Możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. - Interpretacja - IBPP1/443-672/13/KJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.10.2013, sygn. IBPP1/443-672/13/KJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 14 października 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 14 października 2013r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna w dniu 16 stycznia 2013 r. złożyła do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów objętego PROW na lata 2007 - 2013 na realizację operacji pt. ().

W dniu 11 czerwca 2013 r. Ochotnicza Straż Pożarna w ramach ww. działania zawarła umowę z Samorządem Województwa na realizację operacji pn.: (). W ramach realizacji operacji zrealizowane będą następujące zadania:

  • zakup produktów do przygotowania potraw - dań regionalnych, które będą udostępnione bezpłatnie do degustacji przez uczestników imprezy. Będą to bigos, fasolka, wypieki wiejskie, smalec, chleb wiejski. Zakupiono produkty do ich przygotowania - zakup udokumentowany fakturą VAT wystawioną na OSP.
  • oprawa muzyczna i prowadzenie imprezy - usługa wykonywana przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, będzie udokumentowana na podstawie umowy cywilno-prawnej (umowa o dzieło) i rachunku wystawionego przez wykonawcę na OSP. Wykonawca nie jest podatnikiem podatku VAT.
  • koncert orkiestry - usługa wykonywana przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, będzie udokumentowana na podstawie umowy cywilno-prawnej (umowa o dzieło) i rachunku wystawionego przez wykonawcę na OSP. Wykonawca nie jest podatnikiem podatku VAT.
  • wynajem ochrony fizycznej imprezy, która będzie dbała o porządek i bezpieczeństwo uczestników imprezy - usługa udokumentowana fakturą VAT, wystawiona na OSP.
  • druk plakatów, zaproszeń, baneru reklamowego w celu zareklamowania imprezy - usługa udokumentowana fakturą VAT, wystawiona na OSP.
  • przygotowanie i zaprezentowanie wystawy historycznej pt: G. dziś i wczoraj - podczas której zostaną zaprezentowane historyczne i aktualne materiały (fotografie, publikacje, przedmioty, eksponaty) prezentujące ważne i ciekawe wydarzenia związane z miejscowością - usługa wykonywana przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą niebędącą podatnikiem podatku VAT. Usługa udokumentowana na podstawie faktury. Wystawionej na OSP.

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żaden sposób do czynności odpłatnych. Wszystkie pozostałe prace związane z przygotowanie dań regionalnych i wypieków, ich podawanie w czasie imprezy, jak również przygotowanie imprezy zostanie wykonane przez członków OSP nieodpłatnie w ramach pracy własnej, udokumentowanej we wniosku.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT i rachunki dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawiane będą na Ochotniczą Straż Pożarną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 14 października 2013 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 PROW 2007-2013)...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 14 października 2013 r.), nie ma on możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 PROW 2007-2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Art. 15 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 16 stycznia 2013 r. złożył do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów objętego PROW na lata 2007 - 2013 na realizację operacji pt. ().

W dniu 11 czerwca 2013 r. Wnioskodawca w ramach ww. działania zawarł umowę z Samorządem Województwa na realizację ww. operacji.

W ramach realizacji operacji zrealizowane będą zadania: zakup produktów do przygotowania potraw, oprawa muzyczna i prowadzenie imprezy, koncert orkiestry, wynajem ochrony fizycznej imprezy, druk plakatów, zaproszeń, baneru reklamowego w celu zareklamowania imprezy, przygotowanie i zaprezentowanie wystawy historycznej.

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żaden sposób do czynności odpłatnych. Wszystkie pozostałe prace związane z przygotowanie dań regionalnych i wypieków, ich podawanie w czasie imprezy, jak również przygotowanie imprezy zostanie wykonane przez członków OSP nieodpłatnie w ramach pracy własnej.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT i rachunki dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Jak wskazano w niniejszej interpretacji obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W sytuacji więc gdy Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i poczynione zakupy towarów i usług, w celu realizowanej operacji pn. () nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji operacji będącej przedmiotem zapytania.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 844 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach