uznanie Departamentu Nieruchomości, który tworzy Majątek Wydzielany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz ... - Interpretacja - IBPP3/4512-486/15/BJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.09.2015, sygn. IBPP3/4512-486/15/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

uznanie Departamentu Nieruchomości, który tworzy Majątek Wydzielany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 przeniesienie tego Majątku Wydzielanego do Spółki Przejmującej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. 2015, poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2015 r. (data wpływu 23 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Departamentu Nieruchomości, który tworzy Majątek Wydzielany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 przeniesienie tego Majątku Wydzielanego do Spółki Przejmującej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2015 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Departamentu Nieruchomości, który tworzy Majątek Wydzielany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 przeniesienie tego Majątku Wydzielanego do Spółki Przejmującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Spółka Dzielona lub Wnioskodawca) jest spółką kapitałową. Właścicielem wszystkich udziałów Spółki Dzielonej jest osoba fizyczna (dalej Wspólnik).

Wspólnik jest również właścicielem, udziałów innej spółki z o.o. (dalej Spółka Przejmująca). Celem pełnego wyjaśnienia stanu faktycznego Wnioskodawca pragnie poinformować organ podatkowy, że Wspólnik jest jedynym udziałowcem Spółki Przejmującej. W związku z tym Spółka Przejmująca może być uznawana za spółkę siostrę względem Spółki Dzielonej. Przedmiotem działalności Spółki Przejmującej jest między innymi działalność związana z obsługą rynku nieruchomości.

Spółka Dzielona jest autoryzowanym dealerem, samochodowym i zajmuje się przede wszystkim sprzedażą i serwisowaniem samochodów. Spółka Dzielona prowadzi bowiem salon samochodowy, komis samochodów używanych, oraz wyposażony w specjalistyczne urządzenia serwis mechanicznoelektryczny, oferujący szybką i skuteczna naprawę pojazdów. W ramach serwisu oferowane są również usługi blacharskie lakiernicze. Spółka Dzielona przeprowadza również przeglądy rejestracyjne, zajmuje się sprzedażą części i akcesoriów samochodowych, itp. Działalność związana ze sprzedażą i serwisowaniem samochodów uznawana jest za działalność podstawową Spółki Dzielonej. Spółka Dzielona prowadzi działalność podstawową od kilkudziesięciu lat. W tym czasie zdołała zdobyć zaufanie grona klientów oraz zbudować rozpoznawalną markę. Wysoką pozycję Spółki Dzielonej na rynku dealerów i serwisów samochodowych potwierdzają otrzymane przez nią liczne nagrody i wyróżnienia.

Do działalności podstawowej Spółki Dzielnej zaliczana jest również działalność korporacyjna związana z posiadaniem przez Spółkę Dzieloną udziałów w innych spółkach prawa handlowego. Spółka Dzielona jest wspólnikiem spółki komandytowej i ma udział w zysku tej spółki (spółka komandytowa również jest dealerem samochodowym, ale zajmuje się sprzedażą samochodów innej marki niż Spółka Dzielona). Ponadto Spółka Dzielona posiada udziały spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (działalność tej spółki nie jest związana ze sprzedażą samochodów).

Do prowadzenia swojej działalności wystawowej Spółka Dzielona wykorzystuje niezbędne wyposażenie, w tym przede wszystkim narzędzia i urządzenia diagnostyczne oraz narzędzia i urządzenia służące do naprawy samochodów, jak również towary obrotowe w postaci samochodów i części samochodowych, przedstawiające wysoką wartość rynkową. Na cele prowadzenia działalności podstawowej Spółki Dzielonej przeznaczone jest również wyposażenie salonu samochodowego. Ponadto na cele działalności podstawowej posiadane i wykorzystywane są przez Spółkę Dzieloną typowe składniki majątkowe niezbędne do prowadzania działalności gospodarczej, takie jak telefony, komputery, drukarki itp. Do prowadzenia działalności podstawowej Spółka Dzielona wykorzystuje również posiadane przez nią wartości niematerialne i prawne, w tym przede wszystkim prawa do dystrybucji i posługiwania się marką, wynikające z zawartych przez nią umów dealerskich z koncernami samochodowymi, w oparciu o które Spółka Dzielona prowadzi swoją podstawową działalność.

Spółka Dzielona na cele swojej działalności podstawowej zatrudnia pracowników, w tym między innymi osoby, które zajmują się obsługą salonu samochodowego oraz osoby będące mechanikami samochodowymi. Przy czym w tym miejscu należy wyjaśnić, że pracownicy salonu samochodowego i serwisu stanowią dwa oddzielne piony. Pracownicy zajmujący się działalnością podstawową Spółki Dzielonej podlegają kierownictwu osoby, która pełni funkcje Kierownika Departamentu Dealerskiego.

Spółka Dzielona zatrudnia również osoby odpowiedzialne za księgowość i szeroko pojętą administrację i zarządzanie.

Spółka Dzielona jest właścicielem i użytkownikiem wieczystym nieruchomości częściowo zabudowanej położonej w K. (dalej Nieruchomość) składającej się z kilku działek ewidencyjnych. Obecnie Spółka Dzielona wykorzystuje Nieruchomość przede wszystkim do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (działalności podstawowej). W budynku znajdującym się na Nieruchomości mieści się bowiem siedziba Spółki Dzielonej, salon samochodowy, na Nieruchomości znajduje się także parking przeznaczony dla klientów i pracowników salonu samochodowego, komis samochodów używanych, itp.

Nieruchomość jest też częściowo wynajmowana przez Spółkę Dzieloną innym podmiotom. Spółka Dzielona wynajmuje między innymi pomieszczenie magazynowe, powierzchnię przeznaczoną pod kontener służący do przechowywania opon, itp. oraz część gruntu, na którym znajduje się parking (najemcą jest podmiot powiązany ze Spółką Dzieloną, który również jest dealerem samochodowym, ale zajmującym się sprzedażą samochodów innych marek niż Spółka Dzielona). Ponadto Spółka Dzielona czerpie przychód z wynajmu powierzchni w budynku położonego na Nieruchomości (wynajem dla celów posiadania adresu przez inną spółkę powiązaną). Wysokość przychodów z najmu nie jest znaczna.

Spółka Dzielona planuje przeprowadzenie na Nieruchomości nowej inwestycji, która ma polegać na budowie trzech budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem (dalej Inwestycja). W związku z tym przeznaczenie Nieruchomości ulegnie zmianie. Sposób przeprowadzenia Inwestycji nie został całkowicie przesądzony. Możliwe jest budowanie budynków po kolei (realizowanie Inwestycji w trzech etapach) albo rozpoczęcie budowy budynków równocześnie.

Gdyby realizacja Inwestycji była przeprowadzana w trzech etapach, wówczas budowa pierwszego budynku (realizacja pierwszego etapu) nie będzie wiązała się z koniecznością wyburzenia, czy przebudowy budynku, w którym obecnie Spółka Dzielona prowadzi swoją działalność podstawową (w tym prowadzi salon samochodowy) i w którym posiada swoją siedzibę. Po podziale Spółki Dzielonej i przejęciu części jej majątku przez Spółkę Przejmującą odpowiednia część Nieruchomości (w szczególności budynek, w którym obecnie znajduje się salon samochodowy i siedziba Spółki Dzielonej) byłaby wynajmowana przez Spółkę Dzieloną od Spółki Przejmującej. Gdyby w przyszłości Spółka Przejmująca zdecydowała się na wyburzenie budynku, w którym Spółka Dzielona obecnie prowadzi swoją działalność (w ramach kolejnych etapów Inwestycji), Spółka Dzielona przeniosłaby swoją działalność podstawową do innej lokalizacji (nabyłaby lub wybudowała budynek, w którym mogłaby prowadzić działalność podstawową albo wynajęłaby powierzchnię w budynku, która byłaby wykorzystywana na prowadzenie działalności podstawowej).

Istota działalności podstawowej (którą stanowi co do zasady działalność dealerska), zarówno bezpośrednio po podziale Spółki Dzielonej (w trakcie trwania Inwestycji), jak i po zakończeniu wszystkich etapów realizowanej Inwestycji mogłaby być i byłaby kontynuowana. Jedyna różnica polegałaby na tym, że przed podziałem Spółki Dzielonej działalność podstawowa jest prowadzona na terenie Nieruchomości Spółki Dzielonej (przypisanej do Departamentu Nieruchomości), zaś po podziale działalność ta byłaby prowadzona na nieruchomości, którą Spółka Dzielona by wynajmowała albo na nieruchomości kupionej przez Spółkę Dzieloną w innej lokalizacji. Gdyby zaś rozpoczęto budowę trzech budynków równocześnie, wówczas Spółka Dzielona musiałaby zmienić miejsce prowadzenia działalności gospodarczej wcześniej niż w sytuacji realizowania Inwestycji etapowo. W takiej sytuacji Spółka Dzielona musiałaby przenieść swoją działalność do innej lokalizacji przed rozpoczęciem budowy. Również i w tym wypadku zmiana lokalizacji prowadzenia działalności nie oznaczałaby zakończenia prowadzenia działalności podstawowej przez Spółkę Dzieloną. Działalność ta byłaby prowadzona w innej lokalizacji na nieruchomości, która byłaby kupiona przez Spółkę Dzieloną lub która byłaby wynajmowana przez Spółkę Dzieloną.

Nie można całkowicie wykluczyć zmiany planów dotyczących przeprowadzania Inwestycji przez Spółkę Przejmującą. Teoretycznie po podziale Spółki Dzielonej Spółka Przejmująca może zdecydować, że nie będzie samodzielnie realizować Inwestycji. Może ona zdecydować się na zbycie całości lub części Nieruchomości (np. w razie otrzymania korzystnej propozycji od potencjalnego inwestora zainteresowanego zakupem Nieruchomości).

Niezależnie jednak od decyzji co do dalszego sposobu realizacji Inwestycji lub decyzji o zbyciu Nieruchomości działalność podstawowa Spółki Dzielonej będzie mogła być prowadzona po wynajęciu lub nabyciu przez Spółkę Dzieloną innej nieruchomości (w szczególności po nabyciu, wybudowaniu lub wynajęciu budynku, w którym będzie mógł mieścić się salon samochodowy i siedziba Spółki Dzielonej).

Spółka Dzielona do dnia złożenia niniejszego wniosku podjęła już działania mające na celu przygotowanie Inwestycji. Przykładowo Spółka Dzielona uzyskała już pozwolenie na rozbiórkę budynków znajdujących się w miejscu planowanej Inwestycji i otrzymała decyzję o warunkach zabudowy, o której mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Spółka Dzielona wystąpiła też do odpowiednich instytucji i organów z wnioskiem o określenie warunków technicznych przyłączenia budynków, które zamierza wybudować, do sieci energetycznej, z wnioskiem o informację techniczną dotyczącą zasilania budynków w wodę i odprowadzenia ścieków, z wnioskiem o warunki techniczne na przebudowę magistrali wodociągowej będącej w kolizji z Inwestycją, z wnioskiem o określenie warunków przyłączenia budynków do sieci ciepłowniczej, z wnioskiem o określenie warunków technicznych na odprowadzenie wód opadowych do kanalizacji deszczowej, z wnioskiem o warunki techniczne na przebudowę przyłącza gazowego, itp. Niektóre ze złożonych przez Spółkę Dzieloną wniosków zostało już rozpoznanych pozytywnie. Przykładowo ustalono już warunki techniczne przyłączenia budynków do sieci ciepłowniczej oraz energetycznej. Spółka Dzielona podjęła wstępne negocjacje w sprawie zasilania rezerwowego Inwestycji. Wydano też decyzję w sprawie warunków technicznych na odprowadzenie wód opadowych do kanalizacji deszczowej, w sprawie warunków technicznych na przebudowę magistrali wodociągowej, na rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej oraz budowę przyłączy wodociągowych i kanalizacji sanitarnej, itp. Spółka Dzielona zleciła też inwentaryzację zieleni.

W celu przeprowadzenia Inwestycji Spółka Dzielona zawarła umowę z architektem. Ze względu na dbałość Spółki Dzielonej o środowisko, a także na wyższą atrakcyjność rynkową budynków spełniających normy ekologiczne. Spółka dzielona rozpisała przetarg na wyłonienie asesora prowadzącego proces certyfikacji ekologicznej budynków, które powstaną w ramach Inwestycji. Spółka Dzielona planuje też podpisanie umowy z inwestorem zastępczym, czyli podmiotem działającym przy realizacji projektu budowlanego, któremu Spółka Dzielona zleci nadzór nad przebiegiem Inwestycji.

Spółka Dzielona podpisała również porozumienie dotyczące partycypowania w budowie drogi dojazdowej, która ułatwi dojazd do budynków realizowanych w ramach Inwestycji.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że działalność polegająca na administrowaniu nieruchomościami, przeprowadzaniu inwestycji budowlanych oraz (w zakresie planowanym) na wynajmowaniu budynków biurowych jest działalnością odrębną od podstawowej działalności Spółki Dzielonej i znacznie się od niej różni. Dlatego też, aby ułatwić zarządzanie oboma polami działalności oraz prowadzenie Inwestycji Spółka Dzielona wydzieliła w swoich ramach dwa oddzielne departamenty: Departament Nieruchomości oraz Departament Dealerski (dalej łącznie zwane Departamentami). Utworzenie Departamentów nastąpiło w drodze uchwały Zarządu Spółki Dzielonej (dalej: Uchwała). W treści Uchwały postanowiono, że działalność Departamentu Nieruchomości będzie polegała na zarządzaniu i administrowaniu nieruchomościami gruntowymi, zabudowanymi i lokalami należącymi do Spółki Dzielonej. Departament Nieruchomości ma tez zajmować się prowadzeniem Inwestycji. W związku z takim określeniem zakresu działalności Departamentu Nieruchomości, do jego kompetencji należą również wszystkie sprawy związane z przeprowadzaniem Inwestycji. Na mocy Uchwały działalność Departamentu Dealerskiego obejmuje zaś pozostałą działalność Spółki Dzielonej (czyli działalność podstawową Spółki Dzielonej).

Departamenty są samodzielne organizacyjnie. Celem wyodrębnienia Departamentów było stworzenie wyspecjalizowanych struktur realizujących zadania gospodarcze odpowiadające obu polom działalności Spółki Dzielonej. Wraz z utworzeniem obu Departamentów formalnie rozdzielono bowiem dwie sfery działalności operacyjnej Spółki Dzielonej: działalność podstawową Spółki Dzielonej oraz działalność związaną z wynajmem i administrowaniem nieruchomościami należącymi do Spółki Dzielonej.

Na mocy Uchwały powierzono prowadzenie spraw każdego z Departamentów kierownikom tych Departamentów, przy czym do kierowania każdym z Departamentów wyznaczono inne osoby. W ten sposób dokonano rozdzielenia szczebla kierowniczego obu Departamentów.

Do zajmowania się sprawami Departamentu Nieruchomości poza kierownikiem Departamentu Nieruchomościowego oddelegowano pracownika będącego specjalistą do spraw technicznych oraz osobę zajmującą się sprawami biurowymi (sekretariat) dalej Pracownicy Departamentu Nieruchomości.

W celu formalnego przekazania Pracownikom Departamentu Nieruchomości stanowisk w Departamencie Nieruchomości sporządzono aneksy do umów o pracę. W Uchwale ustalono ponadto, że pozostali pracownicy zatrudnieni przez Spółkę Dzieloną zajmować się będą sprawami Departamentu Dealerskiego (dalej Pracownicy Departamentu Dealerskiego).

Należy też dodać, że zależnie od stopnia zaawansowania Inwestycji Spółka Dzielona może zatrudniać dodatkowe osoby do Departamentu Nieruchomości. Poza Pracownikami Departamentu Nieruchomości Spółka Dzielona w ramach Departamentu Nieruchomości współpracuje też z podmiotami gospodarczymi (korzysta między innymi z doradztwa specjalisty posiadającego wiedzę i doświadczenie w sprawach finansowych). Współpraca ta ma charakter stały.

Na mocy Uchwały dokonano również podziału składników majątkowych Spółki Dzielonej pomiędzy Departamenty. Departamentowi Nieruchomości przekazano do wyłącznej dyspozycji wszystkie nieruchomości należące do Spółki Dzielonej oraz inne składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia przypisanej Departamentowi Nieruchomości działalności gospodarczej w zakresie administrowania nieruchomościami (samochód osobowy, dwa komputery, telefon komórkowy). Pozostałe składniki majątku Spółki Dzielonej przydzielono Departamentowi Dealerskiemu. Zatem w Departamencie Dealerskim pozostawione zostały wszystkie składniki majątku Spółki Dzielonej, których nie przekazano do Departamentu Nieruchomości, w tym głównie narzędzia i urządzenia serwisowe, wyposażenie salonu samochodowego oraz towary obrotowe, m.in. samochody i części samochodowe itp.

W systemie księgowym Spółki Dzielonej dokonano podziału kont księgowych w taki sposób, aby możliwe było wydzielenie kosztów i przychodów związanych z działalnością każdego z Departamentów. Oznacza to, że Spółka Dzielona odrębnie ewidencjonuje (oznacza) faktury wystawiane i otrzymywane w ramach Departamentu Nieruchomości (faktury związane z administrowaniem nieruchomościami należącymi do Spółki Dzielonej, w tym związane z Inwestycją) i faktury wystawiane i otrzymywane w związku z powadzeniem działalności przez Departament Dealerski (działalności podstawowej Spółki Dzielonej).

Departamenty posiadają odrębne rachunki bankowe, którymi posługują się we wszystkich rozliczeniach związanych z ich działalnością. Na mocy Uchwały ustalone bowiem, że Departament Nieruchomości na cele swojej działalności ma posługiwać się jednym, konkretnie wskazanym w Uchwale rachunkiem bankowym. Pozostałe rachunki bankowe należące do Spółki Dzielonej pozostawiono do posługiwania się Departamentowi Dealerskiemu.

Departament Dealerski swoimi kontami bankowymi posługuje m.in. się na cele rozliczeń z klientami salonu samochodowego i serwisu oraz z dostawcami, itp. Departament Nieruchomości natomiast używa swojego rachunku bankowego m.in. do rozliczeń związanych z przeprowadzaniem Inwestycji, takich jak przyjmowanie kaucji od podmiotów uczestniczących w przetargu lub dokonywanie płatności dla wykonawców.

Ponadto w Uchwale postanowiono, że Departament Nieruchomości będzie samodzielnie sporządzał bilans i rachunek zysków i strat. W związki, z tym Spółka Dzielona ma możliwość ustalenia przychodów, kosztów, należności i zobowiązań oraz wartości majątku trwałego obu Departamentów.

Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, że co do zasady bazy klientów obu Departamentów nie pokrywają się, gdyż każdy z Departamentów prowadzi swoją działalność niezależnie od drugiego. Departamenty zawierają umowy i zaciągają własne zobowiązania w zakresie potrzebnym do prowadzonych przez siebie działalności gospodarczych. Przykładowo, Departament Dealerski zawiera umowy sprzedaży samochodów z klientami indywidualnymi, natomiast Departament Nieruchomości zawiera umowy z wykonawcami prac niezbędnych do przeprowadzenia Inwestycji.

Wydzielenie Departamentów na podstawie Uchwały nastąpiło dnia 1 kwietnia 2015 r. Od tego momentu wszystkie umowy i czynności związane z Inwestycją znajdują się w kompetencji Departamentu Nieruchomości. Oznacza to, że zawarte od dnia podjęcia Uchwały umowy oraz dokonane czynności przed organami administracyjnymi związane z Inwestycją były dokonywane przez Departament Nieruchomości, a prawa i obowiązki z nich wynikające weszły w zakres Departamentu Nieruchomości. Zatem pole kompetencji Departamentu Nieruchomości jest na moment składania niniejszego wniosku szersze od wyznaczonego Uchwałą i w miarę postępów prac przygotowawczych do Inwestycji oraz nad Inwestycją będzie się ono poszerzało. Przykładowo, przetarg na wybór asesora odpowiadającego za certyfikację ekologiczną został rozpisany już po wydzieleniu Departamentów i wszystkie prawa i zobowiązania wynikające z przeprowadzenia tego przetargu są przypisane do Departamentu Nieruchomości.

W chwili obecnej rozważany jest podział Spółki Dzielonej. Podział ten miałby zostać przeprowadzony poprzez wydzielenie, tj. w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, (dalej k.s.h) i polegałby na przeniesieniu do Spółki Przejmującej części majątku Spółki Dzielonej wyodrębnionej w ramach Departamentu Nieruchomości.

W wyniku podziału Spółki Dzielonej na Spółkę Przejmującą zostałyby przeniesione wszystkie składniki majątkowe materialne i niematerialne (w tym zobowiązania) związane z prowadzeniem działalności polegającej na wynajmowaniu powierzchni i administrowaniu nieruchomościami poprzednio należącymi do Spółki Dzielonej (w tym Nieruchomość), tj. związane z prowadzeniem działalności przez Departament Nieruchomości, w tym z przeprowadzaniem Inwestycji (dalej: Majątek Wydzielany):

  • Nieruchomość (w tym prawa i zobowiązania wynikające z prawa użytkowania wieczystego części Nieruchomości).
  • Składniki majątkowe Departamentu Nieruchomości takie jak samochód, komputery, telefon, itp.
  • Prawo do bazy danych aktualnych i potencjalnych klientów Departamentu Nieruchomości,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z umów najmu części Nieruchomości zawarte przez Spółkę Dzieloną,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z umów o pracę zawartych z Pracownikami Departamentu Nieruchomości. Pracownicy ci zostaliby przejęci przez Spółkę Przejmującą na podstawie art. 231 Kodeksu pracy,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z wydanego pozwolenia na rozbiórkę,
  • Prawa i zobowiązania wynikające ze statusu strony w postępowaniu o wydanie pozwolenia na budowę lub (jeśli takie pozwolenie zostanie wydane przed podziałem) prawa i zobowiązania wynikające z wydanego pozwolenia na budowę,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z umowy z architektem,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z umowy o pozyskiwanie klientów (potencjalnych najemców w budynkach biurowych),
  • Prawa i zobowiązania wynikające z wydanej decyzji o warunkach zabudowy,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z umowy dotyczącej partycypowania w kosztach budowy drogi dojazdowej,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z umowy z inwestorem zastępczym Inwestycji (jeśli umowa ta zostanie zawarta przed podziałem),
  • Prawa i zobowiązania wynikające z przetargu mającego na celu wyłonienie asesora odpowiedzialnego za dokonanie certyfikacji ekologicznej budynków, które powstaną w ramach Inwestycji,
  • Prawa i zobowiązania wynikające ze statusu strony w toczących się przed organami i instytucjami postępowaniach wszczętych na wniosek w związku z przeprowadzaniem Inwestycji, takimi jak procedura z wniosku o informację techniczną dotyczącą zasilania budynków w wodę i odprowadzenia ścieków, z wniosku o warunki techniczne na przebudowę magistrali wodociągowej będącej w kolizji z Inwestycją, z wniosku o określenie warunków technicznych na odprowadzenie wód opadowych do kanalizacji deszczowej, z wniosku o warunki techniczne na przebudowę przyłącza gazowego, itp., lub, w przypadku zakończenia tych postępowań przed podziałem, prawa i zobowiązania wynikające z wydanych decyzji, uzgodnień lub innych aktów,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z ustalonych warunków technicznych przyłączenia budynków, które mają zostać wybudowane w ramach Inwestycji, do sieci ciepłowniczej oraz energetycznej,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z decyzji w sprawie warunków technicznych na odprowadzenie wód opadowych do kanalizacji deszczowej, w sprawie warunków technicznych na przebudowę magistrali wodociągowej, na rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej oraz budowę przyłączy wodociągowych i kanalizacji sanitarnej,
  • Prawa i zobowiązania wynikające i innych urno w dotyczących realizacji Inwestycji, które zostaną zawarte przez Spółkę Dzieloną przed dniem podziału.

Spółka Dzielona pragnie też wyjaśnić, że jest (lub będzie na dzień podziału) stroną umów kredytowych lub pożyczkowych.

  • Spółka Dzielona zawarła lub zawrze umowy kredytowe niezbędne do prowadzenia działalności dealerskiej (kredyt na działalność dealerską oraz kredyt na zakup samochodów). Kredyty te jako związane z działalnością dealerską (działalnością podstawową) nie byłyby przenoszone na Spółkę Przejmującą. Należy jednak podkreślić, że kredyty te zostały lub mogą zostać zabezpieczone na Nieruchomości z uwagi na wpisanie hipoteki. W związku z przeniesieniem Majątku Wydzielanego do Spółki Przejmującej hipoteka zabezpieczająca kredyt lub kredyty nie byłaby wykreślona. Do spłaty kredytu zobowiązana byłaby Spółka Dzielona. Spółka Przejmująca odpowiadałaby wyłącznie jako dłużnik hipoteczny. Spółka Dzielona i Spółka Przejmująca uregulowałyby między sobą kwestie odpowiedzialności Spółki Przejmującej jako dłużnika hipotecznego.
  • Spółka Dzielona wyemitowała obligacje celem pozyskania środków niezbędnych do finansowania działalności podstawowej. Środki pozyskane z emisji obligacji zostały przez Spółkę Dzieloną wniesione tytułem wkładu do spółki komandytowej, która jak była o tym mowa również jest dealerem samochodowym, ale zajmuje się sprzedażą samochodów innej marki niż Spółka Dzielona. Jeśli przed podziałem Spółki Dzielonej nie doszłoby do wykupienia obligacji wszelkie prawa i obowiązki wynikające z faktu wyemitowania obligacji pozostałyby w Spółce Dzielonej, gdyż działalność korporacyjna Spółki Dzielonej zaliczana jest do jej działalności podstawowej. W konsekwencji Spółka Przejmująca nie przejęłaby żadnych praw i obowiązków wynikających z faktu emisji obligacji.
  • Spółka Dzielona zawarła lub zawrze umowy kredytowe o charakterze inwestycyjnym. Jeden z kredytów inwestycyjnych był zawarty przez Spółkę Dzieloną w latach ubiegłych i był związany z nabyciem praw do Nieruchomości. Kredyt ten jest w trakcie spłaty przez Spółkę Dzieloną. Dodatkowo Spółka Dzielona zawrze umowę kredytową celem pozyskania środków finansowych na przygotowanie i rozpoczęcie Inwestycji. Kredyty te zostały lub zostaną zabezpieczone na Nieruchomości z uwagi na wpisanie hipoteki. W związku z przeniesieniem Majątku Wydzielanego do Spółki Przejmującej hipoteka zabezpieczająca kredyt nie byłaby wykreślona. Ze względu na związanie tych kredytów z Inwestycją (a zatem z działalnością Departamentu Dealerskiego), po podziale do spłaty kredytów inwestycyjnych zobowiązana byłaby Spółka Przejmująca. Prawa i zobowiązania z takich umów kredytowych weszłyby bowiem w: skład Majątku Wydzielanego. Po podziale, Spółka Dzielona odpowiadałaby wyłącznie jako poręczyciel. Spółka Dzielona i Spółka Przejmująca uregulowałyby między sobą kwestie odpowiedzialności Spółki Dzielonej jako poręczyciela.
  • Spółka Dzielona zawarła i może też przed dniem podziału zawrzeć dodatkowe umowy pożyczki celem pozyskania finansowania na realizację Inwestycji. Pożyczki te nie będą zabezpieczone hipoteką. Jeśli nie zostaną one spłacone do dnia podziału prawa i obowiązki wynikające z tych umów wejdą w skład Majątku Wydzielanego i zostaną przeniesione na Spółkę Przejmującą w razie dokonania podziału. W takim przypadku Spółka Dzielona nie będzie zobowiązana do spłaty tych pożyczek.

Jak wynika z powyższych wyliczeń, w razie dokonania podziału Spółki Dzielonej na Spółkę Przejmującą zostaną przeniesione wszelkie prawa i zobowiązania związane z przeprowadzaniem Inwestycji, w tym głównie prawa i zobowiązania wynikające z umów z wykonawcami, jak również prawa i zobowiązania wynikające z posiadania statusu strony w toczących się postępowaniach administracyjnych związanych z pracami budowlanymi oraz prawa i obowiązki wynikające z umów mających na celu zapewnienie finansowania niezbędnego do realizacji Inwestycji. Spółka Przejmująca po przejęciu Majątku Wydzielanego będzie zatem w pełnym zakresie zdolna do kontynuowania przeprowadzania Inwestycji.

W wyniku podziału Spółki Dzielonej i przeniesienia Majątku Wydzielanego do Spółki Przejmującej w Spółce Przejmującej doszłoby do podwyższenia kapitału zakładowego. Udziały w podwyższonym kapitale zakładowym zostałyby objęte w całości przez Wspólnika.

Spółka Dzielona pragnie podkreślić, że po dokonaniu opisanego wyżej podziału kontynuowałaby prowadzenie działalności w zakresie swojej działalności podstawowej. Wszystkie składniki majątkowe materialne i niematerialne (w tym zobowiązania) Departamentu Dealerskiego pozostałby bowiem w Spółce Dzielonej. Przede wszystkim w Spółce Dzielonej pozostawione zostałyby towary obrotowe (samochody i części samochodowe), narzędzia i urządzenia serwisowe, narzędzia i urządzenia blacharskolakiernicze, wyposażenie salonu, sprzęt elektroniczny itp. Dodatkowo, w Spółce Dzielonej pozostawione zostałyby prawa i zobowiązania z tytułu umów dealerskich, prawa i zobowiązania z tytułu umów z klientami salonu i serwisu (w tym z tytułu umów leasingowych, umów serwisowania itp.), prawa i zobowiązania wynikające z kredytów dedykowanych na cele działalności Departamentu Dealerskiego itp. Spółka Dzielona zachowałaby także prawo do nazwy i znaku handlowego E.., prawo do bazy klientów salonu samochodowego oraz serwisu, jak również domenę internetową wraz zawartymi na niej treściami. Pracownicy Działu Dealerskiego pozostaliby pracownikami Spółki Dzielonej. Juk już wyjaśniono, kontynuowania działalności w zakresie sprzedaży i serwisowania samochodów nie zakłóciłby fakt przeniesienia własności i prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości na Spółkę Przejmującą, gdyż Spółka Dzielona działalność dealerską kontynuowałaby w oparciu o część Nieruchomości (wynajmując ją od Spółki Przejmującej) albo w oparciu o inną nieruchomość wynajętą lub zakupioną przez Spółkę Dzieloną. Spotka Dzielona pozostałaby udziałowcem spółek handlowych, w których przed dniem podziału posiadała swój udział.

Zarówno Spółka Przejmująca, Wspólnik, jak i Spółka Dzielona podlegają w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy zespół składników materialnych niematerialnych, w tym zobowiązania, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Departament Nieruchomości, tworzący Majątek Wydzielany, który ma zostać przeniesiony na Spółkę Przejmującą w wyniku podziału Spółki Dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa...
  2. Czy czynność przeniesienia Majątku Wydzielanego na Spółkę Przejmującą dokonana w wyniku planowanego podziału Spółki Dzielonej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko własne Wnioskodawcy w_ odniesieniu do pytania 1

W opinii Wnioskodawcy, zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Departament Nieruchomości, tworzący Majątek Wydzielany, który ma zostać przeniesiony na Spółkę Przejmującą w wyniku podziału Spółki Dzielonej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Uzasadnienie stanowiska własnego Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 1

Zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy VAT przez pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W związku z powyższą definicją należy uznać, że określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  1. musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki przedsiębiorstwa muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wskazane zadania gospodarcze.

Takie rozumienie definicji ZCP znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. w wyroku NSA z dnia 12 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 2222/09 oraz w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego (przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 sierpnia 2013 r., znak IBPP4/443-204/13/PK, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2012 r., znak IPPP2/443-718/12-2/BH, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 października 2014 r. znak IPTPP4/443-562/14-2/JM czy w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2014 r. znak IPPP1/443-1155/14-2/JŻ).

W świetle powyższego, aby uznać dany zespół składników majątkowych wraz ze zobowiązaniami za ZCP, składniki te muszą być wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Oznacza to, że do uznania danego zespołu składników majątkowych za ZCP nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, lecz musi się ona odznaczać odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. ZCP nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) będących w posiadaniu jednego podmiotu, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Wnioskodawca uważa, że zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, związanych z realizacją działalności gospodarczej w ramach Departamentu Nieruchomości, który ma wejść w skład Majątku Wydzielanego i w ramach podziału Spółki Dzielonej ma podlegać wydzieleniu do Spółki Przejmującej, stanowi ZCP.

Zespół ten spełnia bowiem następujące przesłanki:

  1. stanowią one zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. są wydzielone organizacyjnie w Spółce Dzielonej,
  3. są wydzielone pod względem finansowym,
  4. służą do realizacji określonych zadań gospodarczych (wydzielenie funkcjonalne) i mogą stanowić przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące owe zadania gospodarcze.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia analizę spełnienia powyższych przesłanek przez Majątek Wydzielany:

Ad. 1 Zespół składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań

1.1 Uwagi ogólne

Zgodnie z pierwszym z wymagań dla istnienia ZCP konieczne jest to, aby składały się na nią składniki majątkowe, zarówno materialne jak i niematerialne, w tym zobowiązania. W ustawie VAT brak jest definicji doprecyzowującej o jakich składnikach materialnych i niematerialnych jest mowa. Przyjmuje się, że chodzi tu up. o środki trwale, wartości niematerialne i prawne, wierzytelności, itp. Ponadto ustawodawca wprost określił, że w skład ZCP wchodzą również zobowiązania.

Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, ZCP nie jest sumą poszczególnych przypadkowych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie (por. np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 14 stycznia 2014 r. sygn. IPTPB3/423-428/13-2/PM).

1.2.Departament Nieruchomości jako zespół składników materialnych i niematerialnych

Zdaniem Wnioskodawcy opisany w części G wniosku zespół składników tworzących Departament Nieruchomości, które mają być przejęte przez Spółkę Przejmującą w wyniku podziału Spółki Dzielonej, jest zespołem składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań.

Jak była o tym mowa, w wyniku podziału Spółki Dzielonej i przekazania Majątku Wydzielanego Spółce Przejmującej, Spółka Przejmująca ma nabyć składniki materialne (Nieruchomość, samochód, komputery, telefon, itp.) oraz niematerialne (prawo do bazy danych aktualnych i potencjalnych klientów Departamentu Nieruchomości, prawa wynikające z wydanej decyzji o warunkach zabudowy, prawa wynikające z umów zawartych w ramach przeprowadzania Inwestycji, itp.).

Spółka Przejmująca ma również przejąć zobowiązania związane z funkcjonowaniem Departamentu Nieruchomości (zobowiązania wynikające z umowy dotyczącej partycypowania w kosztach budowy drogi dojazdowej, z umów z Pracownikami Departamentu Nieruchomości, z umów zawartych w związku z przeprowadzaniem inwestycji, z umów najmu części Nieruchomości, umów zawartych celem pozyskania finansowania na nabycie Nieruchomości oraz na realizację Inwestycji, itp.).

W opinii Wnioskodawcy elementy majątku Spółki Dzielonej wchodzące w skład Majątku Wydzielanego, tj. elementy tworzące Departament Nieruchomości, tworzą spójną całość. Pozostają one ze sobą we wzajemnych relacjach, co pozwala na mówienie o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych składników.

Jak była o tym mowa, do Departamentu Nieruchomości zostały bowiem przypisane:

  • Nieruchomość oraz prawa wynikające z użytkowania wieczystego części Nieruchomości,
  • Składniki majątkowe niezbędne do zarządzania Nieruchomością oraz do prowadzenia Inwestycji polegającej na zabudowie Nieruchomości budynkami biurowymi (samochód, komputery, telefon, itp.)
  • Prawa do bazy danych potencjalnych i istniejących klientów, itp.

Do Departamentu Nieruchomości .,przypisano także umowy (w konsekwencji: prawa i obowiązki wynikające z tych umów) zawierane w ramach działalności związanej z administrowaniem Nieruchomością oraz wiążące się z realizacją Inwestycji, w szczególności:

  • Prawa i zobowiązania wynikające z umów najmu części Nieruchomości zawartych przez Spółkę Dzieloną (w tym wynikające z umów dotyczących najmu magazynu oraz powierzchni przeznaczonej pod kontener),
  • Prawa i zobowiązania wynikające z umów o pracę zawartych z Pracownikami Departamentu Nieruchomości,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z umowy z architektem,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z umowy o pozyskiwanie klientów (potencjalnych najemców w budynkach biurowych),
  • Prawa i zobowiązania wynikające z umowy dotyczącej partycypowania w kosztach budowy drogi dojazdowej,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z przetargu mającego wyłonienie asesora odpowiedzialnego za dokonanie certyfikacji ekologicznej budynków, które powstaną w ramach Inwestycji,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z umów kredytowych zaciągniętych w celu nabycia Nieruchomości oraz umów mających na celu pozyskanie finansowania na realizację Inwestycji na Nieruchomości.

Do Departamentu Nieruchomości przypisano również prawa i obowiązki z decyzji administracyjnych i innych aktów: wydawanych w związku z przeprowadzaniem Inwestycji, czy prawa i obowiązki wynikające z uczestniczenia Spółki Dzielonej w postępowaniach administracyjnych związanych z realizacją Inwestycji, w tym między innymi:

  • Prawa i zobowiązania wynikające z wydanego pozwolenia na rozbiórkę,
  • Prawa i zobowiązania wynikające z wydanej decyzji o warunkach zabudowy,
  • Prawa wynikające z ustalonych warunków technicznych przyłączenia budynków, które mają zostać wybudowane w ramach Inwestycji, do sieci ciepłowniczej oraz energetycznej,
  • Prawa wynikające z decyzji w sprawie warunków technicznych na odprowadzenie wód opadowych do kanalizacji deszczowej, w sprawie warunków technicznych na przebudowę magistrali wodociągowej, na rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej oraz budowę przyłączy wodociągowych i kanalizacji sanitarnej.

W opinii Wnioskodawcy Nieruchomość, wraz z pozostałymi składnikami należącymi do Majątku Wydzielanego, stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych wzajemnie ze sobą powiązanych. Nieruchomość stanowi bowiem fundament Departamentu Nieruchomości, gdyż to na niej przeprowadzona ma zostać Inwestycja. W konsekwencji to na Nieruchomości znajdować będzie się biurowiec lub biurowce. W wybudowanym budynku lub budynkach będą się natomiast znajdować lokale, które będą przedmiotem administrowania i wynajmu przez Departament Nieruchomości lub przez Spółkę Przejmującą (jeśli przed dniem ukończenia realizacji Inwestycji dojdzie do podziału Spółki Dzielonej).

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca uważa, że Nieruchomość jest elementem zespołu powiązanych ze sobą składników zgromadzonych w Majątku Wydzielanym (w Departamencie Nieruchomości), nie zaś elementem zespołu składników należących do Departamentu Dealerskiego. Takiego przyporządkowania Nieruchomości nie zmienia fakt, iż Nieruchomość jest częściowo wykorzystywana do prowadzenia działalności podstawowej Spółki Dzielonej. Działalność Departamentu Dealerskiego nie jest bowiem związana nierozłącznie z żadną nieruchomością. Może ona być skutecznie prowadzona i kontynuowana w innej lokalizacji (przy wykorzystaniu innych nieruchomości). Może ona być również prowadzona i kontynuowana na Nieruchomości po jej przeniesieniu do Spółki Przejmującej wraz z Majątkiem Wydzielanym (w oparciu o zawartą umowę najmu).

Przeprowadzana przez Departament Nieruchomości Inwestycja oparta jest natomiast ściśle na Nieruchomości, gdyż wszystkie wydawane przez organy administracji i inne instytucje pozwolenia, warunki, decyzje itp., które Spółka Dzielona uzyskała lub o wydanie których się ubiega, są skuteczne wyłącznie dla lokalizacji Inwestycji wskazywanej we wnioskach o ich wydanie. Skuteczność uzyskanych decyzji i pozwoleń umożliwiających przeprowadzenie Inwestycji pozostaje zatem w mocy tylko wówczas, gdy Inwestycja przeprowadzona będzie na Nieruchomości. Również umowy takie jak umowa o inwentaryzację zieleni, czy umowa z architektem wiążące są dla konkretnej lokalizacji (dotyczą Nieruchomości). Z tych względów Nieruchomość związana jest właśnie z Majątkiem Wydzielanym zorganizowanym w ramach Departamentu Nieruchomości, a nie z majątkiem przypisywanym do Departamentu Dealerskiego.

Departament Dealerski jest bowiem w etanie samodzielnie kontynuować prowadzenie swojej działalności gospodarczej po dokonaniu podziału Spółki Dzielonej i przeniesieniu Majątku Wydzielanego, w tym Nieruchomości, do Spółki Przejmującej. W Spółce Dzielonej pozostaną bowiem takie zasoby, jak zespół doświadczonych i wykwalifikowanych pracowników, specjalistyczne maszyny (w tym diagnostyczne, naprawcze, lakiernicze itp.), sprzęt, środki obrotowe w postaci samochodów i ich części, oraz wartości niematerialne, w tym prawo do nazwy i znaku handlowego E.. oraz prawa do wykorzystywania znaków firmowych przedsiębiorstw samochodowych będących dostawcami Spółki Dzielonej wynikające z umów dealerskich zawartych z tymi firmami. Specyfika działalności podstawowej Spółki Dzielonej, w szczególności w zakresie prowadzenia serwisu samochodowego, sprawia, że podstawą jej prowadzenia są wykwalifikowani pracownicy dokonujący napraw oraz sprzęt i urządzenia taką naprawę umożliwiające. Nie ma przy tym znaczenia, czy usługi będą świadczone w budynku będącym własnością spółki takie usługi świadczącej, czy też w pomieszczeniach wynajętych. Klienci bardziej przywiązani są do zaufanych specjalistów dokonujących napraw niż do umiejscowienia serwisu. Równie nikłe powiązania pomiędzy miejscem prowadzenia działalności, a samą działalnością występują w przypadku prowadzenia salonu samochodowego, gdyż co do zasady klienci zainteresowani są marką i renomą oferowanych pojazdów, zaś lokalizacja salonu ma drugorzędne znaczenie.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że Nieruchomość stanowi element składowy Majątku Wydzielanego.

Ad. 2 Wydzielenie organizacyjne

2.1.Uwagi ogólne

Wyodrębnienie organizacyjne zachodzi, gdy ZCP ma określone miejsce w strukturze organizacyjnej danego przedsiębiorstwa. Ocena, czy dany zespół składników majątkowych jest ZCP, czy też nie, dokonywana jest na dzień zbycia. Istotne jest zatem to, czy składniki majątkowe stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa u zbywcy, a nie to czy będą one tworzyć ZCP u nabywcy.

O najwyższym stopniu wyodrębnienia organizacyjnego można mówić w sytuacji, gdy w ramach przedsiębiorstwa zbywcy doszło do wyodrębnienia oddziału zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Należy jednak podkreślić, że pojęcie wyodrębnienia organizacyjnego nie jest równoznaczne z wyodrębnieniem organizacyjnoprawnym. W związku z tym, do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za ZCP nie jest konieczne wyodrębnianie części przedsiębiorstwa w formie oddziału zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Zdaniem organów podatkowych dany zespół składników majątkowych jest wyodrębniony organizacyjnie, jeśli w strukturze danego przedsiębiorstwa utworzony został na przykład wydział, zakład, czy dział (por np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 października 2014 r., znak IPPP2/443-720/14-2/RR, czy interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 września 2014 r., znak ILPP1/443-526/14-3/MK). Za wyodrębnieniem organizacyjnym może przemawiać także struktura zarządzania, podległość służbowa i funkcjonalna pracowników danej jednostki wewnętrznej, itp. (Por. np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 lutego 2012 r., znak IBPP3/443-1257/11/KO, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 kwietnia 2009 r., znak IPPP2/443-174/09-3/MK).

2.2.Wydzielenie organizacyjne Departamentu Nieruchomości

Zdaniem Wnioskodawcy Departament Nieruchomości został wyodrębniony organizacyjnie w strukturach Spółki Dzielonej. O wydzieleniu organizacyjnym Departamentu Nieruchomości świadczy m.in.:

  • Fakt podjęcia przez Zarząd Spółki Dzielonej Uchwały, na mocy której formalnie postanowiono o utworzeniu Departamentu Nieruchomości i Departamentu Dealerskiego,
  • Wyznaczenie kierownika Departamentu Nieruchomości,
  • Przypisanie do Departamentu Nieruchomości Pracowników Departamentu Nieruchomości, którzy służbowo odpowiadają przed kierownikiem tego departamentu.

Formalne wyodrębnienie obu zakresów działalności Spółki Dzielonej zostało dokonane na mocy Uchwały, która rozdzieliła całość działalności Spółki Dzielonej pomiędzy Departamenty. Na jej mocy formalnie i organizacyjnie rozdzielono dwie sfery działalności operacyjnej Spółki Dzielonej: działalność podstawową Spółki Dzielonej w zakresie sprzedaży i serwisowania samochodów oraz działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami Spółki Dzielonej i przeprowadzaniem na nich inwestycji.

Ad. 3 Wydzielenie finansowe

3.1.Uwagi ogólne

Wyodrębnienie finansowe ZCP oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP, a ściślej do realizowanych przez ZCP zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową. Konieczność wyodrębnienia finansowego ZCP nie oznacza automatycznie, że ZCP musi być samobilansującym się oddziałem.

W judykaturze podkreśla się, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (wyrok WSA w Szczecinie z dnia 2 czerwca 2011 r., sygn. I SA/Sz 197/11 czy WSA w Warszawie z dnia 18 marca 2011 r., sygn. III SA/Wa 176/10). NSA w wyroku z dnia 15 listopada 2012 r. sygn. akt II FSK 692/11, przedstawił natomiast następujące stanowisko:

Rozważając kwestię wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć między innymi na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występu w strukturze podatnika w sposób, w którym pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze. Wyodrębnienie finansowe oznacza natomiast możliwość prawidłowego przyporządkowania do tej zorganizowanej części przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań.

Analogiczny pogląd wyrażony został również indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 sierpnia 2013 r., znak IBPB1/2/423-557/13/PH, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 września 2014 r., znak IPPP2/443-615/14-2/KBr, czy w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 września 2014 r. znak IBPP4/443-256/14/LG.

Wystarczające jest zatem wyodrębnienie danej części przedsiębiorstwa dla celów rachunkowości zarządczej, jeśli polega ono na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa (por wyrok WSA w warszawie z dnia 18 marca 2011 r., sygn. III SA/Wa 1765/10). Z analizy wydanych interpretacji podatkowych wynika, że o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć między innymi plan kont danej spółki, czy sprawozdawczość finansowa (tak np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 grudnia 2011 r., znak IBPB1/2/423-l186/11/MO). Zdaniem organów podatkowych o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć sposób wystawiania dokumentów księgowych pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów do odpowiedniej części przedsiębiorstwa (tak np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 maja 2009 r., znak ILPP2/443-319/09-4/MR).

3.2.Wydzielenie finansowe Departamentu Nieruchomości

W opinii Wnioskodawcy, Departament Nieruchomości jest wydzielony finansowo w strukturach Spółki Dzielonej. O wydzieleniu finansowym Departamentu Nieruchomości w strukturach Spółki Dzielonej świadczy m.in. to, że:

  • Spółka Dzielona wyodrębniła konta księgowe dotyczące Departamentu Nieruchomości, na których ewidencjonuje wyłącznie przychody i koszty związane z działalnością Departamentu Nieruchomości,
  • Spółka Dzielona odpowiednio oznacza faktury związane z prowadzeniem działalności przez Departament Nieruchomości,
  • Departament Nieruchomości na cele swoich rozliczeń posługuje się przypisanym mu, konkretnie wskazanym, odrębnym kontem bankowym,
  • Departament Nieruchomości zobowiązany jest do samodzielnego sporządzania bilansu i rachunku zysków i strat ze swojej działalności,
  • Księgi rachunkowe Spółki Dzielonej są prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów i przychodów związanych z działalnością prowadzoną w ramach Departamentu Nieruchomości.

Ad. 4 Wydzielenie funkcjonalne

4.1.Uwagi ogólne

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako zdolność ZCP do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Zatem, aby zespół składników materialnych i niematerialnych mógł być uznany za ZCP, musi posiadać potencjalną zdolność do ewentualnego funkcjonowania na rynku jako samodzielny podmiot gospodarczy. ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach wyrażają opinię, że istotne jest to, aby wyodrębniony majątek był wystarczający (kompletny), aby bez jakichkolwiek uzupełnień kontynuowana mogła być działalność gospodarcza, jaka była dotychczas prowadzona z jego wykorzystaniem (por np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 lutego 2012 r., znak IBPP3/443-1257/11/KO). Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W wyroku NSA z dnia 23 marca 2012 r. Sąd podkreślił, że brak w przedsiębiorstwie wewnętrznych działów obsługujących jego zadania kadrowe, informatyczne i finansowe nie pozbawia tegoż przedsiębiorstwa możliwości realizacji określonych zadań gospodarczych: istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest prowadzenie działalności gospodarczej poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing).

4.2.Wydzielenie funkcjonalne Departamentu Nieruchomości

Z uwagi na powiązanie i wyspecjalizowanie składników majątkowych, w tym zobowiązań, przypisanych do Departamentu Nieruchomości oraz fakt, iż do Departamentu Nieruchomości zostali przypisani Pracownicy Departamentu Nieruchomości, a do zarządzania tym departamentem wyznaczono jego kierownika, można argumentować, że Departament Nieruchomości jest zdolny do samodzielnego prowadzenia przypisanej mu działalności. Posiadane zasoby materialne i niematerialne są bowiem w pełni wystarczające na potrzeby przypisanej Departamentowi Nieruchomości działalności. Działalność ta może być prowadzona przez Departament Nieruchomości w ramach Spółki Dzielonej, jak również może być skutecznie kontynuowana po wydzieleniu tj. przeniesieniu Majątku Wydzielanego do Spółki Przejmującej.

Innymi słowy, w ramach Spółki Dzielonej Departament Nieruchomości działa jako wyspecjalizowana jednostka organizacyjna, samodzielnie realizuje powierzone mu zadania i może kontynuować prowadzoną działalność w ramach Spółki Przejmującej, bez konieczności przeprowadzania w tym celu jakichkolwiek dodatkowych zmian restrukturyzacyjnych. Tym samym można argumentować, że Departament Nieruchomości posiada zdolność do potencjalnego funkcjonowania na rynku jako niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące swoje zadania gospodarcze.

Stanowisko własne Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 2:

Zdaniem Spółki Dzielonej czynność przeniesienia Majątku Wydzielanego na Spółkę Przejmującą dokonana w wyniku planowanego podziału Spółki Dzielonej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uzasadnienie stanowiska własnego Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 2:

Zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy VAT przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP. W związku z tym, gdy przedmiotem, czynności jest zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP czynność ta nie podlega przepisom Ustawy VAT. Zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, darowiznę, czy przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu (por. np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 listopada 2014 r., znak IBPP3/443-875/14/JP czy interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 grudnia 2014 r., znak IPPP1/443-1203/14-2/JL).

Jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 11 września 2014 r., znak IPPP2/443-576/14-2/AO, również przejęcie ZCP w drodze podziału spółki stanowi transakcję zbycia w rozumieniu przepisu art. 6 pkt 1 ustawy VAT Nie budzi wątpliwości, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę łub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy przeniesienie własności. Tym samym, podział spółki przez wydzielenie jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, o ile przedmiotem dostawy jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa. Analogiczny pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 16 maja 2014 r., znak IBPP4/443-134/14/EK oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 października 2014 r., znak ILPPl/443-642/13-2/AWa.

Jak była o tym mowa, Spółka Dzielona uważa, że Majątek Wydzielany, który w wyniku podziału Spółki Dzielonej ma zostać przeniesiony na Spółkę Przejmującą, stanowić będzie ZCP. W związku z tym, czynność przeniesienia Majątku Wydzielanego na Spółkę Przejmującą nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Wnioskodawca prosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Natomiast przez świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług nie podlegają opodatkowaniu.

W związku z art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin transakcja zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia dostawy towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowi treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm.).

Zgodnie z art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych wyróżniono cztery sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych.

Podział może być dokonany:

  1. przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie),
  2. przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek),
  3. przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki),
  4. przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Nie budzi wątpliwości, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy przeniesienie własności.

Do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej (art. 529 § 2 Kodeksu Spółek Handlowych).

Zatem podział spółki przez wydzielenie jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, o ile przedmiotem dostawy jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona obiektywnie oceniając posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

W świetle powyższego, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno on mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55&¹ Kodeksu Cywilnego.

Wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT powinien być interpretowany z uwzględnieniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl. W wyroku tym Trybunał stwierdził, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Spółka Dzielona w celu ułatwienia zarządzania i realizowania zadań gospodarczych wydzieliła dwa oddzielne departamenty: Departament Nieruchomości oraz Departament Dealerski. Utworzenie Departamentów nastąpiło w drodze uchwały Zarządu Spółki Dzielonej pomiędzy Departamenty. Dokonano podziału składników majątkowych Spółki Dzielonej oraz inne składniki majątkowe, które są niezbędne do prowadzenia przypisanej Departamentowi Nieruchomości działalności gospodarczej w zakresie administrowania nieruchomościami. Departament Nieruchomości będzie samodzielnie sporządzał bilans i rachunek zysków i strat. Departamenty posiadają odrębne rachunki bankowe, którymi będą posługiwać się we wszystkich rozliczeniach związanych z ich działalnością. W wyniku dokonania podziału Spółki Dzielonej na Spółkę Przejmującą zostaną m.in. przeniesione prawa i zobowiązania wynikające z umów z wykonawcami oraz prawa i obowiązki wynikające z umów mających na celu zapewnienie finansowania niezbędnego do realizacji Inwestycji. Wnioskodawca wskazuje, że po dokonaniu transakcji podziału Spółka Dzielona będzie kontynuować prowadzenie działalności w zakresie swojej działalności podstawowej.

Mając na uwadze zaprezentowany opis sprawy należy stwierdzić, że w opisanej sytuacji zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania przedmiotowego zespołu składników Departamentu Nieruchomości (Majątku Wydzielonego) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Wydzielona część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jest bowiem zespołem składników materialnych i niematerialnych, organizacyjnie i finansowo wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, przeznaczonym do realizacji określonych zadań gospodarczych i potencjalnie mogłyby one stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Zatem w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i opisana przez Wnioskodawcę czynność polegająca na podziale przez wydzielenie i przeniesienie do Spółki przejmującej części majątku Spółki dzielonej (Wnioskodawcy) w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 4 ksh stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 6 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach