Temat interpretacji
Opodatkowanie przeniesienia prawa własności sieci uzbrojenia technicznego w zamian za wygaśnięcie zobowiązania podatkowego oraz opodatkowania wniesienia aportem sieci uzbrojenia technicznego do Spółki z o.o.
Na podstawie art. 14b
§ 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j.
Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania
interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze
zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra
Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we
wniosku z dnia 23 lipca 2012r. (data wpływu 27 lipca 2012r.),
uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2012r. (data wpływu 24
października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów
prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie
opodatkowania przeniesienia prawa własności sieci uzbrojenia
technicznego w zamian za wygaśnięcie zobowiązania podatkowego oraz
opodatkowania wniesienia aportem sieci uzbrojenia technicznego do
Spółki z o.o. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia prawa własności sieci uzbrojenia technicznego w zamian za wygaśnięcie zobowiązania podatkowego oraz opodatkowania wniesienia aportem sieci uzbrojenia technicznego do Spółki z o.o.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 października 2012r. (data wpływu 24 października 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 12 października 2012r. znak IBPP2/443-773/12/KO.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina planuje przejęcie od Spółki sieci uzbrojenia technicznego tj. sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, stanowiących własność Spółki, zlokalizowanych w X. Przejęcie to nastąpi w zamian za zaległości podatkowe zgodnie z przepisami art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa. Przejęte przez Gminę sieci, przekazane zostaną aportem do Miejskiego Przedsiębiorstwa. Wartość przejmowanych sieci wynosi 651 .315,00 zł.
Wnioskodawca nadmienia również, że przy przekazywaniu Gminie własności sieci w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej Spółka nie będzie naliczała podatku VAT od ww. wartości sieci stosując zwolnienie wynikające art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (zapisy projektu porozumienia).
Pismem z dnia 19 października 2012r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe następująco:
Mając na uwadze definicję budowli zawartą w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) stwierdzić należy, iż sieci kanalizacyjne i sieci wodociągowe stanowią budowlę, gdyż są obiektami liniowymi, które zostały wymienione jako budowle w tymże artykule.
Spółce przy nabyciu sieci wodociągowych i sieci kanalizacyjnych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dostawa przez Spółkę sieci kanalizacyjnych i sieci wodociągowych nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054).
Pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a dostawą sieci kanalizacyjnych i wodociągowych nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.
Spółka w czasie eksploatacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych ponosiła wydatki związane z utrzymaniem ich sprawności technicznej (bieżące remonty), nie były to jednak wydatki, w stosunku do których miała by prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Sieci wodociągowe i sieci kanalizacyjne nie były wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych.
Przy nabyciu sieci uzbrojenia technicznego, tj. sieci wodociągowej i kanalizacyjnej Gminie (Wnioskodawcy) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dostawa sieci kanalizacyjnych przez Gminę (Wnioskodawcę) nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054).
Pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a dostawą sieci kanalizacyjnych nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.
Gmina (Wnioskodawca) nie będzie ponosiła wydatków na ulepszenie przedmiotowych sieci kanalizacyjnych i wodociągowych, w stosunku do których miałaby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym odpowiedź na pytanie zawarte pod lit. j jest negatywna.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy Spółka powołuje właściwą podstawę prawną do zwolnienia z podatku VAT przy przekazywaniu Gminie własności przedmiotowych sieci w trybie art. 66 ordynacji podatkowej ...
- Czy Gmina powinna naliczyć podatek VAT od wartości przedmiotowych sieci w związku z przekazywaniem ich aportem na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa...
Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko w zakresie pytania nr 1 ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 października 2012r.):
Ad. 1
Przekazanie na rzecz Gminy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez Spółkę będzie czynnością zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Ad. 2
Ponieważ w stosunku do przedmiotowych sieci Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również Gmina nie będzie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowych sieci, planowana przez Gminę czynność, tj. aport sieci na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa stanowiąca dostawę budowli zwolniona jest z podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 66 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749), szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz:
- Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa;
- gminy, powiatu lub województwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.
W myśl art. 66 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przeniesienie następuje na wniosek podatnika:
- w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, na podstawie umowy zawartej, za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego, między starostą wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej a podatnikiem;
- w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2, na podstawie umowy zawartej między wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo marszałkiem województwa a podatnikiem.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również
- przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
- wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
- wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
- wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
- ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
- oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
- zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Ustawodawca nie wyłączył z opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia własności rzeczy, prawa użytkowania wieczystego lub praw majątkowych na rzecz Skarbu Państwa, w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa, jak również nie wyłączył z opodatkowania tym podatkiem przeniesienia własności rzeczy, prawa użytkowania wieczystego lub praw majątkowych na rzecz gminy, powiatu lub województwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.
Dokonywanie ww. czynności, uregulowanych w art. 66 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stanowi szczególny przypadek wygaśnięcia zobowiązania podatkowego, co nie zmienia faktu, że przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych w tym trybie jest czynnością, która zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Wygaśnięcie zobowiązania na podstawie art. 66 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jest następstwem zawarcia umowy cywilnoprawnej pomiędzy zobowiązanym do zapłaty podatku a starostą wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, natomiast wygaśnięcie zobowiązania na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jest następstwem zawarcia umowy cywilnoprawnej pomiędzy zobowiązanym do zapłaty podatku a wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo marszałkiem województwa. Zatem, czynność będąca przedmiotem takiej umowy mieści się w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje przejęcie od Spółki sieci uzbrojenia technicznego tj. sieci wodociągowe i kanalizacyjne. Przejęcie to nastąpi w zamian za zaległości podatkowe zgodnie z przepisami art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż przeniesienie własności rzeczy (sieci uzbrojenia technicznego), w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej na rzecz Gminy, reprezentowanej przez Prezydenta Miasta, w zamian za zaległości podatkowe, stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podlegającą co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy.
Opodatkowaniu bowiem podlega odpłatna dostawa związana z przeniesieniem prawa rozporządzania towarami jak właściciel. Przeniesienie następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej i jest ono odpłatne. Odpłatnością w przedmiotowym przypadku jest kwota zaległości podatkowych, która zostanie skompensowana z wartością rzeczy.
Ponadto z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca po przejęciu od Spółki sieci uzbrojenia technicznego zamierza przedmiotowe sieci wnieść aportem do Miejskiego Przedsiębiorstwa. Przedmiotem aportu będą sieci uzbrojenia technicznego, które jak wskazał Wnioskodawca stanowią budowle w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.).
Według art. 2 pkt 22 ww. ustawy sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W tym miejscu należy wskazać, iż aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe. Z uwagi na powyższe, wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci budowli tj. sieci uzbrojenia technicznego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a tym samym mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego w rozpatrywanej sprawie, w celu ustalenia, czy dostawa przedmiotowych budowli będzie podlegała opodatkowaniu czy też zwolnieniu z opodatkowania należy odwołać się do niżej przedstawionych regulacji dotyczących dostawy budowli.
Podstawowa stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.
Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.
Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy). Bowiem zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.
W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosowanie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b zgodnie z zapisem art. 43 ust. 7a ustawy nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.
Podkreślenia wymaga, że dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ważne jest, czy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółce przy nabyciu sieci uzbrojenia technicznego tj. sieci wodociągowych i sieci kanalizacyjnych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dostawa przez Spółkę sieci kanalizacyjnych i sieci wodociągowych jak wyjaśnił Wnioskodawca nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a dostawą sieci kanalizacyjnych i wodociągowych nie upłynie okres krótszy niż 2 lata. Spółka w czasie eksploatacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych ponosiła wydatki związane z utrzymaniem ich sprawności technicznej (bieżące remonty), nie były to jednak wydatki, w stosunku do których miałaby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Sieci wodociągowe i sieci kanalizacyjne nie były wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych.
Tak więc mając powyższe na uwadze, skoro przejęcie przez Wnioskodawcę od Spółki sieci uzbrojenia technicznego tj. sieci kanalizacyjnych i wodociągowych nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed pierwszym zasiedleniem, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, jak również spełniony zostanie drugi warunek umożliwiający zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, gdyż pomiędzy pierwszym zasiedleniem i dostawą sieci uzbrojenia technicznego nie upłynie okres krótszy niż 2 lata to dostawa ww. sieci uzbrojenia technicznego przez Spółkę na rzecz Wnioskodawcy będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe, lecz prawidłowość stanowiska wynika z innej podstawy prawnej niż wskazał Wnioskodawca, bowiem przejęcie przez Wnioskodawcę sieci uzbrojenia technicznego będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a nie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika także, iż przejęte przez Wnioskodawcę sieci uzbrojenia technicznego, przekazane zostaną aportem do Miejskiego Przedsiębiorstwa. Przy nabyciu sieci uzbrojenia technicznego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dostawa sieci kanalizacyjnych przez Wnioskodawcę nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a dostawą sieci kanalizacyjnych nie upłynie okres krótszy niż 2 lata. Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych sieci kanalizacyjnych i wodociągowych, w stosunku do których miałaby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle powyższego wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci aportu sieci uzbrojenia technicznego do Miejskiego Przedsiębiorstwa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż aport sieci uzbrojenia technicznego nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed pierwszym zasiedleniem, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, jak również pomiędzy pierwszym zasiedleniem i dostawą sieci kanalizacyjnych nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.
Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe lecz wynika ono z innej podstawy prawnej niż wskazał Wnioskodawca, bowiem aport sieci uzbrojenia technicznego będzie zwolniony od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a nie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
Ponadto należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe. W przypadku zmiany któregokolwiek z elementów tego zdarzenia przyszłego, przedmiotowa interpretacja traci swą ważność.
Dodatkowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy tylko sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy i w zakresie postawionego pytania nr 1 nie wywołuje skutków w stosunku do sytuacji prawnopodatkowej Spółki.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach