Czy Ochotniczej Straży Pożarnej M. pomimo, że nie jest ona podatnikiem VAT przysługuje odliczenie podatku VAT od zakupionych towarów i usług sfinans... - Interpretacja - IBPP4/4512-76/15/BP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.03.2015, sygn. IBPP4/4512-76/15/BP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej M. pomimo, że nie jest ona podatnikiem VAT przysługuje odliczenie podatku VAT od zakupionych towarów i usług sfinansowanych ze środków unijnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 lutego 2015 r. (data wpływu 26 lutego 2015 r.), o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. X. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2015 r. został złożony do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. X..

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 24.10.2014 roku OSP M. podpisała umowę z Urzędem Marszałkowski o dofinansowanie zadania pt. X. pełniących rolę świetlicy wiejskiej celem pogłębienia integracji zarówno dzieci, ludzi młodych i starszych a tym samym stworzenie przyjaznej przestrzeni do rozwijania zainteresowań i uzdolnień oraz twórczego spędzania wolnego czasu, po czym przystąpiła do realizacji zadania.

Zadanie to jest współfinansowane w 80% ze środków unijnych tj. w ramach PROW na lata 2007-2013. Pozostałe koszty pokryte zostaną z budżetu OSP M.. Wnioskodawca składając wniosek o dofinasowanie ujął podatek VAT jako koszt kwalifikowalny podlegający refundacji. Nadmienić należy. że przedmiotowe zadanie zostało zrealizowane na potrzeby mieszkańców Gminy. OSP M. jako użytkownik budynków należących do Gminy dzięki realizacji ww. projektu nie będzie pobierał żadnych opłat za korzystanie ze świetlicy. W związku z powyższym towary i usługi nabyte w celu realizacji operacji nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług VAT. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do w/w wniosku o płatności w 2013 roku zrealizowanego projektu w ramach PROW na lata 2007-2013 , działanie 413-Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga żadnych dochodów ze sprzedaży towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej M. pomimo, że nie jest ona podatnikiem VAT przysługuje odliczenie podatku VAT od zakupionych towarów i usług sfinansowanych ze środków unijnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej zakup towarów i usług sfinansowanych ze środków unijnych w ramach realizowanego projektu opisanego we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 24.10.2014 roku OSP M. podpisała umowę z Urzędem Marszałkowski o dofinansowanie zadania pt. X. pełniących rolę świetlicy wiejskiej celem pogłębienia integracji zarówno dzieci, ludzi młodych i starszych a tym samym stworzenie przyjaznej przestrzeni do rozwijania zainteresowań i uzdolnień oraz twórczego spędzania wolnego czasu, po czym przystąpiła do realizacji zadania. Zadanie to jest współfinansowane w 80% ze środków unijnych tj. w ramach PROW na lata 2007-2013. Pozostałe koszty pokryte zostaną z budżetu OSP M.. Przedmiotowe zadanie zostało zrealizowane na potrzeby mieszkańców Gminy. OSP M. jako użytkownik budynków należących do Gminy dzięki realizacji ww. projektu nie będzie pobierał żadnych opłat za korzystanie ze świetlicy. W związku z powyższym towary i usługi nabyte w celu realizacji operacji nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług VAT. Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga żadnych dochodów ze sprzedaży towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. X..

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach