prawo do częściowego odliczenia podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, niepodlegającymi opodatkowa... - Interpretacja - IPPP1/443-894/13-2/PR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.10.2013, sygn. IPPP1/443-894/13-2/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do częściowego odliczenia podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, niepodlegającymi opodatkowaniu oraz zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 05.09.2013 r. (data wpływu 06.09.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, niepodlegającymi opodatkowaniu oraz zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.09.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, niepodlegającymi opodatkowaniu oraz zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U z 2013 r. poz. 594) obejmuje swoim zakresem działania sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W obrocie prawnym Wnioskodawca występuje za pośrednictwem swoich organów, którymi są Rada Miasta oraz Burmistrz Miasta. Przydzielone mu zadania Burmistrz wykonuje przy pomocy Urzędu Miasta .

28 sierpnia br. (data wydania przez właściwy urząd skarbowy potwierdzenia nadania numeru NIP oraz potwierdzenia rejestracji VAT-5 Miasto zostało zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. Wcześniej natomiast zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT był Urząd Miasta. Wraz z rejestracją Miasta dla potrzeb podatku VAT, Urząd Miasta został wyrejestrowany.

Miasto wykonuje zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, przede wszystkim regulacjami art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Do zadań Miasta należą sprawy w zakresie:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
    1. działalności w zakresie telekomunikacji;
  4. lokalnego transportu zbiorowego;
  5. ochrony zdrowia;
  6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
    1. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  7. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  8. edukacji publicznej;
  9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  11. targowisk i hal targowych;
  12. zieleni gminnej i zadrzewień;
  13. cmentarzy gminnych;
  14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  16. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  17. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  18. promocji gminy;
  19. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1636, z późn. zm.);
  20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Większość z powyższych zadań realizowana jest przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, część czynności jednak Miasto wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Czynności takie Miasto uznaje za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W ramach tych czynności Miasto dokonuje:

  1. transakcji opodatkowanych podatkiem VAT według odpowiednich stawek (przykładowo sprzedaż działek budowlanych, wynajem lokali użytkowych, oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste),
  2. transakcji podlegających opodatkowaniu, ale zwolnionych z podatku (przykładowo najem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe).

Po stronie Miasta występują również zdarzenia spoza zakresu VAT (traktowane jako niepodlegające ustawie o VAT). Są to zdarzenia:

  1. polegające na uzyskiwaniu przez Miasto określonych wpływów (w szczególności dochodów z podatku od nieruchomości i opłaty skarbowej oraz udziału w podatkach dochodowych, opłaty targowej, audienckiej, itd.),
  2. niezwiązane z uzyskiwaniem wpływów (w szczególności budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej: chodniki, drogi, oświetlenie itd.).

Miasto ponosi szereg wydatków związanych zarówno z zadaniami realizowanymi jako organ władzy publicznej (zadania C-D) oraz z działalnością gospodarczą, w ramach której występuje w charakterze podatnika VAT (czynności A-B). W zakresie w jakim wydatki dotyczą czynności opodatkowanych podatkiem VAT (czynności A) Miasto dokonuje (względnie zamierza dokonać) bezpośredniej alokacji zakupów towarów i usług do tych czynności i odliczyć podatek VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Jeżeli wydatki dotyczą bezpośrednio działalności zwolnionej z VAT (czynności B) lub działalności niepodlegającej VAT (zdarzenia C-D), podatek nie będzie przez Miasto odliczany. W sytuacji gdy jest to możliwe, Wnioskodawca dokonuje (zamierza dokonać) bezpośredniego przyporządkowania podatku naliczonego do określonego rodzaju wykonywanych czynności, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Istnieje jednak pewna grupa wydatków, których nie można bezpośrednio i wyłącznie przypisać do poszczególnych kategorii działalności - są to bowiem wydatki związane z tzw. działalnością mieszaną Miasta (tj. zarówno opodatkowaną - czynności A, jak i zwolnioną z VAT- czynności jak też niepodlegającą opodatkowaniu zdarzenia C, D - realizacja własnych zadań gminy). Są to w szczególności wydatki związane ze sferą administracyjną Miasta, w szczególności działaniem Urzędu Miasta i utrzymaniem budynku, w którym mieści się Urząd Miasta (koszty ogólne). Wydatki te obejmują m.in.:

  • koszty papieru i materiałów biurowych wykorzystywanych przez pracowników Urzędu,
  • zakupy energii elektrycznej na potrzeby Urzędu,
  • koszty związane z ogrzewaniem Urzędu,
  • koszty dotyczące dostarczania wody dla potrzeb Urzędu,
  • koszty usług telekomunikacyjnych dotyczących Urzędu,
  • koszty związane z odprowadzaniem ścieków z budynku, w którym mieści się Urząd Miasta,
  • koszty oświetlenia budynku, w którym znajduje się Urząd,
  • koszty utrzymania czystości w Urzędzie,
  • koszty dotyczące zakupów środków czystości dotyczących Urzędu,
  • koszty dotyczące materiałów budowlanych/remontowych związanych z utrzymaniem budynku, w którym mieści się Urząd, koszty z wiązane z pracami remontowymi/naprawczymi/konserwacyjnymi związanymi z utrzymaniem budynku, w którym mieści się Urząd,
  • koszty utrzymania zieleni na terenie, na którym znajduje się budynek Urzędu,
  • koszty związane z utrzymaniem porządku wokół budynku, w którym znajduje się Urząd,
  • koszty zakupu mebli dla potrzeb budynku, w którym znajduje się Urząd,
  • koszty utrzymania/naprawy mebli znajdujących się na obszarze budynku, w którym znajduje się Urząd,
  • koszty dotyczące ochrony budynku, w którym znajduje się Urząd,
  • koszty usług serwisowych, związanych z budynkiem Urzędu, koszt usług serwisowych dotyczących urządzeń znajdujących się w budynku, w którym znajduje się Urząd,
  • koszty usług serwisowych związanych ze sprzętem elektronicznym/elektrycznym wykorzystywanym w bieżących pracach Urzędu,
  • koszty art. czyszczących oraz art. spożywczych wykorzystywanych w bieżących pracach Urzędu,
  • koszty inwentaryzacji pomiarowej budynku, w którym znajduje się Urząd,
  • koszty konserwacji kserokopiarek,
  • koszty organizacji dokumentów dla potrzeb Urzędu,
  • koszty zakupu druków, papieru etc. dla potrzeb funkcjonowania poszczególnych jednostek organizacyjnych Urzędu,
  • koszty niszczenia dokumentacji archiwalnej,
  • koszty dotyczące eksploatacji samochodów służbowych Urzędu,
  • koszty materiałów budowlanych dla potrzeb budynku, w którym znajduje się Urząd,
  • koszty usług budowlanych związanych z budynkiem, w którym znajduje się Urząd,
  • koszty usług nadzoru inwestorskiego, związanego z ewentualnymi pracami budowlanymi, remontowymi, modernizacyjnymi w budynku, w którym znajduje się Urząd,
  • koszty usług kurierskich, nabywanych na potrzeby Urzędu,
  • koszty prenumeraty miesięczników, prasy itd.

Brak możliwości alokacji ww. wydatków do określonego rodzaju czynności wynika z faktu, że w tym przypadku nabywane towary i usługi nie dotyczą wyłącznie jednego rodzaju czynności, lecz są związane z funkcjonowaniem Urzędu Miasta, który obsługuje organ wykonawczy Miasta (Burmistrza), a zatem dotyczą jednocześnie wszystkich rodzajów czynności (A, B, C i D). Przykładem są prace remontowe i modernizacyjne dotyczące budynku, w którym mieści się Urząd, a w którym pracownicy Urzędu wykonują prace związane zarówno z realizacją zadań własnych Miasta (zdarzenia C i D), jak i zajmują się obsługą działalności opodatkowanej VAT (czynności A), a także zwolnionej z VAT (czynności B). Ponieważ ponoszone wydatki są związane z całym budynkiem Urzędu, niemożliwa jest ich alokacja do poszczególnych rodzajów działalności.

Tego typu wydatki były ponoszone także w latach 2009-2012 i Miasto, o ile nie była możliwa bezpośrednia alokacja do czynności opodatkowanych, nie odliczało podatku VAT. Miasto zamierza dokonać odliczenia podatku naliczonego dotyczącego ww. wydatków poprzez korektę deklaracji VAT zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT jednocześnie przy zastosowaniu proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Wydatki, których dotyczy niniejszy wniosek obejmują towary i usługi związane z działalnością ogólną Miasta (A, B, C, D) i obejmują zarówno środki trwałe (np. sprzęt komputerowy, wyposażenie pomieszczeń), wartości niematerialne i prawne (np. oprogramowanie), jak i pozostałe towary i usługi (np. usługi remontowe, zakup energii elektrycznej, wywóz nieczystości). Przedmiotowe wydatki nie dotyczą nieruchomości. Wydatki dotyczące środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zaliczane są przez Miasto do środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji dla potrzeb rachunkowości prowadzonej przez Miasto zgodnie z wymogami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, ze zm.) oraz ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, ze zm.). Miasto nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym nie prowadzi ewidencji środków trwałych dla celów tego podatku.

Bez względu na kwalifikację ponoszonych wydatków (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, czy zakupy pozostałe), z uwagi na brak możliwości ich przyporządkowania do określonego rodzaju działalności Miasta (A, B, C, D), na etapie wystąpienia prawa do odliczenia stosuje się do nich odliczenie proporcjonalne. Ewentualna późniejsza korekta wieloletnia przewidziana w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie budzi wątpliwości Miasta i nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Nie jest intencją Miasta uzyskanie w interpretacji szczegółowej informacji, co do kwot VAT podlegających odliczeniu w stosunku do każdego zakupu, w tym każdego środka trwałego czy wartości niematerialnej i prawnej, które Miasto zamierza objąć korektą. Niniejszy wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczy wydatków związanych z działalnością Urzędu Miasta, w stosunku do których Miasto nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia (czynności B i zdarzenia C i D), jak i z czynnościami, w stosunku do których prawo takie przysługuje (czynności A) .

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 90 ust. 1-6 ustawy o VAT od opisanych wydatków mieszanych dotyczących bieżącego funkcjonowania Urzędu...

W ocenie Miasta, Miastu przysługuje prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od opisanych w stanie faktycznym wydatków mieszanych dotyczących bieżącego funkcjonowania Urzędu Miasta. Ze względu jednak na fakt, że wydatki te dotyczą zarówno działalności opodatkowanej (czynności A), jak i działalności zwolnionej (czynności B) lub niepodlegającej opodatkowaniu (zdarzenia C-D), a nie jest możliwe obiektywne dokonanie ich bezpośredniej alokacji na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie mógł realizować częściowe prawo do odliczenia przy wykorzystaniu proporcji sprzedaży na podstawie art. 90 ust. 1-6 ustawy o VAT

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje (z pewnymi zastrzeżeniami nie mającymi zastosowania w przedmiotowej sprawie) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części powyższych kwot, zgodnie z art. 90 ust. 2 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcja została zdefiniowana w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

(a) odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz

(b) towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane (w całości lub części) do czynności opodatkowanych.

W przedstawionej sytuacji obydwa te warunki są spełnione: Miasto jest podatnikiem podatku VAT oraz występuje związek wydatków mieszanych z czynnościami opodatkowanymi (A).

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy o VAT, które w sposób techniczno-prawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Regulacje zawarte w art. 90 ustawy o VAT odnoszą się do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Dokonując odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 90 ustawy o VAT, podatnik wykonujący zarówno czynności opodatkowane VAT, jak i czynności zwolnione, ma w pierwszej kolejności dokonać przypisania konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku. W przypadku wydatków mieszanych Miasta takie przyporządkowanie obiektywnie nie jest możliwe, stąd zastosowanie będzie mieć art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, który umożliwia odliczenie proporcjonalne podatku naliczonego.

Miasto jako osoba prawna i jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania z zakresu administracji publicznej jest podatnikiem podatku VAT o szczególnym statusie. Z jednej bowiem strony wypełnia wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT przesłanki do uznania go za podatnika, z drugiej zaś, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie jest podatnikiem w zakresie realizowanych zadań własnych, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe oznacza, że w przypadkach, w których występuje jako organ władzy publicznej (np. wydając decyzje administracyjne), Miasto nie działa w charakterze podatnika VAT, przez co nie ma prawnej możliwości odliczenia VAT od towarów i usług nabytych do wykonywania tego rodzaju działalności (zdarzenia C-D).

Z drugiej jednak strony, w przypadkach, w których Miasto podejmuje działania poza sferą władztwa publicznego na podstawie umów cywilnoprawnych, czynności takie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, są one bowiem wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze, w ramach prowadzonej przez niego samodzielnie działalności gospodarczej. W przypadku Miasta, przykładem takich działań gdzie najczęściej wynajem np. pomieszczeń w urzędzie miasta, lokali mieszkalnych i użytkowych, sali sportowej i boiska sportowego. W przypadku czynności opodatkowanych VAT, podjęcie takich działań powoduje powstanie obowiązku podatkowego, co skutkuje koniecznością rozliczenia podatku należnego z tego tytułu.

Wydatki mieszane będące przedmiotem niniejszego wniosku mają charakter kosztów ogólnych, związanych z funkcjonowaniem Urzędu Miasta, w tym również z utrzymaniem budynku, w którym znajduje się Urząd. Urząd gminy, jak wynika z art. 33 ustawy o samorządzie gminnym, jest aparatem pomocniczym organem gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta), gdyż to właśnie ten organ wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy, takie jak kierowanie bieżącymi sprawami gminy, reprezentowanie jej na zewnątrz oraz wykonywanie uchwał rady gminy i zadań gminy. Należy jednak zauważyć, że urząd gminy nie działa w obrocie prawnym samodzielnie, na własny rachunek, ale jego działania odnoszą zawsze skutek dla osoby prawnej jaką jest gmina. Jak wynika z przepisów ustawy o samorządzie gminnym to gmina posiada osobowość prawną, zaś urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym organu wykonawczego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta). Oznacza to, że urząd gminy stanowi wyłącznie jednostkę zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną organu grumy (wójta, burmistrza /prezydenta miasta). W przypadku Miasta powyższe oznacza, że koszty ogólne związane z funkcjonowaniem Urzędu Miasta są w istocie związane z całą działalnością Miasta. W związku z tym, że Miasto wykonuje zarówno czynności opodatkowane podatkiem VAT (A - np. wynajem lokali użytkowych), jak i czynności zwolnione z VAT (B - np. wynajem lokali mieszkalnych) oraz niepodlegające opodatkowaniu (C-D zadania własne Miasta), wydatki związane z funkcjonowaniem Urzędu Miasta (wydatki mieszane) dotyczą wszystkich wymienionych obszarów działania i nie jest możliwe ich obiektywne przyporządkowanie do poszczególnych kategorii. Ponieważ związek tych zakupów z wykonywaniem przez Miasto czynności opodatkowanych jest bezsporny, uzasadnione jest prawo do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a jednocześnie Miasto powinno dokonać odliczenia proporcjonalnego, na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Odliczenie podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji sprzedaży gwarantuje zachowanie zasady neutralności VAT jako podstawowej cechy krajowego i wspólnotowego systemu VAT, Zasada ta stanowi, że podatek VAT powinien być dla podatników neutralny na każdym etapie wykonywania działalności gospodarczej. Realizacji tego celu służy wprowadzenie podstawowego mechanizmu, jakim jest prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zasada ta wielokrotnie była przywoływana w orzeczeniach krajowych sądów administracyjnych oraz w orzeczeniach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dalej: TSUE). Przykładowo, w orzeczeniu w sprawie 268/83 DA. Rompelman i EA. Rompelman - Van Deelen TSUE stwierdził, iż na podstawie powyższych przepisów można uznać, że system ma na celu zwolnienie podatnika w całości od obciążeń podatkiem VAT należnym do zapłaty lub zapłaconym w toku całości jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia zatem to, by całość działalności gospodarczej, niezależnie od jej celu lub rezultatów, pod warunkiem, iż działalność taka sama w sobie podlega VAT była opodatkowana w całkowicie neutralny sposób.

Stanowisko Wnioskodawcy co do zasadności zastosowania proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w sytuacji ponoszenia wydatków związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi VAT (A), zwolnionymi z VAT (B) jak i niepodlegającymi VAT (C, D) zostało potwierdzone m. in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPP1/443-1177/12-2/AP z 15 lutego 2013 r.,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPP2/443-695/12-2/KG z 24 września 2012 r.,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Nr ILPP1/443-476/12-2/NS z 17 sierpnia 2012 r.,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Nr IPTPP2/443-448/12-5/JS z 16 sierpnia 2012 r.,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Nr ILPP2/443-627/12-2/MN z 10 sierpnia 2012 r.,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Nr ILPP1/443-438/12-2/AWa z 6 sierpnia 2012 r.,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Nr ILPP2/443-539/12-2/AK z 6 sierpnia 2012 r.,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Nr ILPP1/443-471/12-2/HW z 6 sierpnia 2012 r.,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Nr ILPP2/443-537/12-2/SJ z 6 sierpnia 2012 r.,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Nr ILPP2/443-1674/11-2/AD z 15 marca 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości przyporządkowania wymienionych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz będącej poza zakresem opodatkowania, a także przyporządkowania wymienionych wydatków do wszystkich trzech obszarów działalności Wnioskodawcy. Przedstawione we wniosku przyporządkowanie przyjęto jako element stanu faktycznego, natomiast ocena prawidłowości i zasadności przyjętego przez Wnioskodawcę podziału wydatków może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 571 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie