Temat interpretacji
W zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na przeprowadzeniu nieodpłatnych szkoleń dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie finansowanych z funduszy unijnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2015 r. (data wpływu 2 lipca 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2015 r. (data wpływu 31 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na przeprowadzeniu nieodpłatnych szkoleń dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie finansowanych z funduszy unijnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 lipca 2015 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2015 r. (data wpływu 31 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na przeprowadzeniu nieodpłatnych szkoleń dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie finansowanych z funduszy unijnych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, oraz statutu. Fundacja prowadzi działalność statutową i gospodarczą, jest więc czynnym podatnikiem VAT. Fundacja realizuje działalność statutową m.in. poprzez organizowanie szkoleń, kursów o tematyce społecznej, gospodarczej, w szczególności z zakresu ekonomii, rachunkowości, zarządzania, ochrony zdrowia, ochrony środowiska naturalnego, prawa, rolnictwa i leśnictwa.
Fundacja prowadzi również działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości własnych, z których czerpie przychody.
W 2014 roku Fundacja wstąpiła do konsorcjum realizującego projekty szkoleniowe w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Działanie 111 Szkolenia dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie. Projekt finansowany jest ze ze środków PROW na lata 2007-2013, a realizowane w jego zakresie czynności i ponoszone wydatki nie służą prowadzeniu czynności opodatkowanych. Szkolenia organizowane w ramach projektu są bezpłatne dla uczestników.
Konsorcjum zostało utworzone przez 4 podmioty: Fundację , Szkołę , Związek oraz firmę .
Konsorcjum działa na zasadzie formalnego ale zachowującego odrębność podmiotów porozumienia. W wyniku podziału partnerów w praktyce projekt realizowany jest przez 2 pomioty Fundację i ZZ C, i tylko one ponoszą koszty w ramach projektu.
Lider konsorcjum przekazuje partnerom w formie zaliczki środki finansowe od instytucji pośredniczącej, natomiast każdy partner realizuje będące po jego stronie zadania, zgodnie z własnymi wewnętrznymi procedurami.
W związku z organizacją szkoleń Fundacja nabywa usługi ściśle związane z realizacją projektu. Podatek VAT naliczony w przedmiotowych fakturach, został uznany za koszt kwalifikowany projektu z brakiem możliwości uzyskania zwrotu zapłaconego podatku.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Fundacja ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od kosztów (zakupów) związanych realizacją projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Poczynione zakupy nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem, Fundacja realizując swoje cele statutowe nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego, na podstawie art. 15 ust. 2, art. 86 ust. 1 oraz art. 43 ust. 2.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków, wydatki te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezsporny.
Zatem mając na uwadze treść powołanych przepisów, a w szczególności art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług przysługuje w takim zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.
W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z treści art. 88 ust. 4 powołanej ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada status fundacji i prowadzi działalność statutową i gospodarczą; jest czynnym podatnikiem VAT. Fundacja realizuje działalność statutową m.in. poprzez organizowanie szkoleń, kursów o tematyce społecznej, gospodarczej, w szczególności z zakresu ekonomii, rachunkowości, zarządzania, ochrony zdrowia, ochrony środowiska naturalnego, prawa, rolnictwa i leśnictwa.
Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości własnych, z których czerpie przychody.
W 2014 roku Fundacja wstąpiła do konsorcjum utworzonego przez 4 podmioty, które realizuje projekty szkoleniowe w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Działanie 111 Szkolenia dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie. Projekt finansowany jest ze ze środków PROW na lata 2007-2013, a realizowane w jego zakresie czynności i ponoszone wydatki nie służą prowadzeniu czynności opodatkowanych. Szkolenia organizowane w ramach projektu są bezpłatne dla uczestników.
W związku z organizacją szkoleń Fundacja nabywa usługi ściśle związane z realizacją projektu. Podatek VAT naliczony w ww. fakturach, został uznany za koszt kwalifikowany projektu z brakiem możliwości uzyskania zwrotu zapłaconego podatku.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dotyczących realizowanego projektu.
W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny, wskutek czego poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę w ramach projektu są bezpłatne dla uczestników, zatem wydatki związane z ich realizacją nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług poniesione w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Tut. Organ nadmienia, że wskazany przez Stronę przepis art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w swej treści definiował pojęcie towarów używanych, a ponadto został uchylony z dniem 1 stycznia 2014 r. przepisem art. 1 pkt 34 lit. b) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z dnia 9 stycznia 2013 r.), w związku z czym przepis ten nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.
Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników dotyczących zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 269 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie