Odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITP3/443-393/13/BJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.10.2013, sygn. ITP3/443-393/13/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 14 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 30 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.B. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest w trakcie realizacji ww. projektu. W chwili obecnej złożyła wniosek o dofinansowanie w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko z Funduszu Spójności, w ramach priorytetu: I Gospodarka wodno-ściekowa działanie: 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM. Celem przedmiotowego projektu jest zwiększenie liczby osób obsługiwanych przez system kanalizacji sanitarnej w aglomeracji X o 275 RLM oraz wzrost stopnia skanalizowania na obszarze aglomeracji o 0,12%. W wyniku realizacji projektu, poziom skanalizowania aglomeracji wzrośnie do 95,34%. Przewiduje się, że bezpośrednio po zakończeniu projektu planowana sieć kanalizacyjna będzie odprowadzała około 21040,43 m3/rok ścieków. Dobry stan środowiska pośrednio podniesie atrakcyjność Gminy, zarówno dla turystyki, jak też atrakcyjność miejsca zamieszkania i rozwoju przedsiębiorczości. Rozwój ogólnodostępnej infrastruktury technicznej sprawi, iż Gmina będzie atrakcyjnym miejscem zamieszkania i wypoczynku, głównie dla mieszkańców napływających z aglomeracji miejskiej. Jakość życia mieszkańców będzie sukcesywnie rosła. Gmina prezentować będzie atrakcyjne warunki dla potencjalnych inwestorów. Parametry techniczne projektowanej infrastruktury są zbieżne z celami projektu. W szczególności dotyczy to odpowiedniego dopasowania przekroju rur kanalizacyjnych do wielkości planowanego ładunku. Dla kanalizacji grawitacyjnej zaprojektowano rury o przekroju Ø 200 mm, dla kanalizacji tłocznej zaprojektowano rury o przekroju Ø 75 mm. Moc zainstalowanych przepompowni została również starannie dobrana do zakładanych celów projektu z uwzględnieniem obciążenia dla każdego z obszarów oddziaływania projektu. W ramach projektu będą pracowały: w przepompowni P1 osiedle X jedna pompa o mocy 4,2 kW oraz P1 o mocy 4,2 kW i PI/I i mocy 1,5 kW osiedle X. W ramach projektu zostały i zostaną zakupione usługi, obejmujące wykonanie studium wykonalności projektu, materiały promocyjne, dokumentacja projektowa oraz usługi sprawowania nadzoru budowlanego. Prawnopodatkowy status Gminy w zakresie podatku VAT wynika z wykładni przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa poprzez organy. Organem wykonawczym jest Wójt, wykonujący zadania za pomocą Urzędu Gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym zapewnienie zaopatrzenia w wodę i kanalizację jest zadaniem własnym gminy. Przepis art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Gmina nie jest podatnikiem VAT czynnym. W imieniu Gminy zadania realizowane były przez Urząd Gminy, który jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Zakupiony w ramach ww. projektu majątek jest własnością Gminy i zostanie ujęty w księgach rachunkowych Urzędu Gminy. Po zakończeniu inwestycji wybudowane sieci zostaną przekazane w użytkowanie nieodpłatnie do Zakładu w X. Z tytułu przekazanych sieci (do Z.) Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat od ostatecznych odbiorców, jak i eksploatatora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania VAT od zakupu towarów i usług w ramach ww. projektu...

Zdaniem Gminy, nie ma możliwości odzyskania VAT od zakupu towarów i usług w ramach ww. projektu, ponieważ ww. towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt, polegający na budowie kanalizacji sanitarnej na ww. osiedlach. Realizacja tego projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro usługi nabywane w ramach projektu nie służą i nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania. Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy