Temat interpretacji
Strona stoi na stanowisku, że czynności polegające na nieodpłatnym przekazaniu lub zużyciu towarów w celu reprezentacji i reklamy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Znaczna większość usług świadczonych przez Stronę jest zwolniona z podatku VAT, tylko nieliczne podlegają opodatkowaniu. Strona uważa, że nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów na cele reprezentacji i reklamy, gdyż czynności te są związane wyłącznie z podstawową działalnością Spółki, zwolnioną z VAT. Ustosunkowując się do
stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z treścią art. 7 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Analizując treść wyżej cyt. przepisu należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 7 ust. 3 ustawy, który stwierdza, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Z treści wyłączenia zawartego w ust. 3 wynika zatem, iż przez odpłatną dostawę towarów rozumie się także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z przedsiębiorstwem a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów. Nieodpłatne przekazanie klientom towarów w ramach reprezentacji i reklamy podlega zatem opodatkowaniu, z zastrzeżeniem możliwości wyłączenia z opodatkowania prezentów o małej wartości i próbek. Należy jednak zauważyć, że wg definicji zawartej w ust. 4, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125 % wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6. Z powyższej definicji wynika, że przepis ust. 3 znajduje zastosowanie wyłącznie, jeżeli znana jest tożsamość osoby otrzymującej prezenty oraz znana jest wartość prezentów przekazanych tej osobie w ciągu roku. Tylko w takim przypadku możliwe jest stwierdzenie, że limit 50 zł nie został przekroczony. W ramach prowadzonej działalności Strona świadczy głównie usługi zwolnione z VAT ale również wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu. Ma zatem możliwość odliczania podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku gdy przekazanie towarów jest opodatkowane na podstawie art. 7 ust. 2, Spółka ma możliwość odliczenia całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów wykorzystanych do wykonania tej czynności. Dla powstania obowiązku podatkowego w trybie art. 7 ust. 2 nie jest istotne, czy podatnik skorzysta z przysługującego mu prawa do odliczenia.
Opodatkowaniu w trybie art. 7 ust. 2 podlega wszelkie przekazanie towarów, natomiast zużycie - tylko na cele wymienione w pkt. 1. Zużycie produktów spożywczych (słodycze, napoje itp.) w ramach spotkań z klientami, na cele związane z działalnością przedsiębiorstwa (reprezentacja i reklama) nie wypełnia hipotezy przepisu art. 7 ust. 2 pkt. 1 i 2 ustawy, nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą czynności dokonane w tym okresie. Faktura powinna zostać ujęta w rejestrze sprzedaży za dany miesiąc. Obowiązek prowadzenia rejestrów zakupu powstaje, o ile podatnik chce skorzystać z przysługującego mu prawa do odliczenia podatku naliczonego.