Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z p. zm.) w odpowiedzi na pismo Strony z dnia 18.11.2004 (data wpływu - 18.11.2004) wyjaśniam: W ustawie o podatku od towarów i usług ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535) jak również w przepisach wykonawczych do tej ustawy, ustawodawca określając nazwy towarów i usług o obniżonych stawkach podatku w zdecydowanej większości posiłkuje się symbolami klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów ustawy o statystyce publicznej. Podatnik, by móc prawidłowo określić właściwą kwalifikację statystyczną wyrobów czy usług, począwszy od 1 stycznia 2003 może zwrócić się o wskazanie zgrupowania do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Odpowiedzialność za prawidłową klasyfikację statystyczną świadczonych usług i towarów ponosi sam podatnik, a rolą organu podatkowego jest wyjaśnienie stanu faktycznego sprawy i jego ocena w świetle przepisów prawa podatkowego, a w tym przypadku przyjęcie odpowiedniej stawki podatku VAT na podstawie opinii statystycznej.
Zwracając się o informację do organu administracji państwowej, podatnik przyjmuje otrzymaną informację za zgodną z obowiązującym stanem prawnym oraz kieruje się zasadą zaufania obywatela do organów państwa (art. 8 k.p.a.). W świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego przyjmuje, że błędna interpretacja organów administracji państwowej nie może szkodzić podatnikowi. Trybunał Konstytucyjny a także Sąd Najwyższy w wielu orzeczeniach stwierdzają, iż nie może być narażony na uszczerbek obywatel działający w przekonaniu, iż odnoszące się do podatnika działania organów państwa są prawidłowe i odpowiadające prawu. Zasada ta odnosi się do wszystkich podmiotów uczestniczących w życiu społecznym i gospodarczym państwa (Wyrok NSA I SA/Lu 459/96 LEX nr 32618). L. Etel w glosie do wyroku NSA z dnia 25 lipca 1997 r, SA/Wr 3352/95, OSP 1998/6/1090 wykazuje, że zmiana stanowiska organu właściwego w zakresie klasyfikacji nie może rodzić "skutku wstecznego" dla podatnika i nie może on być obciążany negatywnymi następstwami tego stanu rzeczy.
Zatem stanowisko Strony przedstawione w przedmiotowym piśmie nie jest prawidłowe. Urząd statystyczny w Łodzi z dniem 20.09.2004 zweryfikował swoją opinię i zaklasyfikował czapeczki niemowlęce, będące przedmiotem handlu pomiędzy Stroną a jej dostawcami, do grupowania PKWiU 18.24.42-70.00. Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż usługi sklasyfikowane do wskazanego grupowania, jako nie wymienione w załącznikach do ustawy podlegają opodatkowaniu według stawki podatku od towarów i usług w wysokości 22%, zgodnie z cytowanym wyżej art. 41 ust. 1ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004. Stąd Strona powinna stosować właściwą, zweryfikowaną opinię klasyfikacyjną umieszczająca czapeczki niemowlęce w grupowaniu PKWiU 18.24.42-70.00 począwszy od chwili otrzymania zmienionej opinii tj. 30.09.2004. Związku z tym, od miesiąca października Strona powinna do sprzedaży czapeczek niemowlęcych stosować stawkę 22%. Jednocześnie w świetle powyższego nie ma obowiązku dokonywania korekt za poprzednie okresy (1.05-30.09.2004). Tut. Organ informuje jednocześnie, iż zgodnie z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza informacja zostanie przekazana do wiadomości Izby Skarbowej w Lublinie w celu sprawdzenia jej poprawności przez ten Organ.