar?1cy wezwa3 w3aociwy organ do usuniecia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1 (art. 57a ww. ustawy).

    Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w P3ocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 P3ock.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie